1 צפייה בגלריה
גבר מרותק לכיסא גלגלים ליד מדרגות
גבר מרותק לכיסא גלגלים ליד מדרגות
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט המחוזי מרכז-לוד קיבל לאחרונה עתירה שהגיש נכה צה"ל בדרגת 100%+, וחייב את אגף השיקום במשרד הבטחון לתת לו את המענק המקסימלי על מנת להרוס את ביתו להקימו מחדש כדי שיהיה מונגש ומתאים לצרכיו.
העותר, שיוצג על ידי עו"ד שרון מאירי, הלין על החלטת אגף השיקום מ-2020 שבה נדחתה בקשתו למנות צוות למציאת פתרון דיור המתאים לצרכיו ומגבלותיו ולקבוע כי הפתרון יהיה בדרך של הריסת ביתו הקיים ובנייתו מחדש. עוד הוא ביקש להורות כי במקביל לביצוע הפרויקט ועד להשלמתו בפועל, הוא יקבל דירה מושכרת מותאמת לצרכיו ולמגבלותיו, במימון מלא של אגף השיקום.
בחוות דעת של מומחה מטעם בית המשפט נקבע כי הבית הנוכחי של העותר אינו מותאם לאדם עם מוגבלות במצבו ולא ניתן להתאימו, כך שיש להרוס אותו ולבנות מבנה חדש במקום. עלות הפרויקט הוערכה על ידי המומחה בסך של 2.14 מיליון שקל. ועדת למ"ד (ועדת חריגים באגף השיקום) אישרה 819,877 שקל בלבד לצורך הפרויקט, בין היתר בנימוק שהקרקע כבר בבעלותו והוא אינו צריך לרכוש אותה.
אגף השיקום, שיוצג על ידי פרקליטות מחוז מרכז (אזרחי) הסביר כי בהתאם למדיניות הנוהגת, הסיוע הניתן לנכים שהם בעלי דירה הוא רק בסכום ההפרש שבין מחיר המכירה של הדירה שבבעלותם לבין סכום המענק. לפי גישת זו, נכה שיש לו דירה ששוויה כשווי הזכאות (כ-1.4 או 1.6 מיליון שקל, בהתאם לדרגת הנכות) אינו זכאי למענק.
העותר טען מנגד כי יש לפרש את נוהלי המשרד לטובתו. לדבריו, הוא לא מעוניין למכור את ביתו וסובל מפוסט טראומה, כך שעליו להישאר בסביבת מגוריו הנוכחית. בנסיבות אלה, לא מוצדק ליישם את מדיניות המשרד לגביו.
השופטת איריס רבינוביץ ברון הבהירה כי על הרשות לבחון את יישום מדיניותה בהתאם לנסיבות הספציפיות המונחות בפניה. היא ציינה כי העותר הוא נכה בדרגת 100%+, אשר בנוסף לנכותו הפיזית סובל גם מהפרעת דחק פוסט טראומטית. היא קיבלה את טענתו שליה יש חשיבות לכך שימשיך לחיות בביתו ושהוא לא מעוניין למכור את הבית ולקנות דירה מותאמת.
בנסיבות מיוחדות אלה קבעה כי הטעם העומד מאחורי המדיניות שלפיה יש להגביל את המענק להפרש בין שווי המכירה לגובה המענק אינו יכול לעמוד. היא הוסיפה כי משעה שבהתאם לחוות דעת המומחה הבית אינו מתאים ואינו ניתן להתאמה לצרכיו הרפואיים של העותר, מן הראוי לאפשר לו לקבל את המענק.
עוד קבעה כי אין מניעה עקרונית להסיט את כספי המענק שלא נוצלו לצורך רכישת הקרקע לטובת הבנייה, וראוי לעשות כן במקרה מיוחד זה, לנוכח העובדה שבהתאם לחוות הדעת ממילא עלות ביצוע ההליך גבוהה יותר (כ-2.1 מיליון שקל). אגף השיקום במשרד הביטחון חויב בשכר טרחת עו"ד בסך 25 אלף שקל ובהוצאות משפט.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ העותר: עו"ד שרון מאירי • ב"כ המשיבים: פרקליטות מחוז מרכז (אזרחי) • ynet הוא שותף באתר פסקדין