הטבה נאה למשכירי הדירות. רשות המיסים עדכנה את הסכום שגביית שכר דירה עד אליו לא תחייב את המשכירים במס כלשהו והוא נקבע ב-2022 על 5,196 שקל. העדכון הוא ביותר מ-120 שקל, כאשר אשתקד היה הפטור מהשכרת דירות עד לסכום של 5,070 שקל. המס מתעדכן לפי מדד המחירים לצרכן ולכן התקרה פחתה בשנה החולפת בשל המדד השלילי בשנת הקורונה הראשונה, 2020, אז רצפת המס עמדה על 5,100 שקל.
העלאת רצפת המס שמתחתיה אין על המשכיר לשלם מס עלולה להביא להעלאת שכר הדירה על ידי משכירים לסכום של כ-5,200 שקל. מעל לסכום זה יש לשלם מס לפי השיעור השולי של המס שנקבע למשכיר או תשלום של 10% על כל ההכנסה מהשכרת הדירה, מהשקל הראשון. המשכיר יכול לבחור במסלול המועדף עליו והכדאי עבורו מבין שני המסלולים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
הסכם חוזה שכירות אילוס אילוסטרציה
הסכם חוזה שכירות אילוס אילוסטרציה
חוזה שכירות
(shutterstock)
בשנתיים האחרונות גברו הקולות להטיל מס על מלוא ההכנסה מדירות, מהשקל הראשון, שכן רוב המשכירים הם בעלי אמצעים וכך קופת המדינה תוכל לצמצם את הגירעונות בה מחמת משבר הקורונה.
אולם, הן שר האוצר הקודם ישראל כץ והן שר האוצר הנוכחי אביגדור ליברמן הביעו התנגדות למס כזה, מחשש שהוא יושת על השוכרים, בשעה שהמשכירים פשוט יעלו את שכר הדירה - שמתייקר ממילא לאחרונה לצד התייקרות הדירות. יצוין כי ברשות המיסים צידדו לאורך השנים בהעלאת המס על דירות וקביעתו מהשקל הראשון.
יצוין, כי מי שבוחר במסלול של תשלום המס על פי המס השולי שבו הוא חייב, יכול לנכות מהכנסתו הוצאות על הדירה, כמו שיפוצים ושכר עורך דין, רואה חשבון, יועץ מס שסייעו לו בעריכת החוזה. ניכוי הוצאות לא מתאפשר כאשר משלמים על כל סכום ההכנסה משכר הדירה רק 10%.
מי שמשכירים יותר מדירה אחת, צריכים לחבר את ההכנסות מכל הדירות ורק אם אלה (מקרה נדיר כיום) נמוכים מ-5,196 שקל - יהיה פטור על ההכנסות משכר הדירה.
השכרת דירה המחויבת בתשלום מס מחייבת את המשכיר בהגשת דו"ח שנתי למס הכנסה. בנוסף, חל איסור לקזז את שכר הדירה שהמשכיר משלם, אם הוא שוכר דירה, משכר הדירה שהוא מקבל משוכר דירתו.