נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ישקול להגביל את העברת הנשק לישראל אם צה"ל יפתח במבצע צבאי ברפיח. כך דיווח הלילה (בין שני לשלישי) העיתון האמריקני "פוליטיקו", שציטט ארבעה מקורות אמריקניים המעורים בתוכניות הממשל. הדיווח מצטרף לדיווח אחר, ב"וושינגטון פוסט", ולפיו ארה"ב שוקלת לאסור שימוש בנשק אמריקני ברפיח.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, אוהלים בעזה, ג'ו ביידן
בנימין נתניהו, אוהלים בעזה, ג'ו ביידן
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun, Ahmad Hasaballah /Getty Images)
הכותרת
סודות הרמדאן | סמדר פרי
28:06
ב"פוליטיקו" נכתב כי ביידן עדיין לא קיבל החלטה סופית בעניין הגבלת נשק לישראל - אך גורמים בארה"ב אמרו שהוא עשוי לעשות זאת אם ישראל תצא למתקפה ברפיח. "זה דבר שהוא לחלוטין חשב עליו", אמר אחד הגורמים ל"פוליטיקו".
בשבוע שעבר חשפו עיתונים מובילים בארצות הברית ובעולם את משלוחי הנשק שהעבירו האמריקנים לישראל מ-7 באוקטובר, וב"וושינגטון פוסט", כאמור, הועברה אזהרה מצד גורמים אמריקניים - לפיה ייתכן שארצות הברית תאסור על שימוש בנשק מתוצרתה בפעולה ישראלית ברפיח, אם זו אכן תצא לפועל.
ב"וושינגטון פוסט" נכתב כי ממשל ביידן שוקל דרכים למנוע מישראל להשתמש בנשק אמריקני, אם תתקוף אזורים מאוכלסים סביב רפיח. גם אז דווח שביידן ויועציו הבכירים לא קיבלו עדיין החלטה, אבל עצם העובדה שבכירים דנים בצעדים כאלה מראה את החשש הגובר שלהם מהמשבר ההומניטרי בעזה, ואת המחלוקת החריפה עם ישראל בנוגע לתקיפה ברפיח.
אתמול שב וחזר ראש הממשלה בנימין נתניהו על עמדתו לגבי פעולה ברפיח - ונשאל ב"פוקס ניוז" על האמירה של הנשיא ג'ו ביידן על כך ש"תקיפה ברפיח תהיה קו אדום". נתניהו השיב כי ישנן הסכמות בין ישראל לממשל האמריקני בנוגע למטרות ולדברים הבסיסיים במלחמה - אך הוסיף כי הצדדים חלוקים בנוגע לדרך שבה יש להשיגם. כשנשאל אם צה"ל נאלץ להוריד את האינטנסיביות של הפעילות בעזה בעקבות חילוקי הדעות עם ארה"ב, השיב: "אנחנו לא מורידים את הרגל מהגז".
כשנשאל ספציפית על פעולה ברפיח, נתניהו אמר כי הימנעות מפעולה בעיר בדרום הרצועה תהיה שקולה להחלטה שלא לפעול בברלין בשלהי מלחמת העולם השנייה. ראש הממשלה הדגיש כי "לא ניתן לחסל רק שני שלישים מחמאס. יש לחסל את כולו, אחרת הוא יחזור וישתלט על כל הרצועה".

הדברים ממחישים את המתיחות הגוברת בין ביידן לנתניהו, שהחלה עוד לפני המלחמה אך גברה משמעותית בעקבות חילוקי הדעות ביניהם בכל הנוגע להתנהלות בעזה. ביידן, שנמצא בשנת בחירות ומתמודד עם ביקורת רבה במחנה הדמוקרטי בארה"ב בשל הגיבוי הנחרץ שהעניק לישראל, נשמע כעת ביקורתי הרבה יותר כלפי הממשלה בירושלים. הוא הצהיר בפומבי שהיא "שמרנית מדי", תוך שהוא מזכיר במפורש את השר איתמר בן גביר, והזהיר שאם לא תשנה את דרכה תאבד את הלגיטימציה הבינלאומית.
נשיא ארה"ב השמיע ביקורת מרומזת על ישראל גם בנאום השנתי שלו לאומה האמריקנית, אבל בהקלטה שנחשפה מאותו מעמד הוא הודה: בשיחותיו הפרטיות עם ראש הממשלה נתניהו הביקורת שלו בוטה יותר. ביידן, שבנאום "מצב האומה" קרא לישראל לא לעשות שימוש בסיוע הומניטרי כ"קלף מיקוח", הוקלט אחרי הנאום מדבר עם אחד המחוקקים בקונגרס - ומספר לו כי בשיחה שהייתה לו עם נתניהו הוא אמר לו שהם הולכים לעשות שיחת "יישור קו".