צרכן שחיפש קרטון 1 ליטר חלב - לא מצא את חלב תנובה על המדפים. בענף טוענים שלחברה יש מחסור בעובדים, ושהיא מייצרת פחות מדי קרטוני חלב 1 ליטר. למרות שאין מחסור בשקיות ובחלב 2 ליטר, צרכנים מעדיפים את אריזת קרטון 1 ליטר.
אמנם נראה שאין מחסור בקרטוני חלב במחיר מפוקח של מחלבות אחרות (טרה, מותג פרטי), אבל תנובה זה המותג הפופולרי ביותר בחלב.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
חלב תנובה 1 ליטר בקרטון
חלב תנובה 1 ליטר בקרטון
חלב תנובה 1 ליטר בקרטון
(צילום: יריב כץ)
באחת הרשתות אישרו: "יש מחסור של כ-30% בשבוע האחרון". ברשת אחרת אמרו: "אין לנו מספיק סחורה כבר כמה ימים", וברשת נוספת אמרו: "היה מחסור בסופ"ש, אבל עכשיו מספקים כרגיל".
מתנובה נמסר: "אנו חווים ביקושים גבוהים מהרגיל לחלב בקרטון 1 ליטר. תנובה עושה כל שביכולתה על מנת לספק את הביקושים תחת מגבלת מחסור בעובדים בשל גל הקורונה הנוכחי. תנובה עובדת סביב השעון ומעריכה שבימים הקרובים תצליח לענות על הביקושים".

התייקרות דרמטית במחירי החלב הגולמי

האם ייתכן שהעלייה הצפויה ב-1 ביולי במחירי החלב הגולמי קשורה למחסור? מחיר המטרה של החלב (מחירו בשער הרפת) צפוי לעלות בכ-12% מ-2.15 שקלים ל-2.4 שקלים לליטר. מדובר בהתייקרות דרמטית ולא אופיינית, לאור ההתייקרות במחירי תערובות המזון לבהמות בעולם בשל המלחמה באוקראינה.
תנובה נאבקת בימים אלה בשר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר, שמסרבים לאשר את המלצת ועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר והחקלאות לייקר ב-6.49% את מוצרי החלב שהמדינה מפקחת על המחירים שלהם (כמו חלב, גבינה לבנה, שמנת חמוצה ומתוקה, לבן, גיל וגבינות עמק וגלבוע במעדנייה). תנובה מבקשת לייקר את המוצרים המפוקחים ב-12% בהמשך להתייקרות מתמשכת במחיר החלב הגולמי.
2 צפייה בגלריה
מחלבת תנובה בתל יוסף
מחלבת תנובה בתל יוסף
מחלבת תנובה בתל יוסף
(צילום: מוטי קמחי)
לפני כארבע שנים תנובה וטרה נלחמו בשר האוצר דאז משה כחלון, שסירב להעלות את מחירי מוצרי החלב שבפיקוח מחירים. שלוש המחלבות הגדולות (תנובה, טרה ושטראוס-יטבתה) העלו מחירים של מוצרים לא מפוקחים כחלק מהמלחמה בשר - ואז ניצחו במלחמה כשבג"ץ כפה על המדינה לעמוד בכללי הפיקוח, לפיהם אם החלב הגולמי מוזל מחירי המוצרים שבפיקוח יוזלו בהתאם (אם כי לא בהכרח בשיעור זהה), ואם הוא מתייקר המחירים שלהם יועלו בהתאם. עקב כך, כחלון נאלץ לחתום על עדכון צו הפיקוח על המחירים.
בפרשה ההיא, תנובה וטרה התלוננו שמחיר החלב הגולמי עלה מספר פעמים ומחיר המוצרים שבפיקוח לא עודכן בהתאם - מה שגרם להן לגידול בהוצאות. גם עכשיו, אחרי ירידה במחיר החלב, הגיעו מספר עליות שהביאו לגידול של מאות מיליוני שקלים בהוצאות של המחלבות על חלב, והייקור הנוכחי הצפוי יזניק את ההוצאות האלה בעוד כמה מאות מילוני שקלים.