תקציב המדינה החדש לשנת 2024, שמחליף את זה שאושר במאי 2023, אושר הלילה לקריאה שנייה ושלישית לאחר יום וליל דיונים מרתוני בוועדת הכספים של הכנסת. אבל לראשונה בהיסטוריה של המדינה, המסגרת אושרה כשסעיפים רבים טרם אושרו.
כך לא אושרה עדיין העלאת מס הפחמן, לא אושרו מיסי הנדל"ן הנוספים, לא אושרה, וכנראה גם לא תאושר בשל לחץ חברי כנסת מהליכוד לבטל את הפטור ממס לפאקט סיגריות בדיוטי פרי, לא אושרו עדיין העלאות אגרות הרכב ולא אושרו סעיפים אחדים שהאוצר התבקש להבהירם.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
טקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה
טקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה
טקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה
(צילום: רויטרס/Amir Cohen)
המצב הבלתי רגיל הזה נוצר בשל האיחור בכמעט ארבעה שבועות באישור התקציב על פי חוק, שהיה אמור להסתיים בקריאה שלישית בכנסת ב-19 בפברואר. בשל העבירה על החוק שביצעה הממשלה, קוצץ בינתיים זמנית התקציב של כל משרדי הממשלה ונאסר עליהם לקיים התקשרויות חדשות ולגייס עובדים, מצב בלתי הגיוני בעיקר בימי מלחמה.
החוק יוגש למליאת הכנסת ביום שלישי הקרוב ויממה לאחר מכן, ב-13 בחודש, יובא לאישור סופי וצפוי לזכות ברוב בתמיכת יותר מ-70 חברי כנסת.
בהתאם לחוק שאושר, מגבלת ההוצאה הממשלתית לשנת 2024 תעמוד על 584.1 מיליארד שקל, גידול של 70.4 מיליארד שקל מהתקציב הקודם שאושר ל-2024, כאשר 55 מיליארד שקל מהתוספת יהיו כספים המיועדים למימון ישיר של המלחמה ועוד 15 מיליארד שקל יממנו הוצאות אחרות כמו הכספים המיועדים למפונים ולפיצוי עסקים ואזרחים.
בעקבות הוצאות המלחמה, תקציב מגבלת ההוצאה גבוהה מהתקציב שאושר במאי 2023 ב-14.55%: 11.35% למימון צרכים צבאיים, ו- 3.2% למימון צרכים אזרחיים. יעד הגירעון יגדל לכן ל-6.6%, הגבוה ביותר בשני העשורים האחרונים. בהשוואה לתקציב שאושר במאי 2023, תקציב ההוצאה המותנית בהכנסה בהצעת התקציב גבוה ב-59.9 מיליארד שקל (124%), ומסגרת ההרשאה להתחייב בהצעת התקציב גבוהה ב-52.7 מיליארד שקל (35%).

גורם בכיר: חשש שהגירעון יגדל ל-7%

כפי שאישרה הוועדה לקריאה שנייה ושלישית, הצעת חוק הפחתת הגרעון והגבלת ההוצאה התקציבית, תגדיל אמנם את יעד הגירעון בשנת 2024 ל-6.6%, אולם גורם ממשלתי בכיר הביע בשיחה לynet את החשש שהגירעון יגדל אף ל-7%, בעיקר בשל התמשכות המלחמה, הצורך לתמוך במפונים עוד חודשים רבים ושיקום צפוי מעבר למצופה ביישובי הצפון. מצב זה ידרוש קיצוץ תקציבי משמעותי נוסף בהמשך שנת התקציב 2024 וכנראה גם ב-2025.
תקציב המדינה החדש כולל גזירות על הציבור, בהם ייקור המע"מ באחוז וייקור מס הבריאות ב-0.15% בשנת 2025. ייקור הסיגריות, הטלת מס פחמן ומיסי נדל"ן חדשים, וחיוב כל עובד "לתרום" 470 שקל מדמי ההבראה המגיעים לו למימון המלחמה, במידה שאלה בסופו של דבר יאושרו, מה שצפוי לקרות בתחילת השבוע.