יממה לאחר פרסום תוכנית רשות האוכלוסין וההגירה לקיצורי זמני ההמתנה לתורים בלשכות ויומיים לאחר התפטרותו של מנכ"ל רשות האוכלוסין, ל-ynet נודע כי יו"ר ועדת הפנים, ח"כ יעקב אשר, הורה למנכ"ל משרד הפנים, רונן פרץ, לבצע בדיקה מקיפה במשרדו לחקיקה שתאפשר במהרה חידוש דרכון מבלי להגיע פיזית ללשכה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
כיום, זמן ההמתנה לתור עבור חידוש דרכון או תעודת זהות עומד בממוצע על ארבעה חודשים בלשכות בצפון הארץ ועל כחצי שנה במרכז ובדרום. כדי לפתור את המצוקה, גובשה תוכנית ארוכת טווח שכולל תוספת לשכות יעודיות, רכישת מכונות להדפסה עצמית של דרכונים והעברת שירותים רבים לדיגיטל.
1 צפייה בגלריה
כבר יותר משנה וחצי שהדרך לחידוש דרכון או תעודת זהות ארוכה ומייגעת. תורים בלשכת מינהל האוכלוסין
כבר יותר משנה וחצי שהדרך לחידוש דרכון או תעודת זהות ארוכה ומייגעת. תורים בלשכת מינהל האוכלוסין
כבר יותר משנה וחצי שהדרך לחידוש דרכון או תעודת זהות ארוכה ומייגעת. תורים בלשכת מינהל האוכלוסין
(צילום: דני שדה)
ח"כ אשר, שמנהל בשבועות האחרונים דיונים סוערים בנושא התורים בוועדת הפנים, חושב שהגיע הזמן שישראל תעבור לדיגיטציה גם בתחום הזה - כפי שקורה היום באירופה. התכנון: מילוי הפרטים באינטרנט, אימות מאובטח שיימנע זיופי דרכונים ותשלום אונליין. אחרי קבלת השירות במחשב, הדרכון יישלח ללקוח הבייתה בדואר ויחסוך את הגעתו ללשכה.
חשוב להדגיש כי מדובר רק בחידוש דרכון לכאלה שפג להם התוקף ולא להוצאת דרכון למי שעדיין אין דרכון ישראלי, כדי למנוע זיופים והתחזויות. במשרד הפנים יבדקו את כל ההיבטים המשפטיים והביטחוניים ואת ההיערכות הלוגיסטית הנדרשת. במידה ויקבלו אור ירוק - הממשלה תקדם חקיקה בזק ממשלתית שתאפשר השינוי שיכול להקל על ישראלים רבים.
בתוך כך, בדיון שהתקיים אתמול בוועדת הפנים, עלה כי משרד העלייה והקליטה הפסיק לתת שירות בנתב"ג של מתן תעודת זהות לעולים שמגיעים עם אשרת עולה, וכעת הם מופנים ללשכות האוכלוסין. לדברי יואל ליפובצקי, מנהל מינהל האוכלוסין, הפניית העולים ללשכות לצורך קבלת תעודות הזהות, מסיטה כוח אדם חשוב שהיה יכול להנפיק דרכונים ולסייע בפתרון הבעיה. עוד אמר שכאשר מגיעים עולים כתיירים הם מופנים לקבלת שירות ב-13 מרכזי קליטה המפוזרים בארץ ושם יושבים גם עובדי מנהל האוכלוסין שמטפלים בעולים במקום לטפל בדרכונים ביומטריים.
ממשרד הקליטה נמסר בדיון כי שר העלייה והקליטה, אופיר סופר, מתנגד להחזיר את הטיפול בעולים בשדה התעופה לאחריות משרדו, בגלל גלי העלייה המסיביים ועומס העבודה המוטל על עובדי המשרד. היו"ר אשר הודיע כי יפנה לשר הקליטה שיחזיר את עמדות הקליטה שבאחריות עובדי משרד העלייה והקליטה לשדה התעופה.
היו"ר אשר סיכם את הדיון ובירך את משרד הפנים על ההתגייסות המהירה למציאת פתרון לבעיה: "הוועדה זיהתה שלושה משברים עתידיים שמשרד הפנים ורשות האוכלוסין צריכים לקחת בחשבון: הראשון - פקיעת תוקף הדרכונים הזמניים שצפוי להגיע בקרוב, השני - פקיעת תוקפן של תעודות הזהות הישנות שמצריכות מעבר לתעודות ביומטריות והשלישי - עניין הפטור מויזות לארה"ב שיחייב שימוש בדרכונים ביומטריים. אי-אפשר להשאיר את האזרחים ללא דרכונים וצריך להיערך גם לגלים הבאים". ח"כ אשר קרא לתגמל את עובדי רשות האוכלוסין שיעבדו במשמרת שנייה, וקרא למשרד העלייה והקליטה לחדש את השירות לעולים בנתב"ג.