הוועדה למיזמים ציבוריים בכנסת אישרה היום (ה') לקריאה שנייה ושלישית את הפרק להסדרת הרגולציה בשירותי התשלום החוץ בנקאיים מתוך חוק ההסדרים. ההצעה מבקשת להוסיף אפשרות של "ייזום תשלום", אשר תאפשר להעביר כספים ישירות בין אפליקציות תשלומים שונות, כדוגמת ביט ופייבוקס הפופולריות, במטרה להגביר את התחרות ולהוריד רגולציה בענף הפיננסי בישראל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
ביט פייבוקס
ביט פייבוקס
ביט פייבוקס
למעשה, מדובר ביישום המלצה של רשות התחרות מלפני כשנה וחצי, אשר משמעותה היא פגיעה ישירה באפליקציית ביט של בנק הפועלים, השולטת בכ-90% מהשוק. לפי דוח שפרסמה אז, הרשות ביקשה ליצור קישוריות בין אפליקציות ביט, פייבוקס, ופיי (שהספיקה להיסגר מאז) כך שצרכנים שמשתמשים בהן לא יהיו קשורים לאפליקציה אחת בלבד או ייאלצו להוריד אפליקציה כדי להעביר כסף לחבר שמשתמש באפליקציה שונה מזו שהם משתמשים בה.
בריאיון ל"כסף חדש" ב-ynet radio התייחסה עו"ד טובי האריס, ראש צוות פיננסיים ברשות התחרות, לכוונה להכליל בחוק ההסדרים הוראה שתחייב קישוריות בין אפליקציות תשלומים. "הכוונה היא לאפשר העברת כספים מביט לפייבוקס די מהר, ואז ייכנסו מתחרים", אמרה, וטענה כי היישום יהיה מהיר: "מונחים של חודשים-שנה".
במקביל, במהלך הדיונים של הוועדה למיזמים ציבוריים החליט יו"ר הוועדה, ח"כ אוהד טל, לבטל את הסעיף בחוק ההסדרים שאוסר על ארנקים דיגיטליים לשלם ריבית על פיקדונות, למרות התנגדות בנק ישראל. זאת, תוך הטמעת שני סייגים של שמירת כספי הלקוחות בחשבון ייעודי מהשקל הראשון והסמכת שר האוצר בהתייעצות עם הנגיד לקבוע תקנות נוספות להגנה על כספי הלקוחות.
יו"ר הוועדה, ח"כ טל, חידד בפתח הדיון את נושא הריבית והתנגדות בנק ישראל ואמר כי בשיחה עם הנגיד העלה האחרון חשש נוסף לפיו מה קורה אם חברת תשלומים תבטיח לציבור ריבית מופרזת? לדברי יו"ר הוועדה, "יש סמכות לרגולטור בחוק למנוע את זה. הבטחתי כי נחדד בחקיקה את הסמכות לרגולטור לאכוף באופן ספציפי בעיצומים כספיים ובאכיפה מנהלית, כך שמכל הכיוונים אנחנו מגדרים את הנקודה הזו".
עיקרי חוק נוספים שאושרו היום: חיוב אפליקציות התשלום הגדולות (כדוגמת ביט) לאפשר ללקוחות להעביר ולקבל כספים לאפליקציית תשלום אחרת ופטור מחובת רישוי למנפיקי תווי הקנייה והשי למשך שלוש שנים בהוראת מעבר. בזמן זה יתקין שר האוצר, באישור ועדת כלכלה, תקנות המסדירות את הגופים העוסקים במתן שירותי התשלום שיחויבו ברישיון ופיקוח הרשות לניירות ערך.