10 צפייה בגלריה
(צילומים: עידו ארז, אבי מועלם, שמוליק דודפור)
תמיד רציתם לגור בשכונה ירוקה עם פארקים, גינות ושמורות טבע? מחקר חדש של אתר madlan (מדלן), שנערך עבור ynet, בדק אילו שכונות הן הירוקות ביותר בישראל. מדובר בשכונות שיש בהן את ההיקף הגבוה ביותר של שטחים ירוקים, שהוגדרו לפי מדלן כשטחים הכוללים פארק, גינה, חורשה, שמורת טבע מוכרזת או כיכר עירונית נגישה רגלית שאינה מעגל תנועה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
במדלן חישבו מהו השטח הירוק לתושב בכל שכונה, כאשר לא נלקחו בחשבון שטחים פתוחים שאינם מפותחים ושאין כל תוכנית לפתחם בעתיד הקרוב, ושהגישה אליהם אינה מוסדרת, מוגבלת או עלולה להיות מסוכנת. בנוסף, נבדקו שטחים ירוקים לא רק בכל שכונה, אלא גם בטווח ההליכה מהן (400 מטרים קו אווירי), ואת השטח הכולל חילקו במספר התושבים. לזה הוסיפו גם את מספר הגינות בשכונה, וכך התקבלה הרשימה הסופית.
התוצאות לא ממש מפתיעות: רוב השכונות ממוקמות בערים הגדולות והחזקות כמו תל אביב ורמת גן, כאשר ערי הפריפריה נותרו מאחור. לדברי טל קופל, מנכ"ל מדלן שערך את הבדיקה, "אין חולק על חשיבותן של ריאות ירוקות לסביבת המגורים. שטחים ירוקים מספקים לתושבים מרחב מפגש ומשחק, עוזרים לייצר קהילה, מאפשרים את קיומו של טבע עירוני ומצמצמים את אפקט אי-החום העירוני (תופעה אקלימית שגורמת להבדל בין אקלים העיר לאקלים השטחים הפתוחים)".
טל קופל, מנכ"ל מדלןטל קופל, מנכ"ל מדלןצילום: אורית פניני
לדבריו, "שכונות רבות, שהוקמו בשנים האחרונות, תוכננו מראש תוך שימת דגש מיוחד על הנושא, ולכן לא מפליא למצוא את עיר ימים בראש הרשימה. פרט לכך, מסקירת התוצאות עולה תמונה מעודדת: במדינת ישראל שכונות ירוקות אינן עניין לעשירים בלבד, ויש ברשימה לא מעט שכונות מעמד ביניים, או אפילו שכונות מעמד בינוני-נמוך, שנמצאות בסמוך לפארקים גדולים ויש בתוכן מספר מרשים של גינות".

השכונות הירוקות - בערים החזקות

אמנם לפי קופל, שכונות רבות בישראל כוללות שטחים ירוקים נרחבים, אבל אין זה מקרי שדווקא השכונות שהוגדרו במחקר בתור השכונות הירוקות ביותר - מאופיינות במדד כלכל-חברתי גבוה. חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון בנגב מצאו שכיסוי השטחים העירוניים על ידי צומח גדל באופן משמעותי ב-20 השנים האחרונות באזור הנגב בשל טיפוח מעשה ידי אדם, ולאו דווקא תנאי אקלים. זאת על אף עדויות ממחקרים ביישובים עירוניים אחרים בעולם, המצביעים דווקא על ירידה בצומח העירוני ודחיקתו על ידי תהליכי בינוי ופיתוח.
במחקר נצפו רמות כיסוי צומח שונות באופן ניכר בין ישוב אחד למשנהו, ונראה כי הגורם העיקרי להבדלים הללו הוא גובה ההכנסות של תושבי הישוב, מה שעשוי להעיד על אי שוויון סביבתי ועל פערים בזמינות של שירות אקולוגי לאוכלוסיות שונות בנגב. כך, למשל, המחקר מצא שהיישובים הצעירים יחסית - להבים, מיתר ועומר - שנמצאים בראש האשכול הסוציו-אקונומי, השקיעו בגידול המשמעותי ביותר בכיסוי הצומח, הרבה יותר מערים הנמצאות בסביבה לחה ונוחה יותר להתפתחות צומח כמו אשקלון, קריית גת ואשדוד, שהן גם ותיקות יותר ובעלות מדד נמוך יותר. עוד נמצא כי היישובים הבדואים סובלים מרמות כיסוי הצומח הנמוכות ביותר.
ממצאי המחקר של בן גוריון מחזקים את ההנחה לפיה ביישובים עירוניים בעלי מדד כלכלי גבוה, השירותים האקולוגיים זמינים יותר. עם זאת, נצפה כי יישובים ירוקים יותר אינם בהכרח מושכים אוכלוסיות חזקות יותר. "יישובים עשירים משקיעים משאבים כדי להגביר את הירוק העירוני, אך אוכלוסיות אמידות אינן נמשכות בהכרח ליישובים ירוקים. במילים אחרות, עוצמה כלכלית - הקשורה לחינוך ומודעות סביבתית - היא מחולל של סביבות ירוקות בתוך יישובים עירוניים, אך ערים ירוקות לא בהכרח מושכות אוכלוסיות עשירות", אומרת החוקרת רוני בלושטיין-לבנון.

עיר ימים, נתניה

עיר ימים היא שכונת יוקרה עם מגדלים חדשים ומלונות שנבנו בקו ראשון לים התיכון. בשכונה כ-4,500 דירות בכ-60 מגדלים בני 17-35 קומות, ובנוסף מתוכננים בה מלונות עם כ-3,000 חדרים. בניית השכונה החלה באמצע העשור הראשון של המאה הקודמת והסתיימה ברובה, למרות שמספר מגדלים עדיין נמצאים בבנייה ובתכנון, ושורת המלונות במערב השכונה עדיין לא נבנתה. בשכונה יש קניון גדול ומוסדות חינוך לכל הגילאים, והמדד החברתי-כלכלי שלה הוא 9 (מתוך 10), מה שמעיד על אוכלוסייה ממעמד גבוה. המחיר הממוצע למ"ר בשכונה הוא כ-32 אלף שקל.
מצפון לשכונה נמצאת שמורת האירוסים ומדרומה שמורת חוף פולג ושכונת הווילות רמת פולג. פיתוח השכונה כולל פארק מרכזי שחוצה אותה מצפון לדרום, ועוד מספר פארקים וגינות ציבוריות למרגלות המגדלים, שכוללים כ-8 גינות שעשועים. לפי נתוני מדלן, השטח הפתוח הנגיש לתושבי השכונה מסתכם בכ-1,000 דונם, ובהתחשב באוכלוסייה של כ-7,800 תושבים נכון לשנת 2020, מדובר בכ-140 מ"ר לתושב. עם זאת, חשוב לציין שרוב השטח הירוק בשכונה עדיין לא מפותח, מה שאומר שאין בו שבילים נוחים או מדשאות, והשימוש בו כרגע הוא למיטיבי לכת.
10 צפייה בגלריה
שכונת עיר ימים, נתניה
שכונת עיר ימים, נתניה
למיטיבי לכת. שכונת עיר ימים, נתניה
(צילום: נמרוד גליקמן)

