שופט השלום בחיפה אפרים צ'יזיק קיבל לאחרונה ערעור שהגישה אלמנת שוטר על החלטת קצין התגמולים במשרד הביטחון, שסירב להכיר במות בעלה מסרטן כקשור לשירותו.
המנוח הצטרף לשורות המשטרה ב-1993 ומילא בה מגוון תפקידים, בעיקר בתחום התחבורה. בין היתר שירת כשש שנים כקצין דלק ארצי, שבמהלכה בא במגע מסוים עם אדי דלקים. בתקופה זו הוא אובחן כסובל מלוקמיה.
1 צפייה בגלריה
שוטר משטרה אילוס אילוסטרציה
שוטר משטרה אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(הרצל יוסף)
על רקע מחלתו הוא הועבר למלא תפקיד מנהלי, אלא שבמקביל מצבו הרפואי המשיך להידרדר והוא אובחן כסובל מזן אלים מאוד של סרטן. טיפולי כימותרפיה והשתלת מח עצם לא הועילו, והקצין המוערך נפטר על מיטת חוליו ברמב"ם כשהוא בן 53 בלבד.
לאחר מותו פנתה אלמנתו לקצין התגמולים על מנת להכיר בפטירת בעלה כקשורה, בנוסף לרשלנות רפואית נטענת, לשירותו במשטרה, באופן המעניק לה זכויות מכוח חוק משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום). קצין התגמולים דחה את תביעתה בנימוק שלא מתקיים קשר סיבתי בין תנאי השירות למות השוטר, ובנסיבות אלה הגישה האלמנה את הערעור לבית המשפט. היא טענה שהמומחה מטעם קצין התגמולים ששלל את הקשר הסיבתי, נמנע מלהתייחס לחשיפת בעלה לחומרים מסוכנים במהלך שירותו.
מנגד טען קצין התגמולים כי המנוח נפטר מזן של סרטן שסיכויי ההחלמה ממנו אפסיים, ושאינו מתפתח על רקע חשיפה לחומרים מסוכנים. הוא הוסיף שמכל מקום, חשיפת המנוח לאדי דלק הייתה מינורית ומרבית עבודתו הייתה משרדית, כך שמחלתו אינה קשורה לשירות.
השופט צ'יזיק הסביר שבתביעות הכרה שעניינן מות חייל או שוטר כתוצאה ממחלה, עובר הנטל לקצין התגמולים להוכיח שהמחלה אינה קשורה לתנאי השירות בצבא או במשטרה. במקרה זה, קבע, קצין התגמולים נכשל במשימה. הוא לא הציג נתון מהותי כלשהו בנוגע לתקופה העיקרית שבה המנוח נחשף לאדי דלק. בנוסף, לא הוצגו תרשומות של יומני העבודה של המנוח, וכן סוגי החומרים אליהם נחשף במהלך שירותו, ואף לא הובהר אם המנוח השתמש בציוד הגנה מתאים.
בפסק הדין צוין שקביעת הקשר הסיבתי בתביעות הכרה מעין אלו צריכה להיעשות מתוך גישה מקלה בשל ההכרה בתרומתם של המשרתים בכוחות הביטחון לחברה הישראלית. על ועדות הערר, נקבע, "לנהוג ברוחב לב כל אימת שהראיות מעלות במידה סבירה של הסתברות כי נכותו של חייל או מותו נגרמו עקב שירותו".
השופט סיכם כי משנמצא שהסרטן התפרץ אצל המנוח אחרי שנות עבודה מרובות שבהן נחשף לאדי דלק, ובהתחשב בכך שקצין התגמולים לא טרח לבחון לעומק את הקשר בין השניים – הרי שיש לקבל את הערעור ולהעניק לאלמנתו את ההכרה המבוקשת. בתוך כך התקבלה גם טענת האלמנה לרשלנות רפואית שתרמה למות בעלה.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המערערת: עו"ד שאולי יצחק • עו"ד ליאורה כהן עוסקת בצבא ומשרד הבטחון • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין