1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט למשפחה בראשון לציון הכריע לאחרונה בסכסוך ירושה בין שמונה אחים בנוגע לגורל המשק במושב שהותיר אביהם המנוח: השופט עובד אליאס קיבל את עמדת אחד מהם, שהגיש תביעה נגד השאר בטענה שהוא זה "המוכן ומסוגל" לקיים את המשק. לפיכך הוא יישאר בעלי הנחלה ובמקביל יפצה את שאר אחיו.
האב, שהלך לעולמו ב-2012, עדיין רשום פורמלית עם רעייתו כבעלי הזכויות במשק. שם היה בית מגוריו ובו גר הוא עם האם, שמתה ב-2004. עוד כשהיו היו בחיים הם אפשרו לחלק מילדיהם לגור במבנים שהוקמו או הורחבו ללא היתר במשק.
במשק גרות ארבע משפחות. הבן התובע גר בבית בשטח של 160 מ"ר שנבנה בהיתר כדין, אולם לאחר בנייתו הוספו לו חדר או קומה ללא היתר. אחד הנתבעים גר עם בני משפחתו בבית ההורים המנוחים. נתבע אחר גר עם בנו במחסן שהורחב. כמו כן קיים במשק קרוואן שהציבה אחת האחיות המושכר לצדדים שלישיים והיא מקבלת את דמי השכירות. במשק גם חמישה מחסנים שמושכרים לצדדים שלישיים וחמישה אחים מקבלים לידיהם את דמי השכירות.
התובע הגיש תביעה נגד שבעת אחיו להכיר בו כבן ממשיך או כמי שקיבל את הזכויות במשק במתנה מאביו עוד בחייו. לחילופין הוא עתר להעביר אליו את הזכויות במשק משום שהוא היחיד המסוגל והראוי לקיימו, תוך פיצוי של אחיו. לטענתו, אביו הודיע לכל האחים כי בחר לתת לו את הזכויות במשק כבן ממשיך ואף הודיע לוועד המושב ודאג שהוא יירשם כחבר במושב וכבעל זכות הצבעה.
הנתבעים התנגדו וטענו שלאח-התובע לא הוענקו זכויות של בן ממשיך. הם ביקשו למכור את המשק ולהתחלק בתמורה שתתקבל באופן שווה.
עו"ד ורדה חקלאיעו"ד ורדה חקלאי
השופט עובד אליאס דחה את טענת התובע שלפיה קיבל זכויות של בן ממשיך או שהוענקו לו זכויות כלשהן עוד בחיי המנוח. הוא ציין שהאב המנוח לא השלים את מלוא הפעולות שנדרשו על מנת למנות בן ממשיך, משום שלא גמר אומר למנות את התובע כבן ממשיך. השופט קיבל את גרסת הנתבעים כי האב ביקש להעניק לתובע זכות מוגבלת בחלקה עליה בנה ביתו.
עם זאת, הוא קבע שבהתאם לחוק הירושה התובע הוא המוכן, היכול והראוי לקיים את המשק ולכן דין הזכויות לעבור אליו, תוך פינוי האחים הגרים במקום או מקיימים פעילות כלשהי במחסנים, ותוך פיצוי כל שבעת האחים בחלקים שווים ביניהם.
השופט התרשם שהאב ידע היטב כי יש למנות את אחד מילדיו שידאג להמשכיות המשק ובכלל זה ידאג לכל יתר הילדים. השופט נתן אמון מלא בעדותם של התובע ואחותו שלפיהן האב סבר שהתובע יעשה זאת בצורה הטובה ביותר ועל כן בחר בו להיות מעין "ממשיך דרכו".
בנסיבות אלה קבע השופט שעל האחים שגרים במשק להתפנות. התובע חויב לפצות את אחיו לפי שוויו של המשק במכירה רגילה בשוק החופשי, כאילו הוצאה ממנו החלקה עליה בנה התובע את ביתו. כל אחד מהאחים יקבל 1/7 מהסכום.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד ורדה חקלאי עוסקת בירושות וצוואות • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין