עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל צומצמו חלק מלשכות האוכלוסין בעקבות פינויים של יישובים רבים, ובמקביל נוצר ביקוש רב להנפקת דרכונים ותעודות זהות. ברשות האוכלוסין הקימו לשכות ניידות שהגיעו לבתי המלון והארחה בהם שהו המפונים על מנת להקל עליהם בהוצאת התעודות, אך כעת מסתמן פיתרון פשוט בהרבה ומהפכני עבור כל הציבור - הוצאת דרכונים ותעודות זהות מהבית.
לאחר אישורו של שר הפנים משה ארבל, היום (חמישי) פורסם תזכיר חוק המאפשר לראשונה להגיש בקשות דרך האינטרנט להנפקת תעודות זהות ודרכונים ביומטריים, שיהיו תקפים לתקופה מרבית של חמש שנים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
תורים להוצאת דרכון בתל אביב
תורים להוצאת דרכון בתל אביב
תורים להוצאת דרכון בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
לפי ההצעה, שתיקבע כהוראת שעה זמנית, יש מספר תנאים להגשת הבקשה מרחוק ולא בלשכות: ראשית, רק בגירים מעל גיל 18 יוכלו להגיש את הבקשה, כך שהיא לא נותנת מענה לחידוש התעודות לילדים, ובנוסף נדרש שמגישי הבקשה יהיו בארץ ולא בחו"ל. כמו כן, רק בעלי מסמך זיהוי ביומטרי שפקע בחצי השנה האחרונה או שעתיד לפקוע בשנה הקרובה יוכל להגיש בקשה דרך האינטרנט, שכן נדרש כי יהיו כי טביעות האצבע של המבקש שמורות במאגר הביומטרי.
לבקשה יידרש להוסיף תמונת פנים עדכנית - ולאחר מכן יקבל המבקש לביתו מסמך זיהוי בעל תוקף של עד חמש שנים. בנוסף מדגישים בתזכיר כי נכון לעכשיו, בגיר בעל דרכון ביומטרי שהינו בתוקף לחמש שנים לא יוכל להיכנס לארצות הברית במסלול של פטור מויזה.
בהצעת החוק מוצע לקבוע, כי התהליך של הגשת בקשות מרחוק יוסדר כהוראת שעה לחצי שנה, וניתן יהיה להאריכה בצו של שר הפנים, באישור ועדת הכנסת המשותפת, לתקופה נוספת של עוד חצי שנה. במהלך תקופה זו ייבחנו תוצאות הפיילוט ובהתאם יתקבלו החלטות לגבי אפיון תהליכים של הנפקת תיעוד ביומטרי דרך האינטרנט לטווח הרחוק.
בתזכיר החוק שנפתח להערות הציבור צויין כי "לצד מנגנון זה, ימשיכו לשכות רשות האוכלוסין לקבל בקשות לתיעוד גם בדרך הרגילה של תהליך הרכישה הכולל נטילת אמצעים ביומטריים ולאזרחים תהיה אפשרות לבחור בין אחת משתי דרכים אלו".
שר הפנים ארבל אמר כי "מדובר בצעד חשוב נוסף של רשות האוכלוסין שנועד לענות על צרכי האזרחים ולתת פתרון לחלק גדול מהאוכלוסייה, שלא יצטרך לכתת רגליו ללשכות הרשות ויוכל להזמין דרכון או תעודת זהות מבלי לצאת מהבית".
ארבל כזכור כבר חתום על מהפיכת הדרכונים הראשונה, תחת השם "מרתון דרכון", שהתקיים אשתקד. במהלך הוסבו ארבעת הלשכות המרכזיות בארץ אך ורק להנפקת דרכונים ותעודות זהות, ללא תור, וכן הוקם מרכז להנפקת דרכונים בבני ברק. במהלך המבצע הונפקו מעל ל-450 אלף דרכונים.