אלפי יחידות דיור לחברה הערבית והדרוזית: הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל) אישרה השבוע להפקדה תוכנית להקמת שכונת מגורים חדשה ביישוב אבו סנאן. התוכנית כוללת כ-4,900 יחידות דיור חדשות. אבו סנאן שוכנת בגליל המערבי, כ-10 ק"מ צפונית-מזרחית לעכו, וגובלת במועצה האזורית מטה אשר בצפון, בירכא במזרח ובכפר יאסיף בדרום.
התוכנית, שקודמה על ידי משרד הבינוי והשיכון והמועצה המקומית, ממוקמת בצפון היישוב בסמוך למרקם הקיים על שטח של כ-1,165 דונם. מרבית יחידות הדיור יוקמו במבני מגורים בני 2-6 קומות. כמו כן, מציעה התוכנית כ-400 יחידות לתיירות ומאפשרת הקמה של עד 470 דיוריות (יחידות דיור המתווספות לדירה הקיימת ונחשבות חלק ממנה, ומהוות אזור מגורים נפרד לקשישים או צעירים). בנוסף יוקמו 450 יחידות דיור שיוקצו לחיילים משוחררים.
1 צפייה בגלריה
אבו סנאן
אבו סנאן
אבו סנאן
(צילום: אלעד גרשגורן)
התוכנית, שנערכה על ידי חברה מתכננת יובל קדמון אדריכלים, כוללת תוספת של כ-148 אלף מ"ר למבני ציבור, שטחי ציבור פתוחים חדשים בסך של כ-75 דונם, תוספת של כ-20,400 מ"ר עבור מסחר ותעסוקה וכ-20,700 מ"ר עבור שטחי תיירות בעירוב שימושים.
בתוך כך, הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה צפון הפקידה בפועל את תוכנית המתאר הכוללנית ליישוב. התוכנית, שהובלה על ידי לשכת התכנון במחוז צפון, קובעת מסגרת תכנונית כוללת לעשורים הבאים ומהווה בסיס להכנה ולאישור של תוכניות מפורטות התואמות אותה.
התוכנית מוסיפה כ-1,400 דונם לתחום הפיתוח של היישוב הקיים ותוספת של כ-6,200 יחידות דיור, כולל מאות יחידות דיור בקרקעות מדינה, שייתנו מענה ליעד אוכלוסייה של כ-26,500 תושבים (הכפלה של האוכלוסייה הנוכחית).
בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית כוללת תוספת של כ-140 אלף מ"ר עבור שטחי מסחר ותעסוקה במרכז היישוב ולאורך כביש 70, בנוסף לעוד כ-150 אלף מ"ר לשימושי תעסוקה שישולבו באזורי המגורים.

"חיזוק החוסן החברתי והכלכלי כישוב מעורב ופלורליסטי"

מהוועדה נמסר כי "התוכנית מכוונת לחיזוק חוסנו החברתי והכלכלי של אבו סנאן, כישוב מעורב ופלורליסטי, המאחד בתחומו מספר קהילות ודתות שונות – מוסלמים, דרוזים ונוצרים, תכנון המציג התחדשות והתפתחות, לצד שימור ערכי המסורת והתרבות האופייניים והמאזן בין המאפיינים הכפריים והעירוניים".
יו"ר מטה התכנון הלאומי ויו"ר הותמ"ל, הרב נתן אלנתן, מסר: "התוכנית כוללת פתרונות דיור מגוונים ומציעה תוספת משמעותית של אלפי יחידות דיור, שיסייעו בצמצום משבר הדיור ביישובי הדרוזים והחברה הערבית. התכנון מייעל את השימוש בקרקע ומייצר שטחי ציבור איכותיים לתושבים".
מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן, הוסיף: "התוכנית תיתן מענה רחב לצרכי החברה הדרוזית והחברה הערבית בכלל ותביא לבניית כ-4,900 יחידות דיור חדשות שמתאימות למגוון משקי בית. בנוסף, היא כוללת שכונה ייעודית לחיילי מילואים ויוצאי צבא והקמת מבני ציבור ושטחי תיירות".
מכננת הוותמ"ל במינהל התכנון, אדריכלית סיגי בארי, ציינה: "הדיון בתוכנית אבו סנאן מהווה אבן דרך משמעותית, ומוכיחה כי הותמ"ל לא נרתעת מתכנון הכרוך באתגרים תכנוניים רבים. תוך שיתוף פעולה של משרד השיכון והבינוי והרשות המקומית, התוכנית קשובה לצרכי התושבים ומציעה פתרונות מותאמים לקהילה ולמגוון קבוצות אוכלוסייה".
מתכננת מחוז צפון במינהל התכנון, דקלה פרץ, התייחסה להפקדת תוכנית המתאר: "אחרי שנים של עבודה מול המועצה המקומית הגענו לרגע ההפקדה של תוכנית חשובה זו, המאפשרת את התפתחות היישוב לעשורים קדימה. כדי לקדם את התוכנית נדרשנו לאתר שטח פתוח מיוחד. הרכב הבעלויות בישוב ובסביבתו הביאו לתהליך מורכב וארוך. בסופו של דבר הצלחנו להביא להפקדה תוכנית הכוללת פתרונות מגורים מגוונים לחסרי דיור על קרקעות מדינה וכן על קרקעות פרטיות".