אתמול פורסם כי ממשל ביידן ישקול את הגבלת העברת הנשק לישראל אם תתקוף ברפיח. במידה והדיווח אכן נכון, זו מכה קשה מאוד להרתעה הישראלית ומכה קשה לביטחון המדינה.
מכאן עולה מסקנה אחת: ישראל חייבת לשמור על עצמאותה הביטחונית.
היום זו רפיח, מחר זו ביירות. זה נשמע קלישאתי, זה נשמע ברור מאליו, אבל המלחמה האחרונה ברצועת עזה מוכיחה עד כמה זה לא מובן מאליו.
1 צפייה בגלריה
יאיר כץ
יאיר כץ
יאיר כץ
(צילום: יח"צ)
בשבועות האחרונים מתרבים הדיווחים בכלי התקשורת בישראל ובארה"ב על האיסור שמטילה ארה"ב בשימוש בנשק אמריקני במלחמה, בדגש על מבצע צבאי ברפיח לפירוק גדודי החמאס. מאז ומתמיד, ישראל השכילה להקים תעשיות ביטחוניות תוצרת כחול-לבן שנותנות מענה לאתגרים רבים. פרויקט הלביא הוא דוגמה מובהקת למהלך ישראלי להפחתת התלות הביטחונית בארצות הברית על ידי פיתוח מטוס קרב ישראלי. עם ביטול הפרויקט, איבדנו חלק ניכר מהעצמאות הביטחונית שלנו והגדלנו את התלות באמריקנים.
אסור לחזור על הטעות הזו.
יש בישראל את המוחות המבריקים ביותר, אנחנו יכולים לייצר כל דבר - אם רק יהיה תקציב פיתוח ראוי, סבלנות ועמידה בלחצים מדיניים מצד הדרג המדיני. כיום, התעשיות הביטחוניות מעסיקות עשרות אלפי עובדים ומכניסות מיליארדי שקלים בשנה לקופת האוצר. כיפת ברזל, טיל החץ, מערך כטב"מים ועוד חימושים מתקדמים שהשתיקה יפה להם, מחזקים מאוד את הביטחון של כל אחד ואחת מאיתנו.
יחד עם זאת, התלות שישראל פיתחה לאורך השנים בארצות הברית בנושא חימושים לחלק ממערכות הנשק והמטוסים של חיל האוויר – היא תלות בעייתית ומסוכנת שבאה במלוא עוצמתה כעת.
זה נכון שאין לישראל ידידה ושותפה אסטרטגית קרובה יותר מארה"ב, זה נכון שהנשיא ביידן הוא ציוני אמיתי ואוהב ישראל, אולם זה לא סותר את העובדה שאנו חייבים לעשות כל מאמץ כדי להיעזר בנשק האמריקני כנשק תוספתי ולא כנשק שהוא חלק מליבת הביטחון של ישראל. שערו בנפשכם שבעתיד הלא רחוק ייבחר נשיא אמריקני שלא יהיה מחויב לברית האסטרטגית בין המדינות. נשמע מופרך? מספיק לראות מה קורה בקמפוסים בארה"ב, משם ייצא הנשיא הבא, כדי להבין שזה לא רחוק מהמציאות.
ולכן, הצורך לחזק את התעשיות הביטחוניות בעידן של היום הוא קריטי לביטחון הלאומי. בעולם תעסוקה משתנה ודינאמי, יש למדינה אינטרס שהטובים ביותר יגיעו לתעשיות הביטחוניות. העובדים הללו אחראים על הביטחון של כל אחד מאיתנו, יכולים בקלות להשתלב במשכורת כפולה בחברות הייטק אחרות, ולכן צריך לעשות הכל כדי לשמור עליהם כי הם חלק בלתי נפרד מהחוסן הלאומי שלנו.
מדינת ישראל בלי תעשיות ביטחוניות עצמאיות ומשגשגות – היא מדינה ללא ביטחון.
לאורך שנים, ישראל פועלת לייצר עצמאות אנרגטית, עצמאות רפואית ומדעית, עצמאות חקלאית והיא הפכה הלכה למעשה לאחת מהמדינות המובילות בעולם בחדשנות טכנולוגית ובהייטק. מכל העולם מבקשים ללמוד מאיתנו ולשכפל את ההצלחה הישראלית, כך צריך להיות גם בנושא הביטחוני בדגש על תעשייה מובילה כחול לבן. כל שקל שיושקע היום בביטחון - יוביל לחיסכון ולרווח למדינה בעתיד.
אני מקווה מאוד שבקרוב תקודם תוכנית עבודה תחומה ביעדים שתאפשר למדינת ישראל להפוך לעצמאית יותר, מדינה שלא תצטרך לנהל כלכלת חימושים כי היא תלויה בייצור ואספקה זרים, מדינה שתוכל להיות בטוחה בעצמה עם תעשייה כחול לבן שיודעת לתת מענה כמעט לכל צורך ביטחוני שיעלה.
* יאיר כץ הוא מזכיר הארגון הארצי של עובדי התעשיה האווירית