כוכב הצפון, תל אביב יפו

כוכב הצפון היא שכונת יוקרה בצפון-מערב תל אביב, הממוקמת בסמוך לפארק הירקון ולקו החוף. בניית השכונה החלה בשנות ה-80 של המאה הקודמת ונמשכת עד היום. יש בה כ-2,000 דירות בבניינים בני עד כ-10 קומות, עם מספר מגדלים גבוהים יותר במזרחה. כשהוקמה השכונה, היא הייתה צמודה לשדה התעופה שדה דב מצפון (שנסגר מאז), ומצפון-מערב לה נמצאת תחנת החשמל רידינג (שלאחרונה הופסקה הפעלתה למספר שנים לצורך שיפוצים). השכונה מוקפת כבישים ראשיים ומהירים. למרות כל המטרדים האלה - היא מושכת אליה אוכלוסייה מבוססת (מדד חברתי-כלכלי 9), והמחירים בה הם מהגבוהים בארץ (כ-55 אלף שקל למ"ר בממוצע).
השכונה קרובה לפארק הירקון, הפארק העירוני הגדול בארץ, ולחופים ולנמל ת"א. השטח הפתוח הנגיש לתושבים מסתכם ב-575 דונם, ועם אוכלוסייה של 5,600 תושבים מדובר בכ-102 מ"ר לתושב
בתוך השכונה אין הרבה פארקים: יש פארק בגודל 9 דונם שחותך אותה מצפון-מערב לדרום-מזרח, היכן שעובר ציר תשתיות שאסור לבנות מעליו, ובמתחם סביוני רמת אביב במזרחה יש עוד פארק בינוני. עם זאת, השכונה נהנית מקרבה לפארק הירקון, הפארק העירוני הגדול בארץ, ולחופים ולנמל תל אביב. לפי נתוני מדלן, השטח הפתוח הנגיש לתושבי השכונה מסתכם בכ-575 דונם, ועם אוכלוסייה של כ-5,600 תושבים בשנת 2020, מדובר בכ-102 מ"ר לתושב.
חשוב לציין שרוב השטח הירוק נמצא מעבר לשדרות רוקח הסואנות, עם מעט חציות להולכי רגל, ושבימים אלה שטחים נרחבים מהפארק שקרובים לשכונה סגורים לציבור בשל עבודות הרכבת הקלה. עם זאת, בשנים הקרובות ייבנה גשר להולכי רגל ולרוכבי אופניים מעל שדרות רוקח שיוביל לפארק, ובהמשך יוקם גשר המשכי מעל לנחל הירקון עד לרחוב ויצמן. במקביל, הפארק המרכזי של השכונה מתוכנן להתרחב מזרחה, על חשבון חניון גדול של מכללת החינוך סמינר הקיבוצים.
10 צפייה בגלריה
ביקור שכונה כוכב הצפון תל אביב
ביקור שכונה כוכב הצפון תל אביב
כוכב הצפון. סמוכה לפארק הירקון
(צילום: אבי חי)

רמת שקמה, רמת גן

רמת שקמה היא שכונת שיכונים בדרום רמת גן, שהוקמה ב-1954 על שטחי הכפר הפלסטיני סלמה ואוכלסה תחילה על ידי תושבי המעברות הסמוכות. עם השנים, סופחו לשכונה מתחמים נוספים. בשכונה יש מוסדות ציבור לכל הגילאים ובמספר זרמים, וכן שבט צופים ומרכז קהילתי. רוב הבנייה למגורים היא של מבני רכבת בני 2 קומות (מבני גן-גג), אך יש בה גם מבני רכבת קלאסיים, בתי דירות בני עד כ-5 קומות ומספר מגדלים חדשים שנבנו במסגרת הליכי התחדשות עירונית, שצפויים להתעצם בעשורים הקרובים.
השכונה מרוחקת מכבישים ראשיים ויש לה כניסה ויציאה ראשית אחת מכיוון מערב, וגישות משניות לציר אלוף שדה ושכונת רמת חן במזרח ובצפון. במשך שנים רמת שקמה נחשבה שכונת מצוקה ונעשו מספר ניסיונות לשיקומה, אך אלה לא צלחו והמדד החברתי-כלכלי שלה נשאר נמוך יחסית ועומד על 5. המחיר הממוצע למ"ר הוא כ-28 אלף שקל.
אחד היתרונות הבולטים (והיחידים) של השכונה הוא הקרבה לפארק הלאומי ברמת גן - פארק גדול ומטופח - ולספארי. מלבד הפארק, יש בשכונה לא מעט גינות קטנות, כולל שדרות ויצ"ו הירוקות שחוצות אותה ממזרח למערב, כיכר הרב פרדס בכניסה המערבית לשכונה, וגן הקזוארינות בדרומה. לפי נתוני מדלן, השטח הפתוח הנגיש לתושבי השכונה מסתכם בכ-450 דונם (נתון זה לא כולל את שטח הספארי המגודר), ובחלוקה לכ-6,400 תושבים מתקבל שטח נגיש של כ-70 מ"ר לתושב.
מאחר שרמת שקמה היא שכונת קצה ואין בתוכה תנועה רבה של מכוניות, מעבר להיותה ירוקה מאוד היא גם שקטה ובטוחה לילדים. העירייה משקיעה בפיתוח הפארק הלאומי הסמוך, ובשנים הקרובות צפויים להיפתח בו סקייט פארק חדש ומסעדה מחודשת בלב האגם. בשנים הקרובות צפוי להימשך גם פיתוח פארק אריאל שרון, שאמנם לא צמוד לשכונה, אך לא רחוק ממנה. מתחם אחד בפארק הענק שנמצא דרומית לדרך לוד כבר פותח כמעט במלואו, ועוד שטחים נרחבים צפויים להיות מפותחים בעתיד.
10 צפייה בגלריה
הפארק הלאומי, רמת גן
הפארק הלאומי, רמת גן
הפארק הלאומי ברמת גן. סמוך לשכונת רמת שקמה
(צילום: עומר רייכמן)

שיכון בבלי, תל אביב

שכונת בבלי נוסדה בשנות ה-60 של המאה הקודמת כשיכון עממי על אדמות הכפר הערבי ג'מאסין על ע'רבי שננטש במלחמת העצמאות. במהרה גילו חברות קבלניות את האזור הזול יחסית, והתחילו לרכוש מגרשים ולהרחיב את השכונה על ידי בניית שיכוני רכבת, ושכונת הקצה המנותקת הפכה לשכונה מקושרת ומבוקשת בצפון העיר.
בשנות ה-80 החלו להיבנות בניינים חדשים בדרום וצפון השכונה, ומתחילת המאה ה-21 החלו להיבנות בחלקה הדרומי מגדלי יוקרה במקום בתי גבעת עמל שפונו. בשנים האחרונות חלה התחדשות עירונית משמעותית באזור, בעיקר במסגרת תמ"א 38, אך יש גם פרויקטים של פינוי-בינוי. כיום המדד החברתי-כלכלי של השכונה הוא 8, והמחיר הממוצע למ"ר הוא כ-50 אלף שקל.
עיקר השטח הירוק הנגיש לתושבים נמצא בפארק הירקון שמצפון לשכונה. זה אחד האזורים הפופולריים, וניתן לראות בו פעילויות מגוונות בכל שעות היום, כולל יוגה, קרקסנות ופעילויות ספורט
תושבי השכונה נהנים מגישה למספר פארקים בתוך השכונה, כולל גן אברמוביץ' הגדול שבדרומו יש אתר ארכיאולוגי, ורצועה ירוקה במזרח שכוללת גינה קהילתית וגינת כלבים. עיקר השטח הירוק הנגיש לתושבים נמצא בפארק הירקון שמצפון לשכונה. זה אחד האזורים הפופולריים בפארק הגדול, וניתן לראות בו פעילויות מגוונות בכל שעות היום, כולל מסיבות יום הולדת, פיקניקים, יוגה, קרקסנות ופעילויות ספורט. עד לאחרונה הייתה באזור פינת חי, אך בהתייעצות עם התושבים הוחלט לסגור אותה מטעמים הומניטריים.
לפי נתוני מדלן, השטח הפתוח הנגיש לתושבי השכונה מסתכם בכ-675 דונם, ובחלוקה לכ-10,000 תושבים מתקבל שטח נגיש של כ-67 מ"ר לתושב. בשנים הקרובות צפויה להמשיך מגמת התחדשות הבינוי בחלקים הוותיקים יותר של השכונה, ובדרומה צפויה להמשיך הקמת המגדלים החדשים, שיכללו גם גינות פרטיות שאמורות להיות נגישות לכלל התושבים.
10 צפייה בגלריה
מגדל בראשית בבלי של משפחת כוזהינוף – מתנשא ל-44 קומות
מגדל בראשית בבלי של משפחת כוזהינוף – מתנשא ל-44 קומות
שכונה ירוקה על פארק הירקון - ומגדלים סביב לה
(צילום: טל משה)

