1 צפייה בגלריה
חייל צה"ל נעצר לאחר שאיים על אמו
חייל צה"ל נעצר לאחר שאיים על אמו
אילוסטרציה
(צילום המחשה: shutterstock)
ועדת ערר לפי חוק הנכים קיבלה לאחרונה באופן חלקי ערר שהגיש לוחם לשעבר נגד החלטת משרד הביטחון שלא להכיר בו כנכה צה"ל. הוא טען שהוא סובל מנכות וכאבי גב בעקבות פעילות ביחידה, והוועדה קבעה שהליקויים בגבו החלו עוד לפני השירות והפעילות החמירה את מצבו ב-50%.
המערער, כיום בן 26, התגייס כלוחם ביחידת מסתערבים במשמר הגבול בנובמבר 2014 והשתחרר בספטמבר 2017. כחודש אחרי שחרורו הוא הגיש בקשה להכרה בו לפי חוק הנכים. הוא סיפר שבמהלך שירותו החל לסבול מכאבי גב ובסמוך לאחר מכן יצא לפעילות לילית. כשירד מהרכב כשעל גבו ציוד מלא וכבד התכופף, ואז החל להרגיש כאבים עזים עם הקרנות לרגליים.
לדבריו הוא נטל כדורים לשיכוך כאבים על מנת להמשיך בפעילות. כמה ימים לאחר מכן, במסגרת פעילות נוספת שבה נדרש לשאת ציוד כבד, הוא סבל מכאבים חזקים ובסיום הפעילות ניתנה לו הפניה דחופה לבית חולים שערי צדק. שם בוצעה בדיקת CT ונמצאו פריצות דיסק בחוליות גבו. לטענתו, הליקויים בגבו נובעים מהשירות ומהעומס החריג אותו נדרש לשאת.
עו"ד אורי צפוריעו"ד אורי צפורי
קצין התגמולים במשרד הביטחון דחה את תביעתו של הלוחם לקבל הכרה. הוא הסתמך על חוות דעת של מומחה שלפיה החיל סבל עוד לפני הגיוס ממחלה ניוונית בעמוד השדרה המותני והפגיעה אינה קשורה לשירות. עוד נכתב כי הלוחם אינו סובל ממגבלות תנועה ואין בסיס לקביעת נכות.
ועדת הערר מינתה מומחה שבדק את הלוחם, והוא ציין שקיים תיעוד רפואי מ-2013, טרם הגיוס, שלפיו הלוחם סבל מכאבי גב. עם זאת, הוא קבע כי קיימת החמרה של הכאבים במהלך השירות. הוא הבהיר כי בעבר ניתן היה לחשוב שפריצת דיסק נגרמת רק על ידי חבלה, אך מחקרים במהלך השנים קבעו כי מדובר במחלה מתפתחת על רקע גורמים רבים כמו גיל, מתח, תורשה, מצב סוציו אקונומי ועוד.
ועדת הערר בראשות השופטת צבייה גרדשטיין פפקין קבעה שהפעילות שבה השתתף הלוחם במהלך השירות, שבה נדרש לשאת ציוד כבד, החמירה את מצבו הרפואי בשיעור של 50%. היא ציינה שבהתאם לחוות דעת המומחה מטעם הוועדה, ברוב המקרים שבהם קיים נזק לעמוד השדרה כגון פריצת דיסק, המקור הוא תהליך ניווני ולא חבלה. עם זאת, ייתכן כי אירוע אקוטי יגרום להופעת הסימפטומים.
הוועדה הוסיפה שהיא מקבלת את עמדתו הרפואית של המומחה וקובעת כי הפעילות החמירה מצב קיים, כלומר, הייתה החמרה של מחלה פרוגרסיבית (המתפתחת עם הזמן) שהחלה עוד פני הגיוס. כמו כן נכתב כי לא ניתן לקבוע באופן חד-משמעי שלא נותרה נכות או פגימה כתוצאה מהשירות וכי ועדה רפואית תקבע את שיעור נכותו של הלוחם.
• לקריאת ההחלטה המלאה – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המערער: עו"ד שרון מאירי • ב"כ המשיב: עו"ד דרורי • עו"ד אורי צפורי עוסק בדיני צבא וביטחון • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין