חזית נוספת בעימותים בין השותפים בתנובה. עובדת בכירה בברייטפוד ישראל הגישה בסוף השבוע תלונה למשטרה נגד תנובה בטענה כי החברה ממשיכה להתנכל לה, על פי סעיף 5 לחוק למניעת הטרדה מינית, אף שהיא מכחישה את פרשת החשד לניצול מרות מצד יו"ר תנובה חיים גבריאלי.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מו כן, היא מתכוונת להגיש תביעה אזרחית נגד תנובה שמטרתה הפסקת ההתנכלות לכאורה ומניעתה. במקביל, הגישה בסוף השבוע בקשה לביה"ד לעבודה כדי לקבל חיסיון על ההליכים שתנקוט נגד תנובה, ובקשתה אושרה.
2 צפייה בגלריה
מפעל תנובה
מפעל תנובה
מפעל תנובה
(צילום: אביהו שפירא)
נגד גבריאלי הועלו טענות על ניצול יחסי מרות לכאורה מול העובדת בעקבות אירוע שקרה לכאורה בחו"ל. על פי עדות של סמנכ"ל בתנובה, בפגישה עסקית במסעדה בחו"ל הוא צפה בהתנהגות לא ראויה בין גבריאלי לעובדת. גבריאלי מכחיש את הטענה. גבריאלי והעובדת הופיעו לפני שופטת בדימוס, דינה אפרתי, שמונתה לבדוק את הפרשה. בשבוע שעבר דרשו נציגי הקיבוצים, בעלי מניות המיעוט בתנובה, להדיח את גבריאלי ולכנס את דירקטוריון החברה כדי לדון בהשלכות הפרשה.
2 צפייה בגלריה
חיים גבריאלי, יו"ר תנובה
חיים גבריאלי, יו"ר תנובה
חיים גבריאלי, יו"ר תנובה
(צילום: אוראל כהן)

"פיון במאבקי כוח"

עורך דינה של המתלוננת, רון טורקלטאוב: "זו עלילה. מרשתי הפכה לקורבן בפרשה, לפיון במאבקי הכוח בין הקיבוצים לסינים. ככל שתנובה לא תחדל לאלתר בהמשך ההתנהלות הפסולה המתנכלת למרשתי, תוגש תביעה מתאימה נגד החברה. מרשתי הצהירה בבדיקת השופטת כי אין ולא היה מעשה של הטרדה מינית. מדובר בהמצאה שמטרתה להפעיל לחץ פסול על גורמים אחרים בחברה במאבקי כוח בין בעלי המניות".
התלונה למשטרה הוגשה לטענת בא כוחה מאחר שתנובה ממשיכה לעסוק בפרטי התלונה שלגביה נקבע בבדיקה הפנימית שערכה החברה באמצעות השופטת בדימוס כי לא התקיימה הטרדה מינית ולא הוגשה תלונה על ידי העובדת.
במקביל, נאבקים הקיבוצים לחשוף את הדוח המלא של השופטת שלטענתם לא הובא לידיהם במלואו. הקיבוצים טוענים כי בדוח נקבע כי מוסר העדות דובר אמת, ואם כך, לא ייתכן שגבריאלי ימשיך בתפקידו. עד כה התנגדה ברייטפוד לבקשת הקיבוצים והיא מעניקה גיבוי לגבריאלי. בתגובת ברייטפוד לתקשורת נאמר: "הטענות שמועלות נגד נציגי ברייטפוד נועדו להלך עליהם אימה. התנהלות הקיבוצים לא נועדה לדאוג לרווחת העובדת, אלא להשגת הישגים עסקיים".

"להדיח את היו"ר"

הקיבוצים מאיימים לתבוע את תנובה על אי-הדחת גבריאלי. ברייטפוד, מצידה, פועלת לסילוק סגן יו"ר תנובה גיא רוזן, נציג הקיבוצים בדירקטוריון, ודרשה מתנובה לחקור ניגוד אינטרסים לכאורה בין עסקיו הפרטים מול תנובה. רוזן משמש גם יו"ר חברה בורסאית שחתמה על הסכם שיתוף פעולה להשקעות משותפות עם חממות הפודטק של שטראוס, המתחרה בתנובה.
הטלת הרפש ההדדית מתנהלת על רקע מאבקי שליטה בין הסינים לקיבוצים בכמה נושאים: חלוקת דיבידנד, מדיניות השקעות, ועוד. את מאבק הקיבוצים, בעלי מניות המיעוט (23%), מוביל עמית בן-יצחק המשמש דירקטור מטעמם בתנובה וראש "גרנות", ארגון הקניות הגדול של הקיבוצים ומחזיק המניות הגדול בתנובה מביניהם. המאבק הסלים בעקבות רצון הסינים לצאת להנפקה. הקיבוצים מתנגדים לתוכנית להנפיק מניות לציבור לפי חלקו היחסי של כל אחד מהשותפים, ודורשים שיותר להם למכור לציבור את כל מניותיהם ולצאת מהשותפות, או לחלופין לרכוש את חלקם של הסינים. ניסיון גישור לא צלח. בקיבוצים לא כולם מסכימים על יציאה מתנובה בטענה כי הקשר בין היצרנית לחקלאים חיוני.
בתנובה סירבו להגיב לכתבה.