החרוזים, רמת גן

שכונת החרוזים הוקמה ב-1949 בפאתי רמת גן על שטח פרדסים עבור עובדי מפעל עלית. מדרום לה נמצא אזור התעסוקה הראשי של העיר, מצפון פארק הירקון וממזרח שכונות הגפן ושיכון ותיקים. ממערב נמצאים נתיבי איילון ומעבר להם תל אביב. בתוך השכונה פועלת המכללה לעיצוב שנקר, אך עד לאחרונה לא היו בה כמעט גני ילדים, ואין בה בית ספר יסודי. בעשור האחרון חווה השכונה גל של התחדשות עירונית במסגרת תמ"א 38, כך שהבנייה בה מתחדשת, אך החיים עבור התושבים נהיו קשים עקב מטרדי בנייה, חסימות כבישים וצפיפות הולכת וגוברת שמתבטאת במצוקת חניה ובעומסי תנועה.
הבנייה הצפופה בשכונה מתבטאת גם במיעוט של גינות ציבוריות, אך התושבים נהנים מגישה לפארק הירקון הענק, וגם לשדרות הירוקות של שיכון ותיקים. בחלק הפארק שקרוב לשכונה יש מתחמים מיוחדים כמו יער ראש ציפור, מרכז צפרות ראש ציפור והאתר הארכיאולוגי גבעת נפוליאון. לפי נתוני מדלן, השטח הפתוח הנגיש לתושבי השכונה מסתכם בכ-350 דונם, ובחלוקה לכ-5,250 התושבים מתקבל שטח נגיש של כ-67 מ"ר לתושב.
בשנים הקרובות צפויה להמשיך מגמת ההתחדשות העירונית בשכונה. לנוכח התנגדות העירייה להמשיך שימוש בתמ"א 38 בעתיד, צפויה התחדשות מתחמית במסגרת פינוי בינוי, מה שיאפשר להגדיל את היצע הגינות בשכונה. בנוסף, לקראת סוף העשור צפויה מכללת שנקר לעזוב את השכונה לטובת פרויקט המגדלים המתוכנן במתחם הבורסה. במקום המכללה מתוכנן בית ספר יסודי, אך יתכן שתפותח במקום גם גינה ציבורית.
10 צפייה בגלריה
פינוי בינוי ברמת גן
פינוי בינוי ברמת גן
פינוי בינוי ברמת גן
(צילום: ינאי אלפסי)

נוה אילן, יבנה

שכונת נוה אילן נבנתה בשנת 1980 עבור אנשי כוחות הביטחון כשכונת בתים צמודי קרקע על מגרשים של חצי דונם. ב-1986 הפכה המועצה המקומית יבנה לעיר, זאת לאור הצמיחה המשמעותית באוכלוסייה בזכות השכונה החדשה, שגם העלתה את מעמדה החברתי-כלכלי של העיר ואת ערכי הקרקע שבה. השכונה נמצאת בפינה הצפון-מערבית של העיר, צמוד לכביש 4 ממערב, לאזור התעשייה מצפון, לעיר הוותיקה ממזרח ולשטח פתוח של דיונות מדרום.
בשכונה יש מספר שדרות ירוקות עם מדשאות ועצי צל ומתקני משחק. בנוסף, יש בה פארקים גדולים, כמו פארק השרון שהוקם בשנים האחרונות וכולל גינת כלבים, בריכה אקולוגית ואזורי פיקניק
בלב השכונה יש מרכז ציבורי שכולל בית כנסת, מועדון נוער, מרכז קהילתי וגני ילדים, ובחלקה המזרחי יש בתי ספר, בתי אבות ומרכזים מסחריים, ואת אצטדיון הכדורגל של מכבי יבנה. בשכונה יש מספר שדרות ירוקות עם מדשאות ועצי צל ומתקני משחק. בנוסף, יש בה פארקים גדולים, כמו פארק השרון שהוקם בשנים האחרונות וכולל מתקני משחק וכושר, גינת כלבים, בריכה אקולוגית ואזורי פיקניק. בנוסף, בחלקה הדרומי של השכונה ממוקם פארק המים העירוני, שהוקם ב-1985 וכולל מדשאות, בריכות ומגלשות מים, אמפיתיאטרון ומגוון פעילויות לכל הגילאים.
מדרום לשכונה יש מתחם של מגרשי ספורט, הכוללים מגרשי טניס, כדורסל וכדורגל, וכן שטח טבעי ענק של דיונות שצפוי להישמר במצבו הטבעי גם בעתיד. לפי נתוני מדלן, השטח הפתוח הנגיש לתושבי השכונה מסתכם בכ-420 דונם, ובחלוקה לכ-6,700 תושבים מתקבל שטח נגיש של כ-63 מ"ר לתושב. מאחר שהבנייה בשכונה היא בעיקר פרטית, לא צפויה בה התחדשות משמעותית. כמו כן, כיוון שהשטחים הציבוריים פותחו ברובם, לא צפוי פיתוח משמעותי של גינות חדשות באזור.
10 צפייה בגלריה
שכונת נוה אילן ביבנה
שכונת נוה אילן ביבנה
שטח פתוח נגיש. שכונת נווה אילן ביבנה
(צילום: שמוליק דודפור)

