ועדת הכספים של הכנסת תדון היום (ג') בשני חוקים, שמשמעותם הטלת מיסים חדשים שטרם נגבו דוגמתם, וסיבתם - שיפור איכות הסביבה והמאבק בהשפעות הקשות של שינויי האקלים על העולם.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בשעה 10:00 יחל הדיון בהטלת מס חדש על משקאות ממותקים ודיאט. לוביסטים של חברות המשקאות הפעילו בימים האחרונים לחצים כבדים על חברי ועדת הכספים לדחות את הפעלת החוק או להעלותו רק בהדרגה.
1 צפייה בגלריה
ועדת הכספים של הכנסת
ועדת הכספים של הכנסת
ועדת הכספים של הכנסת
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
כמו כן, פועלים חברי כנסת של הסיעות החרדיות והערביות, המייצגים משפחות ברוכות ילדים רבות, למתן את החוק שיפגע בהן, לאחר שרק בתחילת החודש שעבר נכנס לתוקף חוק נוסף שפגע בעיקר בשכבות החלשות וגרם כמעט להכפלת המס על כלים חד פעמיים. מס המשקאות הממותקים צפוי להיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2022.
בשעה 13:00 תדון ועדת הכספים במס הפחמן החדש, שצפוי להכניס יותר ממיליארד שקל לקופת המדינה ויגרום להעלאת מחירים, שהממשלה עצמה מציינת שחלקה תתרחש כבר בקרוב. בתוך כך, יעלה מחיר החשמל ב-5% עד 2028, תתייקר התפלת המים בכ-7% והגז לבישול יתייקר בשיעור של 22%.
התעשיינים מתנגדים בתוקף להטלת המס כל עוד לא מוטל מס גבולות זהה על מוצרים המיובאים מארצות שבהן אין מוטל מס פחמן, ובראשן טורקיה, הודו וסין. כמו כן, מתנים ארגוני סביבה וארגונים חברתיים את הטלת מס הפחמן בהקצבת ההכנסות למאבק בנזקים לאיכות הסביבה ובסיוע לשכבות החלשות.
טרם ברור אם כבר היום יוכרע גורל המיסים החדשים סופית בהצבעות בוועדה. בשני המקרים, אין צורך בחקיקה ראשית בכנסת ואישור הוועדה יספיק להכנסתם לתוקף.