הקרקעות מיועדות למגורים עוד מלפני קום המדינה - אבל התוכנית טרם קודמה. בעלי קרקעות במורדות הכרמל בחיפה, באיזור המכונה מורדות לינקולן, הגישו בשבוע שעבר עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי בעיר בדרישה לחייב את עיריית חיפה ואת ראש העירייה, עינת קליש-רותם, לקדם תוכנית שתאפשר בנייה של אלפי יחידות דיור במתחם.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
באמצעות עורכי הדין אסף עירוני ואנה אליאשקביץ' ממשרד ש. פרידמן אברמזון טענו העותרים כי מדובר במקרה קיצוני וחריג ביותר, שבו קרקע המיועדת למגורים בתוכנית מפורטת עוד מלפני קום המדינה מעוכבת לפיתוח על ידי הרשות המקומית במשך עשרות שנים, מתוך טענה של צורך בתכנון מחודש.
1 צפייה בגלריה
מורדות לינקולן
מורדות לינקולן
מורדות לינקולן
(צילום: שחר טורג'מן)
האיזור של מורדות לינקולן כולל כ-350 דונם, ועל פי התוכנית אמורות להיבנות עליו כ-2,000 דירות. 83 בעלי הקרקעות באיזור החלו לקדם תוכנית חדשה לקרקע כבר בסוף שנות ה-90 של המאה הקודמת. רק ב-2013 התוכנית הופקדה להתנגדויות הציבור, אלא שבתום שנתיים של דיונים בהתנגדויות, בעלי הקרקע גילו כי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה חיפה שינתה את עמדתה וביקשה מהוועדה המחוזית למשוך את התכנון של מורדות לינקולן לטובת תכנון מחדש. בהסכם שנחתם בין הצדדים בתחילת שנת 2015 התחייבה העירייה לקדם תכנון מחודש זה במהירות ויעילות.
בעקבות התמשכות ההליכים, הגישו ב-2019 בעלי הקרקע עתירה מנהלית נגד עיריית חיפה, בדרישה לחייב אותה לקדם את התוכנית. העתירה הסתיימה בהסדר שקיבל תוקף של פסק דין באוגוסט 2020, שכלל לוח זמנים מפורט להבאת התוכנית לדיון בפני מליאת הוועדה המקומית בתוך חצי שנה, וכן אבני דרך לקידום התכנון בתוך שנה, שכללו השלמת תוכנית בינוי ודרכים לטובת בדיקה כלכלית תוך חודשיים; השלמת בדיקה כלכלית והבאה התוכנית בפני הוועדה המקומית תוך 4 חודשים; השלמת מסמכי התוכנית והגשה לוועדה המקומית תוך 4 חודשים נוספים; ובדיקת המסמכים והבאה לדיון לוועדה המקומית להמלצה להפקדה תוך חודשיים.
שלב 1 הושלם תוך פחות מחודשיים, אולם שלב 2, שנקבע עד ליולי-אוגוסט 2021 לא הושלם עד כה, יותר מ-18 חודשים (במקום ארבעה חודשים). נשיא בית המשפט המחוזי, השופט רון שפירא, קבע את העתירה לדיון ב-20 ביוני וציין בהחלטתו: "עולה כי הצדדים עוסקים בנושא עוד משנת 1998, כשנתיים קודם להגעתי לבית המשפט המחוזי בחיפה. בעתירה הקודמת גובש הסכם וככל הנראה ההסכמות לא הובילו לביצוע. מאחר והזמן אינו עומד מלכת, נראה שהגיעה העת להבהיר את הימשכות ההליך".

"אם הייתי יודע שזה מה שיקרה - לא הייתי רוכש"

אחד העותרים, מאוריציו לוי, שבבעלותו קרקעות במורדות לינקולן, מספר כי התמשכות הליכי התכנון לאורך זמן כה ממושך גרמה לו נזק כלכלי ועוגמת נפש. "עליתי לארץ מברזיל ב-1990. ידעתי שהקרקע מיועדת למגורים והחלטתי לרכוש אותה. אחר כך גם הסכמתי לממן מכיסי את כל השינויים שדרשה העירייה בתוכנית. לצורך כך לקחתי הלוואות גדולות. אבל 25 שנה אחרי שהתחלתי את התהליך הזה – אני נמצא בדיוק באותו מקום. דבר לא התקדם. העירייה לא עמדה בשום הבטחה שלה ובשום החלטה שקיבלה. אם הייתי יודע שזה מה שיקרה – לא הייתי רוכש מלכתחילה את הקרקע. אני לא ישראלי במקור, לא העליתי על דעתי שתהליך שאמור לקחת כשנה וחצי יתמשך ל-25 שנה".
"אני לא ישראלי במקור, עליתי לארץ מברזיל ב-1990. לא העליתי על דעתי שתהליך שאמור לקחת כשנה וחצי יתמשך ל-25 שנה"
אחת העותרות היא קבוצת גבאי, שרכשה מגרש של כ-22 דונם במורדות לינקולן לפני כשתיים. "מדובר במחדל מתמשך של עיריית חיפה", אומר אריק טובול, סמנכ"ל הנדסה בקבוצת גבאי. "לפני כשנתיים פנו בעלי הקרקעות לקבל את סעדו של בית המשפט ושם הוחלט לתת לעירייה 'הזדמנות נוספת' לעמוד בלוח זמנים לקידום התוכנית, וגם בזה העירייה לא עמדה ובפועל אף הערימה קשיים ודרישות נוספות".
עו"ד אסף עירוני עו"ד אסף עירוני צילום: מיכה בריקמן
לדברי עו"ד אסף עירוני, "למרות העתירה הקודמת והחלטת מליאת הוועדה המקומית לאשר את קונספט התכנון החדש, נדהמו בעלי הקרקע לגלות כי שוב, העירייה ממסמסת את התקדמות התכנון בהתאם לאבני דרך שהיא בעצמה אישרה בהחלטתה. מדובר במקרה יוצא דופן וחריג של התנהלות לא הוגנת ופוגענית כלפי בעלי קרקע פרטיים, שמבקשים לקדם מימוש בנייה במקרקעין שלהם, המיועדים למגורים, במשך שנים כה רבות. כל זאת, כשידוע לכל כי מצוקת הדיור בישראל, ובמיוחד באזורי ביקוש דוגמת רכס הכרמל בחיפה, מחייבת קידום הליכי תכנון לתוספת יחידות דיור בלוחות זמנים מהירים או לכל הפחות סבירים ומקובלים".
מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "העירייה תלמד את העתירה ותגיב כמקובל לבית המשפט".