עליית מדרגה בסכסוך: ברייטפוד, בעלת השליטה בתנובה, מציבה אולטימטום לקיבוצים - ודורשת מהם לאפשר את הנפקת תנובה, כל אחד לפי חלקו היחסי בחזקותיו בחברה. בברייטפוד טוענים שהקיבוצים מפרים את הסכם השותפות ומאיימים להנפיק רק את חלקם בחברה. הקיבוצים נדרשים להשיב תוך שבעה ימים.
הקיבוצים דורשים למכור את מלוא חלקם בהנפקה. החברה, ששווייה ירד בעבר ל-5 מיליארד שקל, שואפת להנפיק לפי שווי 9-10 מיליארד שקל, על בסיס הצמיחה בשנים האחרונות תחת ניהולם של המנכ"ל איל מאליס והיו"ר חיים גבריאלי, שלאחרונה הועלו נגדו טענות על קיום יחסי מרות, וארגוני הקיבוצים דורשים את הדחתו מתפקיד היו"ר.
1 צפייה בגלריה
תנובה
תנובה
תנובה
(צילום: רויטרס)
במכתב שנשלח בסוף השבוע האחרון על ידי ברייטפוד לעמית בן יצחק, נציג הקיבוצים בתנובה, נכתב כי מזה זמן ברייטפוד שוקלת הנפקת מניות תנובה בבורסה, לאחר תוצאות פיננסיות מעולות בשנים האחרונות, וכי הצפי הוא שהיא תמשיך לשגשג. לפיכך, זהו זמן טוב להפיכתה לציבורית. אולם, אגודת האחזקות (הקיבוצים) העלתה התנגדויות חסרות בסיס להנפקה והגישה דרישות בלתי סבירות, כולל הדרישה כי תוכל למכור את רוב או כל אחזקותיה, במקום את חלקה היחסי.
לפי ברייטפוד, התנהלות זו מהווה הפרה ברורה של הסכם בעלי המניות, ודרישות אגודת האחזקות בנוגע להנפקה מועלות בחוסר תום לב ומתוך מטרה בלעדית למנוע את ההנפקה. לפיכך, מאיימים בברייטפוד כי נציגי הקיבוצים יישאו באחריות לכל נזק או הפסד שייגרם לברייטפוד ותנובה כתוצאה מכך.
ליאור חורב, יועץ לבעלי מניות המיעוט, מסר: "ההודעה של ברייטפוד היא עוד ירייה באפלה, תוך רמיסת כל נורמה של מינהל תקין, חוקי המדינה והתנהלות חברה על פי חוק. דירקטוריון תנובה מעולם לא דן בהנפקה, לא אישר אותה, לא התיר לחברה לצאת לתשקיף כמתחייב - הכל אחיזת עיניים - מראשית ועד אחרית.
"לא תיתכן הנפקה כל עוד גבריאלי מצוי בניגוד עניינים כה דרמטי, אירוע שטרם ניתן לתארו במלוא חומרתו. מדובר בניסיון ילדותי ומגוחך מצד הסינים לייצר סדר יום אחר שימנע את העיסוק ממעשיו החמורים של גבריאלי ומהניסיונות לשבש את הבדיקה החמורה בעניינו. תנובה וראשיה נמצאים תחת חקירה ותוך מחדל ניהולי חסר תקדים. בנסיבות הקיימות איש לא יאפשר את הנפקת החברה".