בשקט-בשקט, סין מנצלת את הוואקום שהותירו מדינות אירופה אשר הפסיקו לרכוש מרוסיה נפט לאחר הפלישה לאוקראינה ומגבירה את רכישות הנפט שלה מהמדינה במחירי מציאה. כך לפי נתוני משלוחים ועדויות מסוחרי נפט גדולים שהגיעו לידי רויטרס.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הצעד של סין - יבואנית הנפט הגדולה ביותר בעולם - מגיע דווקא לאחר שהיא צמצמה תחילה את רכישותיה מרוסיה מתוך חשש להראות תמיכה פומבית ברוסיה ואולי אף לחשוף בכך את ענקיות הנפט הסיניות לסנקציות מערביות, בדומה לאלו שננקטו נגד חברות הנפט הרוסיות.
1 צפייה בגלריה
פגישת ולדימיר פוטין עם שי ג'ינפינג בבייג'ינג, סין
פגישת ולדימיר פוטין עם שי ג'ינפינג בבייג'ינג, סין
פגישת ולדימיר פוטין עם נשיא סין, שי ג'ינפינג, בבייג'ינג
(צילום: SPUTNIK POOL, AFP Pool, Alexander Zemlianichenko, ALEXEI DRUZHININ / KREMLIN / SPUTNIK / POOL)
לפי הערכות של חברת וורטקסה אנליטיקס (Vortexa Analytics), מספר חביות הנפט שסין מייבאת מרוסיה צפוי לקפוץ החודש ל-1.1 מיליון חביות ביום. זאת, לעומת 750 אלף חביות ביום ברבעון הראשון של 2022 ו-800 אלף חביות ביום בשנת 2021.
בנוסף, סין קיבלה כ-800 אלף חביות נפט רוסי ביום במסגרת הסכמים קודמים בין הממשלות. המשמעות: הייבוא של נפט רוסי על ידי סין צפוי להגיע לכשני מיליון חביות נפט רוסי ביום - המהוותה כ-15% מסך הדרישה הסינית לנפט.
במקביל, המכירות הגדולות מסייעות לרוסיה להתמודד עם הנזקים הכלכליים הקשים שנובעים מהסנקציות המערביות עליה. בחודש מאי רוסיה תייצא כ-24 מיליון חביות נפט - עלייה של 6% לעומת חודש אפריל.
שתי החברות הממשלתיות שמובילות את הרכישות הן יוניפק - זרוע הרכישות של תאגיד הדלק והכימיקלים של סין (סינופק), וזרוע הנפט של התאגיד הצבאי הסיני נורינקו. למעשה, הרכישות של סינופק לבדה בחודש מאי צפויות להיות כפולות מהכמות אותה רכשה מרוסיה טרם הפלישה לאוקראינה.
המהלך הסיני מגיע לאחר שזמן קצר לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה, מדינות מערביות רבות החלו להחרים את הנפט הרוסי. במקביל, באיחוד האירופי עובדים בימים אלו על סבב נוסף של סנקציות, אשר צפוי לכלול איסור על רכישת נפט רוסי. בנוסף, חברות נפט אירופאיות רבות כבר הפסיקו לרכוש מרוסיה בשלל החשש מסנקציות או מדעת קהל שלילית כלפיהן.
לפי סוחרי נפט, המחיר לנפט רוסי ירד בכ-29 דולר לחבית לעומת לפני הפלישה לאוקראינה. כלומר, מדובר במחיר משמעותית יותר נמוך מזה שמציעות מדינות במזרח התיכון, באפריקה, באירופה ובארה"ב.