הבנק העולמי הוריד היום (ג') את תחזית הצמיחה הגלובלית שלו ל-2022 מ-4.1% ל-2.9%, והזהיר כי פלישת רוסיה לאוקראינה החריפה את הנזק ממגפת הקורונה - ומדינות רבות צפויות להתמודד עם מיתון. "הפלישה תרמה להאטה בכלכלה העולמית, שנכנסה למה שעלול להפוך לתקופה ממושכת של צמיחה נמוכה ואינפלציה גבוהה", נכתב בדו"ח הבנק.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"שנתיים לאחר שמגפה הקורונה גרמה למיתון העולמי הקשה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה, הכלכלה העולמית שוב בסכנה", כך נכתב. "הפעם אנחנו מתמודדים עם אינפלציה גבוהה וצמיחה איטית במקביל, וגם אם המיתון העולמי יימנע - הסטגפלציה עלולה להימשך מספר שנים".
הבנק צופה מספר שנים של אינפלציה מעל הממוצע וצמיחה מתחת לממוצע, והוסיף כי "התופעה של סטגפלציה כפי שאנו חווים עכשיו לא נראתה מאז המשבר בשנות ה-70".
בתוך כך, העלאות הריבית בעולם נמשכות ואף מתגברות ובשיעורים גבוהים מהצפוי. הבנק המרכזי האוסטרלי בחר להפתיע הבוקר את השוק בפעם השנייה ברציפות ולהעלות את הריבית יותר מההערכות המוקדמות, הפעם בבת-אחת במחצית האחוז ל-0.85%.
באוסטרליה הסבירו כי שוק העבודה החזק לצד האינפלציה הגבוהה, שעוד תואץ, תרמו להחלטה. בכך, הבנק האוסטרלי מצטרף לעוד בנקים מרכזיים בעולם שהאיצו את העלאות הריבית בשבועות האחרונים ומאותתים שהם מבקשים להגיע במהירות לריבית גבוהה עוד השנה ולמתן בכך את הציפיות לאינפלציה לטווחים הארוכים.
2 צפייה בגלריה
אנשים עורכים קניות בסופרמרקט בסידני, אוסטרליה
אנשים עורכים קניות בסופרמרקט בסידני, אוסטרליה
אנשים עורכים קניות בסופרמרקט בסידני, אוסטרליה
(צילום: Shutterstock)
"בתקופה הקרובה נראה עוד בנקים מרכזיים פועלים כך", אמר עפר קליין, ראש אגף הכלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים. "סוף עידן הריבית השלילית באירופה קרוב ואנו מצפים שכבר השבוע יודיע הבנק המרכזי האירופי על סיום תוכנית הרכישות ויאותת על כוונתו להעלות את הריבית לראשונה כבר בחודש יולי ולא יפסול מהלך של העלאה בחצי אחוז".
ברקע, האינפלציה בגוש האירו לא עוצרת ועמדה על 8.1% במאי, על פי האומדן הראשוני, כמחצית מכך בשל המשך הזינוק במחירי האנרגיה (גז, דלק וחשמל), שעלו יותר באירופה לאור המלחמה באוקראינה.
האינפלציה הגבוהה והתחזיות להמשך עלייה בחודשיים הקרובים לאור החלטת האיחוד להפסיק יבוא נפט מרוסיה (דרך הים בלבד), מאששים את ההערכות שהבנק המרכזי יסיים את תקופת הריבית השלילית עוד השנה.
הבנק האירופי צפוי להודיע על סיום תוכנית הרכישות כבר ביום חמישי (מחרתיים), וצפוי לאותת על כוונתו להעלות את הריבית בהחלטה הבאה ביולי. הדבר תומך בהמשך עלייה בתשואות באירופה ובהתחזקות האירו, במיוחד מול הדולר.
2 צפייה בגלריה
כריסטין לגארד נשיאת הבנק המרכזי האירופי
כריסטין לגארד נשיאת הבנק המרכזי האירופי
כריסטין לגארד, נגידת הבנק המרכזי האירופי
(צילום: EPA)
בתוך כך, החזאים בארה"ב לא שוללים העלאת ריבית של 0.75% כבר ביום רביעי בשבוע הבא, ה-15 ביוני, אך רוב ההערכות הן שהריבית תעלה במחצית האחוז ל-1.5%. זו תהייה ההעלאה השלישית ברציפות בארה"ב.
ההערכות כעת הן שהריבית בארה"ב תגיע בסוף השנה ל-2.5% ובהראל ביטוח ופיננסים מסבירים כי ל אף שנתוני שוק העבודה בארה"ב ממשיכים להיות חיוביים עם עלייה של 390 אלף במספר המשרות החדשות במאי, עדיין מדובר בגידול הנמוך ביותר זה כשנה. במקביל, השכר השעתי הממוצע המשיך לעלות אך בקצב מעט איטי יותר של 5.2% ב-12 החודשים האחרונים, ברובו תודות לירידה בקצב עליית השכר בענפי התיירות, האירוח והקמעונאות שהובילו גם את הגידול החד במספר המשרות מתחילת השנה.
בינתיים בישראל צפויה החלטת ריבית ב-4 ביולי וההערכה היא שהריבית הבסיסית תועלה על ידי בנק ישראל בעוד רבע אחוז - לאחוז אחד בשנה. יצוין שמפרוטוקול החלטת הריבית האחרונה שפורסם אתמול עולה כי כל שישה חברי הוועדה המוניטארית תמכו בהעלאה האחרונה, ב-23 במאי, בשיעור הגבוה של 0.4%.
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות: "נתוני התעסוקה שפורסמו בארה"ב, לצד העלייה במחיר האנרגיה, מורים כי הבנק המרכזי האמריקני לא יהסס להעלות את ריבית הדולר כבר בתקופה הקרובה במטרה לבלום את נסיקת האינפלציה. העלאת ריבית הדולר, צפויה לפגוע בשוק המניות וכאפקט הדומינו לגרור לפיחות השקל.
"תשומת לב רבה ניתנת בארה"ב לנסיקה בהיקף העסקים הנכנסים לקשיים עם העלייה בריבית. בתקופה האחרונה מדווח על כ-1.8 מיליון עובדים שאיבדו את מקום עבודתם על רקע קריסת עסקים עם העלייה במחיר חומרי הגלם והריבית. אין שינוי בהערכתנו כי בטווח הארוך השקל ישוב ויתחזק. העלייה בריבית הדולר תתמוך בהתחזקות המטבע האמריקני. בשלב הנוכחי פוטנציאל התחזקות הדולר מוגבל בהיצעים משמעותיים הצפויים מעל לרמת 3.45 שקלים".
פורסם לראשונה: 12:53, 07.06.22