הדר יוסף, תל אביב

הדר יוסף היא שכונה ותיקה בצפון-מזרח תל אביב, שהוקמה ב-1949 ושמות רחובותיה מנציחים קהילות יהודיות שחרבו בשואה. הבנייה בשכונה כוללת מבנים בני 2 קומות, שנבנו לאורך שני רחובות בצורת פרסה בחלקה המערבי, ואזור חדש יותר שהוקם בשנות ה-70 ובו מבני שיכון בני 7-12 קומות. בשכונה יש 3 מרכזי קניות ותיקים, וכן מבני ציבור שכוללים גני ילדים, בית ספר יסודי, בית ספר לחינוך מיוחד, בתי כנסת, ומרכז קהילתי. בשנים האחרונות עוברת השכונה תהליכי התחדשות משמעותיים, שכוללים פרויקטים של תמ"א 38 ופינוי בינוי, והיא הפכה לשכונה מבוקשת בקרב משפחות צעירות.
בשכונה יש מספר גינות ציבוריות גדולות, שכוללות את גן פרנקפורט, גינת קהילת לודז', חורשת שטרן וגינת דוד ילין, וכן גינה קהילתית וגינות כלבים. השכונה קהילתית מאוד ובשבתות ניתן לראות בגינות חגיגות ימי הולדת של ילדי השכונה. בנוסף לגינות בתוך השכונה, היא קרובה לפארק הירקון - כולל לאזור גבעת המופעים, גן הוורדים ומרכז הספורט הלאומי וכן ללונה פארק. לפי נתוני מדלן, השטח הפתוח הנגיש לתושבי השכונה מסתכם בכ-490 דונם, ובחלוקה לכ-7,850 תושבים מתקבל שטח נגיש של כ-62 מ"ר לתושב.
בשנים הקרובות צפויה להמשיך מגמת ההתחדשות השכונה. מסמך מדיניות שאושר לאחרונה מבטיח שההתחדשות בעתיד תאפשר הסדרה של השטחים הציבוריים, כך שמבני ציבור ירוכזו במספר מוקדים וגינות קיימות יוגדלו. בנוסף, קובע המסמך שלאורך רחובות שכונת הדר יוסף יינטעו עצי צל רבים לצורך התאמה לשינויי האקלים.
10 צפייה בגלריה
הוולודרום בהדר יוסף
הוולודרום בהדר יוסף
הוולודרום (מרכז הספורט הלאומי) בהדר יוסף
(צילום: אורן אהרוני)

רחביה, ירושלים

מאז הקמתה לפני כמאה שנה נחשבת שכונת רחביה למוקד האליטה הירושלמית, והיא ידועה כשכונה של מנהיגים פוליטיים, אנשי אקדמיה, שופטים ואנשי רוח. למרות קרבתה למרכז העיר, מדובר בסביבה שקטה ורגועה. רחובות השכונה מוצלים ואינטימיים, ולצד זאת, רחובה הראשי של השכונה - רחוב עזה - הפך בשנים האחרונות למוקד בילוי ופנאי שכונתי. במזרח השכונה נמצאים מספר בנייני מוסדות לאומיים, כולל משרדי הסוכנות היהודית, הקרן הקיימת לישראל וקרן היסוד, וכן בית הכנסת הגדול היכל שלמה והגימנסיה העברית.
בתוך השכונה יש מספר גינות קטנות, כולל כיכר הל אור, כיכר מגנס וגינה בדרך עזה, אך עיקר השטחים הירוקים הנגישים לתושבים כוללים פארקים גדולים מחוץ לשכונה, וביניהם גן העצמאות, בריכת ממילא וגן סאקר. לפי נתוני מדלן, השטח הפתוח הנגיש לתושבי השכונה מסתכם בכ-480 דונם, ובחלוקה לכ-8,750 התושבים מתקבל שטח נגיש של כ-55 מ"ר לתושב.
10 צפייה בגלריה
שכונת רחביה בירושלים
שכונת רחביה בירושלים
שכונת רחביה בירושלים
(צילום: שלומי כהן)

