האם התקווה שמחירי המזון יחזרו לרדת בקרוב מתפוגגת? אמנם ההשפעה של המלחמה באוקראינה על מחירי הסחורות כמו חיטה, סויה ואפילו ברזל הצטמצמה מאוד, ובחודשים האחרונים המחירים חזרו לרמתם ערב המלחמה - אולם זינוק חד בנזקי מזג האוויר כמו שריפות, גלי חום ובצורת מזניקים שוב את מחירי האורז, הסויה והחיטה.
בכך, מזג האוויר מבטל את ההשפעה הממתנת על המחירים שנגרמה בחודשים האחרונים מירידת הביקושים לסחורות בעקבות הצפי למיתון עולמי וירידת מחירי ההובלה הימית בשל השיפור בפעילות הנמלים. מניתוח של חברת ARK TRADE, בעלת פלטפורמה דיגיטלית לסחר בינלאומי בסחורות, עולה כי "מזג האוויר" מהווה כיום את הפרמטר המרכזי שישפיע על המחירים בטווח הקרוב. זאת, לעומת אחוזי השפעה בודדים בלבד לפני כחודש.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
ארכיון חיטה חרקוב אוקראינה
ארכיון חיטה חרקוב אוקראינה
שדות חיטה באוקראינה
(צילום: EPA)
למשל, החיטה נסחרה בתחילת השנה במחיר של 7.58 דולר לבושל. בעקבות המלחמה, מחיר החיטה זינק עד לרמה של 12.7 דולר לבושל במחצית חודש מאי. ירידת השפעות המלחמה באוקראינה והחזרה ההדרגתית לייצוא החיטה מהמדינה הביאו לירידת המחיר ל-7 דולר, אולם בימים האחרונים הוא חזר לעלות וכיום עומד על 8.06 דולר לבושל - מחיר הגבוה בכ-6% מהמחיר בתחילת השנה, טרם המלחמה.
גם מחיר הסויה צפוי להיות מושפע באופן משמעותי: בתחילת השנה נסחר בושל סויה במחיר של 12.3 דולר וזינק עד לרמה של 17.9 דולר לבושל במחצית הראשונה של יוני. מאז התהפכה המגמה ומחיר הסויה ירד משמעותית עד למחיר של 14.18 דולר. החל מ-21 ביולי, לפני כשלושה שבועות, מחיר הסויה שב לעלות, ובימים אלה נסחרת הסויה במחיר של 15.35 דולר לבושל - נמוך אמנם ממחירי השיא, אבל גבוה בכ-25% מהמחיר בתחילת השנה. עיקר גידולה של הסויה הוא במערב התיכון בארה"ב, שסובל מגלי חום ומתנאי יובש חריפים, וכתוצאה מכך צפויה ירידה בהיקף הגידולים ובאיכותם.
מחיר האורז אף עבר בימים האחרונים את מחיר השיא שנרשם בתקופת שיא המלחמה - מחירו של האורז עלה בתחילתה השנה ממחיר של 14.6 דולר ליחידת מידה של 100 פאונד למחיר שיא של 17.2 דולר בחודש מאי. כיום נסחר האורז במחיר של 17.5 דולר. זאת, בעיקר בשל מחסור בגשם בהודו, יצואנית האורז הגדולה בעולם. שדות האורז בהודו הצטמצמו לשפל של שלוש שנים ונוצר מחסור בזנים מסוימים. בנוסף, בנגלדש השכנה ניסתה להגדיל את היקפי הגידולים אולם הללו סבלו מהצפות גשמים שיגרמו לירידה בהיקף הייצוא מהמדינה ב-2022.
פגעי האקלים הם הנושא הבוער כיום בשיח של ביטחון המזון והגורם המרכזי לחשש מרעב עולמי, במיוחד במדינות העולם השלישי שאינן מסוגלות לשלם את מחירי המזון שעולים. יש לציין כי מחירי הסחורות בבורסה נגזרים גם מתחזיות לגבי כמות המלאי הצפויה של הסחורות. ככל שהתחזית מדברת על פחות מלאי - כך עולה המחיר בהתאמה.