חברת השליחויות וולט משנה את אופן ההעסקה. החברה הודיעה למועמדים חדשים שמעוניינים לעבוד כשליחים כי היא לא תאפשר עבודה דרך קבלנים: "אנו מקדמים בתהליך רק מועמדים בעלי תיק עצמאי, כלומר עוסק פטור, מורשה או חברה בע"מ (בבעלותם בלבד)". עוד הוסיפו בחברה כי "במידה ולא תעדכנו אותנו בפרטי העסק העצמאי שבבעלותכם עד ה-31/01/22 נראה בקשתכם כמבוטלת".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
שליח וולט
שליח וולט
שליח וולט
(צילום: עמית שעל)
באחת השיחות שקיים שליח שעובד דרך קבלן, נאמר "בימים אלו, וולט נותנת תעדוף למועמדים בעלי עסק עצמאי. על מנת לאפשר יציבות אופרטיבית".
נכון לעכשיו עובדי וולט שמועסקים ע"י קבלן ימשיכו את עבודתם כרגיל אך לפי הערכות של גורמים בחברה "זה רק עניין של זמן עד שנעביר את כל השליחים להעסקה באופן עצמאי ונפרד לחלוטין מקבלנים".
המהלך של החברה מגיע כשנה אחרי שנחשף ב-ynet כי חלק מחברות הקבלן שעבדו עם וולט עברו על החוק ולא שילמו לשליחים, וחודש לאחר שנפתחה חקירה גלויה של רשות המסים, יחד עם נציגי אגף החקירות של הביטוח הלאומי, נגד ליאור סויסה מנהלה בפועל של חברת פרמיום שליחויות, אחת מ"כוכבות" התחקיר.
לפי החשד, סויסה הקים כ-40 חברות בניהול "אנשי קש" אשר חתמו על הסכמים עבור מתן שירות משלוחים לחברת וולט, וזאת במטרה לחמוק מתשלום מסים בעשרות מיליוני שקלים. בנוסף נחקר חשד נגד מאות שליחים כי לאחר שקיבלו שכר במזומן מאותן חברות, דיווחו לביטוח הלאומי כי הם בחל"ת ושולמו להם דמי אבטלה.
2 צפייה בגלריה
פשיטה של רשות המיסים והביטוח הלאומי על משרדי חברת "פרמיום שליחויות"
פשיטה של רשות המיסים והביטוח הלאומי על משרדי חברת "פרמיום שליחויות"
פשיטה של רשות המיסים והביטוח הלאומי על משרדי חברת "פרמיום שליחויות"
(צילום: דוברות הביטוח הלאומי)
בנוסף, במסגרת ההסכמים התחייבו החברות שבשליטת סויסה להעסיק באופן ישיר את השליחים שביצעו את השליחויות ללקוחות חברת וולט, כעובדים שכירים, כאשר במצטבר מדובר בכ-1,300 שליחים, כשחברת וולט שילמה לחברות בשליטת החשוד סך של כ-32 מיליון שקל בשנים 2019-2020.

וולט: "מעדיפים התקשרות ישירה מולנו"

כחלק מההכנות למעבר העסקה של בעלי תיק עצמאי, נוצר שת"פ בין וולט לחברות "Keep הנהלת חשבונות דיגיטלית מבית PayMe" ו-iCount, חברות טכנולוגיה ישראליות שעוסקות בהנהלת חשבונות דיגיטלית. בוולט מבטיחים "פלטפורמות לפתיחת וניהול עסק עצמאי שהותאמו ועוצבו בחשיבה על צרכי הוולטרים". אך יחד גם זאת וולט מדגישה באתר החברה, "וולט אינה אחראית בקשר לשימוש שלכם בפלטפורמות של אותן חברות או לקשר שלכם איתן, ובכלל זה לנכונות הדיווחים והמידע שיימסר להן מכם".

על פי הערכות, מתוך כעשרת אלפים שליחי וולט מועסקים אלפי שליחים ע"י כמה קבלנים שאיתם חברת וולט ממשיכה את ההעסקה, והשאלה היא האם המהלך יביא לכך שהחברה תתקשה בסופו של דבר לגייס שליחים, שכן רבים מהם לא מעוניינים להתנהל כעצמאיים "אמיתיים" ומסודרים.
מהחברה נמסר בתגובה: "שליחי Wolt הם עצמאיים ולכן אנחנו מאמינים שהתקשרות ישירה מולנו, ללא מתווכים, היא הדרך הטבעית והמועדפת לטובת רווחת השליחים".