1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
השופטת ליאת ירון מבית משפט השלום בראשון לציון הורתה לאחרונה על מתן הפטר לאלתר לאישה שצברה חובות של כחצי מיליון שקל, לאחר שהוכרה כנכה בשיעור של 100%.
מדובר בבת 33, פרודה ואם לתינוק עם סיפור חיים מורכב. במרץ 2021 היא הגישה בקשה לפתיחת הליכים לפי חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, לאחר שנקלעה לחובות כבדים בסכום כולל של 474,901 שקל, בעיקר לבנקים ולחברות אשראי. במסגרת הצו לפתיחת הליכים נקבע לה צו תשלומים שלפיו עליה לשלם מדי חודש 1,500 שקלים לקופת הנשייה, אולם היא לא עמדה בתשלום.
בשלב מסוים, תוך כדי הליך חדלות הפירעון, היא הוכרה על ידי המוסד לביטוח לאומי כנכה בדרגת אי כושר עבודה בשיעור של 100%. ההכרה בנכות הייתה רטרואקטיבית. על רקע זה היא הגישה באמצעות עו"ד אסף ברבי בקשה לפטור אותה מיידית מצו התשלומים ומכל חובותיה.
הבקשה התבססה על הלכת לשצ'נקו והלכת עוידה של בית המשפט העליון, שלפיהן אדם המוכר בדרגת אי כושר של 100% ואין לו הכנסות נוספות מעבר לקצבה, זכאי לקבל פטור מצו התשלומים רטרואקטיבית מהיום שהוכרה לו נכות בשיעור של 100%. במקרה זה כאמור, הנכות של החייבת הוכרה למפרע מפתיחת ההליך.
בנסיבות אלה, בדיון שהתקיים ביולי המליץ ב"כ הממונה על חדלות פירעון, עו"ד משה סויד, על קבלת הבקשה ומתן הפטר לאלתר לחייבת. ב"כ הנאמנת, עו"ד נטלי קדוש, הצטרפה להמלצה למתן צו לשיקום כלכלי והפטר לאלתר. לצד זאת, היא ביקשה להורות כי ככל שיתווספו לחייבת נכסים בשלוש השנים הבאות, הם יוקנו לנושים. לנוכח ההסכמה הגורפת ביקשה החייבת לאשר את ההמלצות. בתוך כך הבהירו הצדדים כי לא הצטברו כספים כלל בקופת הנשייה.
לאחר שעיינה בהצעת הממונה ושמעה את הצדדים, השופטת ליאת ירון קיבלה את הבקשה. "בהינתן דרגת אי הכושר שנקבעה ליחידה ובשים לב לכך שהאחרונה מתקיימת מקצבת נכות כללית בסך 3,700 ש"ח, מצאתי לאמץ את עמדת ב"כ הממונה וליתן ליחידה צו שיקום כלכלי, ובמסגרתו להכריז עליה כחדלת פירעון וליתן לה הפטר לאלתר", כתבה.
המשמעות היא שהחייבת פטורה באופן מיידי מהחובות אף שלא שילמה בהליך ולו שקל בודד. עם זאת, השופטת הורתה כי במהלך שלוש השנים הבאות, כספים ונכסים בלתי מוגנים שתצבור יוקנו לקופת הנשייה.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ היחידה: עו"ד אסף ברבי • ב"כ הנאמנת: עו"ד נטלי קדוש • ב"כ הממונה: עו"ד משה סויד • ynet הוא שותף באתר פסקדין