האם השליטה של ענבי טלי בשוק ענבי המאכל בדרך להסתיים ולהוביל להורדת מחירי הענבים לצרכן בישראל? מחיר קילו ענבים של ענבי טלי, גם בשיא העונה, יכול להגיע ל-40 שקלים - גם בגלל האיכות הגבוהה, אבל גם בגלל הכוח הרב שצבר תאגיד החקלאים ממושב לכיש, שהוא בעלי המותג.
אולם, מתחת לפני השטח מתבשלים מהלכים שהולכים להעמיד לראשונה את ההגמוניה של ענבי טלי בשוק ענבי המאכל בפני תחרות, וככל הנראה יביאו גם להוזלת מחירי הענבים לצרכן.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
מחירי ענבים
מחירי ענבים
ענבים
(צילום: מירב קריסטל)
ל-ynet נודע כי "בננות החוף" - אגודה שיתופית בבעלות חמישה קיבוצים: החותרים, בית אורן, משמר העמק, שדות ים ועין כרמל - שהיא אחת ממגדלות הבננות הגדולות בישראל, נכנסת לראשונה לגידול ענבי מאכל. בשלב זה כבר ניטעו כ-1,500 דונם כרמים, כשהכוונה היא להגיע לאלפי דונם נטועים. הענבים ישווקו לראשונה בעונה הבאה תחת המותג "4 העונות", ומחירם אמור להיות זול יותר בהשוואה לענבי טלי.
גם רמי לוי חתם לפני שבועיים על הסכם עם מכון וולקני לקבלת זיכיון לארבעה זנים חדשים שפיתח המכון, והוא מתכוון לשווק את הענבים תחת מותג משלו. ל-ynet נודע כי לוי במגעים עם "גרנות", הארגון הכלכלי החזק ביותר מבין ארגוני הקיבוצים. במסגרת שיתוף הפעולה המתוכנן, גרנות תהיה אחראית על הגידול, ורמי לוי על השיווק והמסחר. לאחרונה מונה ישראל בן שושן, כורם ממושב מחולה, כראש המינהלת של הפרויקט.
מרמי לוי אישרו את הפרטים ומסרו כי: "לפני שבועיים נחתם ההסכם עם מכון וולקני. נשאר לנו עוד לארגן שותפות עם קונצרן חקלאי כשאנחנו נהיה הצד השיווקי מסחרי. המטרה שלנו היא להוזיל את מחיר הענבים".
לצד ענבים כחול לבן אתם מייבאים ענבים מדרום-אפריקה? לוי: "לייבא ענבים מדרום-אפריקה זה לא משתלם. ההובלה מאוד ארוכה ויקרה, ולוקח יותר מ-40 יום עד שהענבים מגיעים למדף, מה שגורם לכך שהטעמים והקרנצ'יות שלהם נפגעים. הענב, ברגע שהבשיל, חיי המדף שלו קצרים מאוד, לכן עדיף ענבים מקומיים.
"אנחנו נשווק את ענבי רמי לוי מתחילת העונה עד סוף נובמבר. בשנתיים הקרובות ננטע 1,500 עד 2,000 דונם. לא יכול להיות שמספטמבר יהיה רק את ענבי טלי על המדפים. זה לא בריא לאף אחד, ואז המחיר עולה. אנחנו נוזיל את המחיר לצרכן".
גם בבננות החוף אישרו את הפרטים. ערטל טובין, מנכ"ל בננות החוף, אמר: "אנחנו נכנסים לתחום בגדול. נטענו עד היום 1,500 דונם, חלקם במקום שדות חיטה, תירס וכותנה, במטרה להגיע לאלפי דונמים. מחיר ק"ג בננה למגדל הוא כ-3 שקלים ומחיר ק"ג ענבים הוא 22 עד 23 שקל.
"הבאנו מחו"ל זני פטנט ייחודיים שיבטיחו לנו מרקם קריספי, וזנים מאוחרים הגדלים לאחר סיום העונה באוגוסט (היתרון של ענבי טלי הוא שהזנים בעלי הפטנט שבבעלותם מאפשרים יבול לאחר סיום העונה באוגוסט ועד דצמבר, תקופה שבה הם כמעט בלעדיים בשוק ויכולים לגבות מחיר גבוה בהתאם - נ.ז.).
"הסיבה שנכנסנו לתחום היא שהציבור אוהב ענבים, ואנחנו מגדלים מה שהציבור אוהב. מיתגנו את הענבים ונגדל אותם בשלושה צבעים: אדום, שחור וירוק, וגם אנחנו נשווק מאפריל עד דצמבר".
אתם בעצם מחקים את ענבי טלי? טובין: "להיות כמו ענבי טלי זה הישג, אבל לנו יהיו זנים שעדיין לא קיימים. ענבי טלי הם הגוף הכי מקצועי בענבים ומגיע להם הרבה קרדיט. הם בהחלט הכי איכותיים ואנחנו מפרגנים להם, אבל אנחנו גוף גדול - ועכשיו אנחנו רוצים לייצר גם ענבים איכותיים במחיר סביר".
מענבי טלי נמסר כי: "המותג ענבי טלי נבנה בזכות האיכות הגבוהה של הענבים ע"י איקלום זני פטנט, שימוש בטכנולוגיה מתקדמת, וגידול באזור ייחודי ומותאם כבר 2,700 שנה, תוך השקעות אדירות במחקר ופיתוח על מנת להגיע לתוצר מוגמר ואיכותי ביותר. ענבי טלי מקדמת בברכה תחרות בחקלאות הישראלית, המייצרת אפשרויות בחירה עבור קהל הצרכנים, ועל כן מעודדת כניסה של שחקנים חדשים לענף".