1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
החלטה מעוררת מחלוקת של בית המשפט למשפחה בירושלים: השופט ערן שילה קיבל לאחרונה את בקשתו של גבר לתסקיר שיבחן אם הוא יוכל לשמור קשר עם הבנים שלו, אף שהורשע בהתעללות מינית באחיותיהם. נקבע כי אי אפשר לפסול על הסף את האפשרות שהקשר יפעל לטובת הבנים.
בשל הרשעת האב נשללה סמכותו ההורית כלפי ילדיו הקטינים, בהתאם לסעיף 27(א) לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות. ואולם בחוק ובפסיקה הובהר כי עצם שלילת האפוטרופסות של ההורה העבריין אינה גוררת אוטומטית את שלילת האפשרות לשמירה על קשר בינו לבין ילדיו. לעניין זה נקבע שהפרמטר הקובע הוא טובת הקטינים ורצונותיהם. על רקע האמור הגיש האב את בקשתו לבית המשפט.
לטענתו, טובת ילדיו הקטינים הינה שתינתן להם האפשרות לקיים קשר עמו. הוא הדגיש שאינו עומד על קיום מפגשים בשלב זה אלא אם כן ילדיו יבקשו זאת. מסיבה זו ביקש שעמדת הקטינים תישמע על ידי אנשי מקצוע וייערך תסקיר.
עו"ד דורית בן אברהםעו"ד דורית בן אברהםQ elite beauty

מנגד טענה האם שקיום קשר עם האב אינו לטובת הילדים. עם זאת, היא לא התנגדה להוצאת תסקיר שיבדוק את הנושא. ואכן, השופט שילה קבע שחרף העבירות החמורות שבהן הורשע האב, אין הצדקה לשלול באופן מוחלט את האפשרות ההיפותטית לקשר בינו לבין ילדיו הקטינים.
"לקטינים אין ולא יהיה אבא אחר. קביעה קטגורית השוללת את הבירור אם קשר כיום, או בעוד תקופה, בכפוף להליך טיפולי, או במסגרת הליך טיפולי, על מנת להביע חיבה, או על מנת להתעמת ולהביע רגשות, הוא לטובת הקטינים היא קביעה חריפה שאינה עולה מהוראות הדין ועלולה לפגוע בקטינים", כתב.
הוא הדגיש שמדובר באדם שעד לפני שנה התגורר עם ילדיו הקטינים תחת קורת גג אחת, מבלי שנשמעה טענה לפגיעה כלשהי כלפיהם. נקבע כי אמנם אפוטרופסותו על ילדיו נשללה מכוח החוק עקב ההתעללות בבנותיו, אלא שמכאן ועד גניזת הרעיון לבירור על קשר אפשרי בינו לבין ילדיו – המרחק גדול. הוא הוסיף כי אפילו במקרים חמורים ביותר שבהם אב לילדים הורשע ברצח האם, נמצא לפעמים שטובת הילדים הייתה דווקא לשמור על קשר עם אביהם הרוצח.
לאור זאת קבע השופט כי אין מקום לחסום מראש את האפשרות לקשר בין המבקש לילדיו. הוא הורה על הכנת תסקיר בנוגע לקביעת מפגשים או קיום קשר עם הילדים, כאשר אמת המידה הינה טובת הקטינים ורצונותיהם. זאת להבדיל מ"זכות" האב כאפוטרופוס – אשר כאמור נשללה ממנו.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בהחלטה • עו"ד דורית בן אברהם עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין