הרובל צנח בכ-28% מול הדולר האמריקני הבוקר (יום שני) על רקע הסנקציות הכלכליות על רוסיה, ביניהן חסימת הבנקים הרוסים ממערכת התשלומים העולמית סוויפט (SWIFT), ונסחר בשפל שיא של 107 לדולר, ירידה מכ-84 רובל לדולר בסוף השבוע שעבר.
לאחר הצניחה החדה ברובל, הבנק המרכזי הרוסי העלה הבוקר את הריבית שלו מ-9.5% ל-20%, כדי להתמודד עם הסיכונים של הפיחות המאסיבי של הרובל והאינפלציה הגבוהה. המטבע הרוסי הגיב מייד והירידות בו נחתכו, כך שכעת הוא נסחר ב-98 רובל לדולר. כמו כן, לאור המצב הוחלט שלא לפתוח את הבורסה במוסקבה לפחות עד השעה 14:00 (שעון ישראל), אם בכלל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
החלפת מט"ח ברוסיה, לפני המלחמה
החלפת מט"ח ברוסיה, לפני המלחמה
החלפת מט"ח ברוסיה, לפני המלחמה
(צילום: AP)
במהלך סוף השבוע הצטרפו מדינות נוספות להטלת סנקציות נוספות נגד רוסיה בצל פלישתה לאוקראינה. ארה"ב, האיחוד האירופי, בריטניה, קנדה, יפן ואחרות הודיעו בימים האחרונים על החלטתן לנתק מספר בנקים רוסיים משימוש במסלקה הבינלאומית סוויפט, או בשמה המלא: האגודה העולמית לתקשורת פיננסית בין-בנקאית.
ההגבלות על הבנק המרכזי הרוסי מגבילות את הגישה שלו ליותר מ-600 מיליארד דולר שעומדים בשגרה לרשות הקרמלין. כך, הן למעשה מגבילות את יכולתה של רוסיה לתמוך ברובל כשהוא צולל.
בתוך כך, הבנק המרכזי של רוסיה הורה הבוקר לברוקרים להשעות את ביצוע כל הפקודות של מכירת ניירות ערך רוסיים, וכן הצהיר כי עדיין לא החליט אם לפתוח שווקים אחרים מלבד שוק המט"ח היום. בנוסף גם הנחה הבנק את החברות היצואניות ברוסיה למכור 80% מהכנסותיהן במטבע חוץ, בניסיון למתן את הירידות במטבע המקומי.

ירידות בשווקים

בשעות הקרובות אמורה להיפתח הבורסה במוסקבה, שפתיחתה נדחתה בינתיים, ושם צפויה תגובה ראשונה לסנקציות שהוטלו בסוף השבוע על ידי ארה"ב ושותפות נוספות. בינתיים בוול סטריט: דאו ג'ונס נחתך ב-0.76%, S&P 500 יורד ב-0.4%, ונאסד"ק עולה ב-0.35%.
ירידות של עד 3% נרשמות בבורסות אירופה. בשווקים של אסיה נרשמה נעילה שלילית, אך מתונה יחסית לירידות שנרשמו מוקדם יותר.
בתוך כך, נרשמות שוב עליות חדות בנפט - הברנט עולה ב-5% ל-102.9 דולר לחבית, ה-WTI מזנק ב-5.9% ל-97 דולר לחבית.
הבורסה המקומית ננעלה היום בירוק לאחר שהתנהלה במגמה מעורבת: מדד ת"א 35 עלה ב-0.6% ומדד ת"א 125 עלה ב-0.5%. זאת לאחר שאתמול הציגה עליות משמעותיות של כ-1.7 במדדים המובילים, על רקע סוף השבוע של עליות השערים שנרשם בוול סטריט.
פורסם לראשונה: 07:49, 28.02.22