המתווה המתוקן לפיצוי העסקים במשק והעובדים המוצאים לחל"ת לא אושר עדיין בכנסת, ובינתיים בצה"ל מבקשים ממשרד האוצר להרחיב את זכויות משפחות אנשי המילואים שנשארו בעורף. כך למשל, לאפשר לבני או בנות זוג של מי שגויס למילואים שהוצאו לחל"ת ע"י המעסיק או מבחירה שלהם לקבל דמי אבטלה כבר מהיום הראשון.
1 צפייה בגלריה
תיעוד מאימוני גדודי אוגדת מילואים וחלוקת אפודים קרמיים
תיעוד מאימוני גדודי אוגדת מילואים וחלוקת אפודים קרמיים
אימוני גדודי אוגדת מילואים
(צילום: דובר צה"ל)
בדיון משותף לוועדות הכלכלה וקידום מעמד האישה לשוויון מגדרי שעסק בנושא תמיכה וסיוע לבנות ובני זוג של מגויסים בצו 8 שהתקיים היום אמר תא"ל בני בן ארי, קצין מילואים ראשי, כי "צריך שיהיה מתווה נפרד שמגן על נשות מתגייסי המילואים בשוק התעסוקה. אנשי המילואים מעבירים מסר ברור, אנחנו מוכנים לשלם מחיר גבוה ובתנאי שידאגו לנו לעורף המשפחתי. אנשי המילואים צריכים לדעת שמדינת ישראל דואגת לעורף האזרחי. צריך לאפשר לנשות של מתגייסי המילואים לצאת לחל"ת ולקבל תשלום כבר מהיום הראשון. בנוסף צריך לתת אפשרות לסיים מוקדם את ימי העבודה ולאפשר לנשים שנשארו בעורף להגיע בזמן לילדים. חשוב להגן על נשות המילואים מפני פיטורים. צה"ל לא יכול להגיע למשפחות של אנשי המילואים מכיוון שיש לכך קשיים טכניים וחוקיים, צה"ל מגיע לכל משרת במילואים אך אין לנו יכולת להגיע למשפחותיהם".
ח"כ דוד ביטן, יו"ר ועדת הכלכלה, אמר כי "צריך ליצור מתווה מיוחד לנשים של משרתי המילואים. בן הזוג נמצא בחזית הלחימה, וצריך ליצור מתווה מיוחד ונדיב יותר כלפי אותן נשים. אני מבקש מקצין המילואים הראשי של צה"ל להגיש בהקדם לוועדת הכלכלה מתווה מסודר שיסייע למשפחות המילואים שנשארו בעורף. אין ויכוח שצריך להגן על בני הזוג של המשרתים במילואים, אבל צריך לזכור שמשרד האוצר עדיין לא אישר את המתווה שלו. לאחר אישור המתווה, אם הוא לא ייתן זכויות יתר לנשות המילואימניקים, אנחנו נדאג לתקן אותו".
ביטן ציין כי דיון נוסף בנושא יתקיים ביום שני הקרוב.
ח"כ פנינה תמנו, יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, ציינה כי "יש חוקים שמונעים פיטורים של חיילי מילואים בשירות פעיל, אך אין הגנות על נשים שבני הזוג שלהן נמצאים בצו 8. היעדר הגנה על בני ובנות הזוג שנשארו בעורף לא נותן את השקט הנפשי הראוי לחיילי המילואים. אני מקווה שנפתור ביחד את כל הסוגיות הרלוונטיות לבני הזוג של המגויסים. המדיניות כיום היא של מימוש ימי חופשה של העובדות, אבל אנחנו נמצאים לקראת סוף שנה ולא נשארו כמעט ימי חופשה במאגר של העובדות. משרד האוצר צריך לתת פתרונות והגנה מידית לבני הזוג של מגויסי המילואים. דורשים משר האוצר לתת תשובות בהקדם".
אופיר טל, מהעמותה למען משרתי המילואים, הבהיר כי "כיום אין הגנה חוקית על בני הזוג של משרתי המילואים. צריך לקדם תיקון חקיקה שיגן גם על משפחות אנשי המילואים שנשארו בעורף. פנינו בנושאים רבים למשרד האוצר ומשרד הביטחון אך לא קיבלנו מהם תשובות. אנחנו מבקשים בשלב ראשון לאפשר לבני ובנות זוג של משרתי מילואים שעובדים בשירות הציבורי לסיים את יום העבודה שעתיים קודם. אנחנו מבקשים שיהיה הסדר מיוחד של דמי אבטלה מהיום הראשון לבני הזוג של משרתי המילואים שהוצאו לחל"ת. אנחנו מבקשים להקים קרן פיצויים מיוחדת למשרתי המילואים ובני משפחותיהם שנפגעו כלכלית בעקבות המלחמה, כך היה בצוק איתן וכך צריך להיות גם עכשיו".
במשרד האוצר טענו במהלך הדיון כי הם מכירים את הסוגיה והם מקדמים בימים אלה את הנושא של יציאה לחל"ת לבני ובנות זוג של משרתי המילואים. באוצר אומרים כי זה נמצא בימים אלה בדיונים ובתהליכי אישורים.