בצל המשבר בענף הבנייה בעקבות המחסור בידיים עובדות, התאחדות הקבלנים בוני הארץ דיווחה היום (א') כי השלימה את ההכנות למבחני המיונים של עובדי בניין ותשתיות זרים בהודו, סרי לנקה ואוזבקיסטן, אשר עתידים להתחיל בשבוע הבא. בהתאחדות מעריכים כי הסבב הראשון, הכולל מאות עובדים זרים ממדינות אלה, ינחת בישראל כבר בתחילת ינואר 2024.
בשבוע שעבר השלימה משלחת, בראשות מנכ"ל ההתאחדות, תא"ל (מיל.) יגאל סלוביק, וסמנכ"ל ומנהל אגף כוח האדם והכלכלה, יצחק גורביץ, את ההכנות לביצוע המיונים שיחלו ב-26 בדצמבר. הצפי הוא למתן אישור לאלפי עובדי בנייה ותשתיות בכל שבוע, שיעברו את המבחנים בהצלחה. את מבחני המיונים המעשיים לעובדים עורכים אנשי מקצוע במדינות המוצא שלהם. תאגידי כוח אדם ייעודיים לענף קולטים את העובדים הזרים ומעסיקים אותם תחת פיקוח הממשלה.
1 צפייה בגלריה
 פועלי בניין. אילוסטרציה
 פועלי בניין. אילוסטרציה
פועלי בניין. אילוסטרציה
(צילום: מריה ראשד)
לדברי סלוביק, "הבאתם המהירה של העובדים על ידי משרד הבינוי והשיכון והרשות לאוכלוסין והגירה תהווה מנת חמצן משמעותית לענף, שרובו אינו פועל מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל. הצורך להביא רבבות עובדים בפרק זמן קצר מאוד מחייב את המגזר העסקי ואת הממשלה לחשיבה יצירתית, הסרת חסמים ושיתוף פעולה מרבי להשגת המטרה. רק שיתוף פעולה כזה יוכל לייצר רציפות ממשית של הגעתם המהירה של עובדים מרחבי הגלובוס. פעילות זו מבוצעת למען עתיד ענף הבנייה והתשתיות ולמען עתידה הכלכלי של ישראל ותושביה".
הבאת פועלי הבניין הזרים אמורה להוות פתרון לכך שמרבית הפעילות של ענף הבנייה והתשתיות משותקת, לנוכח היעדרם של מעל כ-80 אלף עובדים פלסטינים, אשר עוסקים לרוב בעבודות רטובות המהוות את לב העבודה באתרי הבנייה. בשבוע שעבר החליט הקבינט החברתי-כלכלי שלא לאפשר כניסת פועלים לישראל מיהודה ושומרון. בנוסף, אלפי עובדים זרים, בהם לא מעט פועלי בניין סינים, עזבו את ישראל עם פרוץ המלחמה, וגורמים בכירים דיווחו כי סין אינה מעוניינת לשלוח אף עובד לארץ בתקופת הנוכחית משיקולים פוליטיים.
בהתאחדות הקבלנים הזהירו מפני קריסה של הענף, בעיקר של חברות הביצוע ושל חברות בינוניות קטנות בשל מחסור קיצוני בעובדים. בעקבות הלחץ שהפעילו נציגי ענף הבנייה והתשתיות, בשבועות האחרונים קיבלה המדינה סדרת החלטות שנועדו לטפל במצוקת כוח האדם בענף. בין היתר הוחלט להגדיל את מכסת העובדים הזרים מ-20 אלף ל-50 אלף עובדים בהסכמים בילטרליים, ולהביא 10,000 עובדים זרים בהסכמים פרטיים על ידי המגזר העסקי. בשבוע שעבר נחתו בישראל כ-260 עובדים ממולדובה במסגרת ההסכם הבילטרלי שהובילה רשות ההגירה והאוכלוסין.