1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית משפט השלום בתל אביב קיבל לאחרונה באופן חלקי תביעה שהגישו בני זוג שרכשו לפני כעשור דירה ברחובות מהיזמית "גינדי ישראל", וטענו לליקויי איטום ורטיבות. השופט אבי כהן פסק לטובת התובעים רק 70% מעלות התיקון – כ-573 אלף שקל - מאחר שנמנעו במשך שנים מלטפל בליקויים באופן שהחריף את הבעיה.
ב-2013 נחתם בין הצדדים הסכם מכר של דירת דופלקס בת חמישה חדרים. הדירה נבנתה על ידי הקבלן "דורי בניה" כקבלן ראשי מטעם גינדי ישראל. בין בני הזוג לבין הקבלן נחתם במאי 2014 הסכם הזמנת שינויים ותוספות, והדירה נמסרה במאי 2016.
הזוג העלה טענות בעניין ליקויי בנייה ובעיקר בעיות רטיבות ואיטום שהיו קיימות בדירה כבר ממועד המסירה. גינדי טענה שיש להטיל על התובעים אשם תורם שכן הם סירבו במשך שנים לאפשר לה לתקן את הליקויים. לטענתה, התנהלות זו של הרוכשים נבעה מרצון להתעשר שלא כדין ובחוסר תום לב על חשבונה.
השופט אבי כהן ציין שמומחה בית המשפט אישר שליקויי הרטיבות והאיטום בדירה (שהם הרוב המכריע של הליקויים) הם ליקויי בנייה שאמורים להיות באחריות גינדי שכן הם היו קיימים בדירה עם מסירתה. הוא אמד את עלות תיקון ופיצוי בגין כלל הליקויים ב-407,157 שקל. הוא קבע שמשך ביצוע התיקונים הוא 60 יום בהם הדירה לא תהיה ראויה למגורים.
עו"ד און איל ינקועו"ד און איל ינקו
השופט אימץ את חוות הדעת והוסיף שהוכח כי שני הצדדים התנהלו באופן "בעייתי, חריג ומצער": גינדי בכך שמלכתחילה בנתה דירה עם ליקויי איטום ורטיבות קשים ושבמשך כמה שנים שקדמו להגשת התביעה נמנעה מלטפל בהם באופן יסודי וראוי, חרף אין ספור פניות; ואילו הרוכשים בכך שמאז הגשת התביעה סירבו לאפשר לה לתקן את הליקויים נוכח אובדן האמון, אך בו בזמן גם נמנעו מלתקן אותם בעצמם.
בפסק הדין נקבע כי במשך תקופה ארוכה מאוד שבה ליקויי הדירה לא תוקנו באופן יסודי הוחרפו הנזקים באופן משמעותי. בנסיבות אלה קבע השופט שעל גינדי לפצות את הרוכשים בשיעור של 70% מעלות התיקון על פי קביעות המומחה, וכי ראוי למנוע מהם פיצוי בשיעור של 30% בשל התנהלותם המהווה אשם תורם או אי עמידה בנטל הפחתת הנזק.
באשר לאיחור במסירה ציין השופט שמועד המסירה החוזי הוא אוקטובר 2015 והדירה נמסרה במאי 2016 - איחור של כשבעה חודשים. אלא שבטופס השינויים הצהירו התובעים כי הם יודעים שמסירת הדירה תתעכב בשלושה חודשים כתוצאה מהשינויים. לכן נקבע שחל איחור של ארבעה חודשים במסירת הדירה.
בסיכומו של דבר נקבע שגינדי תשלם לבני הזוג 333,462 שקל על ליקויי הבנייה, 60 אלף שקל על האיחור במסירה ו-40 אלף שקל על עוגמת נפש. עוד חויבה גינדי בהוצאות משפט בסך 80 אלף שקל ושכר טרחת עו"ד בסך 60 אלף שקל. בסך הכל תשלם גינדי לתובעים 573,462 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעים: עו"ד שחר דוד אלג'ם • ב"כ גינדי: עוה"ד שרון זיגר ושירן ויינברגר • עו"ד און איל ינקו עוסק במקרקעין ונדל"ן • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין