לאחר שנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הודיע כי ידרוש ממדינות "לא ידידותיות" לשלם על גז טבעי ברובל בלבד וברקע הטענה של גרמניה כי פוטין הסכים להמשיך לקבל תשלום על גז באירו ובדולרים, פוטין הבהיר היום (ה'): "על מנת להמשיך ולרכוש גז טבעי רוסי עליהן (המדינות המערביות) לפתוח חשבונות רובל בבנקים רוסיים".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הנשיא הוסיף ואיים: "אם תשלומים אלו לא יועברו החל ממחר (1.4.2022), נשקול לעצור חוזים קיימים. אף אחד לא מוכר לנו דברים בחינם ואנחנו גם לא הולכים לתת צדקה".
1 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בשיחה עם אנשי ממשל
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בשיחה עם אנשי ממשל
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בשיחה עם אנשי ממשל
(צילום: רויטרס )
רוסיה מספקת כשליש מהגז הטבעי של אירופה ולכן זהו גם הכלי החזק ביותר שיש לפוטין כנגד הסנקציות הכלכליות החמורות שהמערב מטיל עליו מאז פלישתו לאוקראינה.
עצם ההחלטה, עליה הודיעה לפני כשבוע, סייעה לרוסיה לחזק את המטבע הרוסי המקומי אשר חווה נפילות חדות מאז הפלישה הרוסית, אולם מאז כבר הספיק לחזור לשוויו טרם המלחמה.
"רוסיה תמשיך, כמובן, לספק גז טבעי בהתאם לכמויות ולמחירים שנקבעו בהסכמים", טען פוטין בפגישה עם פוליטיקאים בכירים במדינה שנערכה לפני כשבוע ושודרה בטלוויזיה הרוסית. "השינויים יחולו רק על המטבע בו מבוצעים התשלומים, שישתנה לרובל רוסי", הדגיש הנשיא.
בינתיים, חברות ומדינות מערביות רבות דחו את הדרישה הרוסית בטענה כי היא מהווה הפרה של הסכמי הגז הקיימים כיום, אשר רובם ככולם בדולרים או באירו.
שר הכלכלה הצרפתי טען כי צרפת וגרמניה נערכות לסיטואציה בה הרוסים יעצרו את אספקת הגז לאירופה, מה שעלול להוביל למשבר אנרגיה חמור באירופה כולה.
במקביל, ארה"ב מנסה להילחם בחזרה בצעדים של רוסיה: הנשיא האמריקני, ג'ו ביידן, הורה לשחרר מיליון חביות נפט בכל יום בחצי שנה הקרובה מתוך מאגרי החירום של המדינה, על מנת להתמודד עם המעצור הרוסי ועם עליית המחירים החדה שנרשמה בשבועות האחרונים בשוק האנרגיה.
המדינות ה"לא ידידותיות", לשיטת רוסיה, הן אותן מדינות שכפו עליה סנקציות בשבועות האחרונים: ארה"ב, מדינות האיחוד האירופי, בריטניה, יפן, קנדה, נוברגיה, סינגפור, דרום קוריאה, שוויץ ואוקראינה. מאז פרסום הרשימה, כל עסקה עם חברה או עם אנשים פרטיים מאותן מדינות צריכה להיות מאושרת על ידי הממשל הרוסי.