לבנה וידידיה, תל אביב

שכונת לבנה וידידיה היא איחוד של שתי שכונות ותיקות בדרום-מזרח תל אביב. השכונות הוקמו אחרי מלחמת העצמאות על קרקעות העיירה הפלסטינית סלמה. במשך שנים הוזנחה השכונה על ידי הרשויות ולא הייתה מחוברת לתשתיות כמו מערכת הביוב. רק לאחרונה בוצע חיבור זה, ושופרו תשתיות השכונה, כולל הסטת נחל כופר מלב שכונת ידידיה לתחום פארק אריאל שרון. הבנייה בשכונה כוללת בנייה לא מוסדרת בחלקה המזרחי (שכונת ידידיה), ומבני שיכון שונים בחלקה המערבי (לבנה). בשנים האחרונות נפתחו בשכונה בית הספר היסודי על שם עופרה חזה, ואשכול גני ילדים.
עיקר השטח הירוק הנגיש לתושבים הוא מפארק בגין הסמוך, שכולל אגם גדול עם מתקן סקי מים, פינת חי, מדשאות נרחבות ופינות משחקים. בשנים האחרונות גם החל פיתוח של פארק אריאל שרון
בשכונה יש לא מעט גינות קטנות, כולל גן עזיזה וגן ראוזניץ, אך עיקר השטח הירוק הנגיש לתושבים הוא מפארק בגין הסמוך, פארק גדול ומטופח שכולל אגם גדול עם מתקן סקי מים, פינת חי, מדשאות נרחבות ופינות משחקים. בשנים האחרונות גם החל פיתוח של פארק אריאל שרון, שצפוי להיות הפארק הגדול בארץ, אך כיום מפותח באופן חלקי בלבד. הפארק כולל את חוות שלם הסמוכה לשכונה ובה יש מטעים ומדשאות, ומבני חווה היסטורית שישומרו וישמשו למטרות ציבוריות.
לפי נתוני מדלן, השטח הפתוח הנגיש לתושבי השכונה מסתכם בכ-275 דונם, ובחלוקה לכ-5,200 התושבים מתקבל שטח נגיש של כ-53 מ"ר לתושב. בשנים הקרובות צפויים לצאת לביצוע מספר פרויקטים של פינוי בינוי בשכונה שיוסיפו גינות קטנות נוספות, והמשך פיתוח פארק אריאל שרון צפוי להוסיף עוד מאות דונמים ירוקים בטווח הליכה מהשכונה.
10 צפייה בגלריה
אגם הצפרות במתחם החדש
אגם הצפרות במתחם החדש
פארק אריאל שרון
(צילום: בן ניקסון)

הצפון החדש החלק הצפוני, תל אביב

החלק הצפוני של הצפון החדש היא שכונה ותיקה במרכז תל אביב, הכוללת בעיקר בנייה נמוכה של 3-4 קומות, אך לאחרונה החלה בה תנופת התחדשות שצפויה להגביה את הבינוי לכ-8 קומות. יש בה גני ילדים רבים, בתי ספר יסודי ותיכון, הקונסרבטוריון העירוני למוזיקה, המכללה למינהל, בית יד לבנים ושבילי אופניים רבים שמאפשרים לילדים להתנייד בבטחה. את השכונה חוצה רחוב יהודה המכבי הראשי, רחוב מסחרי עם מגוון חנויות ובתי קפה לאורכו.
בשכונה יש מספר גינות קטנות, כולל גינת אריסטובולוס, גן לואי מרשל, שדרות סמאטס וגן זינגר. עיקר השטח הירוק הנגיש לתושבי השכונה נמצא בפארק הירקון הסמוך. באזור זה של הפארק יש מדשאות ועצי צל, מגרשי ספורט, מתקני משחק, גינת כלבים, ומבנים שמשמשים שבט צופים ואת תנועת הנוער בני עקיבא. מעבר לנחל הירקון נמצאים הספורטק על שלל מגרשי ומתקני הספורט שבו.
לפי נתוני מדלן, השטח הפתוח הנגיש לתושבי השכונה מסתכם בכ-565 דונם, ובחלוקה לכ-10,900 התושבים מתקבל שטח נגיש של כ-52 מ"ר לתושב. השכונה החלה לעבור בשנים האחרונות תהליך התחדשות של תמ"א 38, שצפוי להתגבר בשנים הקרובות שכן רוב הבניינים נמצאים בהליך להוצאת היתר. התחדשות זו צפויה להוסיף לצפיפות השכונה, אך לא תוסיף תשתיות כמו גינות, כך שהשטח הירוק לתושב צפוי להצטמצם.