קרמבו, מגנום, שוקובו וקליק לא יתייקרו במרץ: חברת יוניליוור הודיעה שהיא דוחה את ההתייקרויות עליהן הכריזה עד אחרי החגים. החברה הודיעה למשרד הכלכלה שלא תייקר ב-1 במרץ את מוצרי הגלידה שלה, אלא תדחה את ההתייקרות במספר חודשים היא תשקול דחייה נוספת. היא התכוונה לייקר את מוצרי גלידות שטראוס שמכילים שוקולד בין היתר קורנטו, טעמקור, גודיז, חטיף גלידה פסק זמן, בומבה, מצופה בננה/שוקו. כמו כן, התכוונה לייקר את שוקולד ורד הגליל וחטיפי קליק. לפי החברה, טווח ההתייקרות היה אמור לנוע בין 4.7% ל-15%. יוניליוור היא החברה הראשונה שמבטלת התייקרויות עליהן הכריזה, בעקבות דרישת משרד הכלכלה. חברות אחרות לפניה רק הקפיאו התייקרויות עתידיות.
במשרד הכלכלה מסרו שחברת המזון ומוצרי הצריכה נסוגה מהחלטת הייקור שלה אחרי ש"שר הכלכלה ניר ברקת, סיכם עם מנכ"ל חברת יוניליוור ג'ם טריק יוקסל, כי החברה תקפיא את עליית המחירים שתוכננה לפני החגים. בנוסף, הודיעה החברה לשר ברקת כי לא תעלה מחירים של מוצריה לכל הפחות עד ה-1 באוקטובר וככל שמצב החירום בישראל יימשך. כמו כן, החברה תייצר מבצעים נוספים על מוצריה לקראת חג פורים, פסח ויום העצמאות.
2 צפייה בגלריה
קליק
קליק
קליק
(צילום: מירב קריסטל)
"בעקבות הסיכום, חברת יוניליוור תצא מהרשימה השחורה והחל מהיום תופיע ברשימה הירוקה של חברות שהקפיאו מחירים בזמן מלחמה. משרד הכלכלה עורך מעקב אחר יישום הסיכומים וכי חברה שתפר סיכומים תעבור לרשימה השחורה".
שר הכלכלה ניר ברקת מסר: "אני מברך את חברת יוניליוור על ההחלטה הנבונה להקפיא את עליות המחירים בתקופת המלחמה. הציבור לא יסלח לחברות שמעלות מחירים בשעת חירום בה נמצא עם ישראל. אני קורא לחברות ברשימה השחורה להתעשת בהקדם ולבטל את עליות המחירים - ולהכנס תחת האלונקה בשעת המלחמה".
2 צפייה בגלריה
ניר ברקת מליאת הכנסת היום ב-124 למלחמה
ניר ברקת מליאת הכנסת היום ב-124 למלחמה
שר הכלכלה, ניר ברקת
(צילום: דני שם טוב / נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

ביום שישי האחרון הודיעה גם חברת ויליפוד שלא תעלה מחירים מעתה ועד החגים אך היא לא ביטלה את עליית המחירים עליה כבר הכריזה ושיצאה לפועל. משרד הכלכלה הכין "רשימה לבנה", בה כלולות חברות שהבטיחו לא להעלות מחירים (חלקן כבר העלו) ורשימה שחורה שכוללת חברות כמו אסם, ויסוצקי, זוגלובק, שסטוביץ, יכין, אחוה ובית השיטה שלא חזרו בהן מההתייקרויות ולא הודיעו כי יקפיאו התייקרויות עתידיות.
חלק המוצרים שיוניליוור עמדה לייקר, כבר התייקרו לפני כשנה וחצי: יוניליוור הודיעה בספטמבר 2022 שתייקר קרמבו ב-15%, אז הודיעה גם שתייקר בנובמבר גלידות ב-13%-7%, קורנפלקס תלמה ב-10%, מיונז תלמה והלמנ'ס ב-12%, שוקולד ב-14%, מוצרי דאב ב-10%, מוצרי כביסה של בדין ב-12% ומוצרי פינוק ב-15%. חלק מרשתות השיווק סירבו להעלאה אז, אך לבסוף הן נכנעו. במאי יוניליוור ייקרה מוצרים לשוק המוסדי והחברה ביקשה לייקר מוצרים גם ביולי האחרון.
מיוניליוור נמסר בינואר כי "החברה עשתה מאמצים כדי לצמצם את עליית המחירים הנוכחית ככל שניתן, אך העלייה של עשרות אחוזים במחירי הקקאו והסוכר בתקופה האחרונה לא מאפשרת לנו להמשיך ולספוג את הגידול בעלויות הייצור, ואנחנו נאלצים לעדכן את מחירון המוצרים בקטגוריות השוקולד והגלידה. שיעור ההתייקרות הממוצע הוא 9.7%".
ואכן, מחיר טונה קקאו עמד בינואר על 4,785 דולר, לעומת 2,300 דולר בסוף 2022, וכ-2,500 דולר בתחילת 2023. ההתייקרות בקקאו אירעה במהלך כל 2023 - ובינואר מחיר הקקאו נסק לשיא והוא משלים התייקרות של קרוב ל-115%. המחיר שלו היה גם הגבוה ביותר ב-46 השנים האחרונות. הסיבה לכך היא מחסור בקקאו בשל פגעי מזג האוויר, שהובילו לירידה ביבול של למעלה מ-30% אצל היצרנית המובילה, חוף השנהב, ואצל יצרניות נוספות במערב אפריקה כמו גאנה וקמרון.
גם מחירי הסוכר בעולם בחצי השנה האחרונה הם הגבוהים ביותר מאז 2011, עם עלייה של 55% במחיר תוך חצי שנה, אם כי כעת הם במגמת ירידה קלה. גם כאן הסיבה היא פגעי מזג האוויר, הפעם באסיה.