בעקבות פרוץ מלחמת חרבות ברזל, עיריית ירושלים, באמצעות הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בעיר, אישרה בתחילת השבוע תוכנית של ארגון נכי צה"ל, המאפשרת לראשונה להקים "כפר החלמה, הבראה ושיקום" לנכי צה"ל במתחם "בית הלוחם" בבירה, כך נודע ל-ynet ו"ממון". הכוונה היא להרחיב את מתחם בית הלוחם הקיים בירושלים, באופן שיאפשר להקים בשטחו מבנה המיועד למלונאות, שישמש כבית הבראה עבור נכי צה"ל. לאחר מכן התוכנית אושרה בוועדה המחוזית.
כיום קיימים מרכזי "בית הלוחם" בירושלים, תל אביב, חיפה ובאר שבע. בתי הלוחם כוללים מרכזי ספורט, הבראה, שיקום וחברה לנכי צה"ל, וייעודם הוא למצוא פתרון הולם לבעיות חבריו הנכים, אשר מחמת מגבלותיהם לא יכולים למצוא מסגרת רגילה בה יוכלו לעסוק בפעילות חיונית לבריאותם הגופנית והנפשית. פצועי צה"ל שמגיעים לבתים אלה מקבלים טיפולי שיקום בלבד.
1 צפייה בגלריה
הדמיה של כפר ההחלמה בית הלוחם ירושלים
הדמיה של כפר ההחלמה בית הלוחם ירושלים
הדמיה של כפר ההחלמה בית הלוחם ירושלים
(הדמיה: סטודיו יגאל לוי אדריכלים)
התוכנית החדשה מבקשת להקים בירושלים כפר החלמה עבור כל מי שמוגדר על ידי משרד הביטחון כפצוע צה"ל, ובו ניתן יהיה ללון לתקופה של עד כשבועיים, בליווי בני המשפחה אם יש בכך צורך, בנוסף לטיפולי השיקום שניתן לקבל במקום. זאת בניגוד לבתי הלוחם האחרים ברחבי הארץ, שם ניתן, כאמור, להגיע לטיפולי שיקום בלבד.
התוכנית, שנערכה על ידי אדריכל יגאל לוי ממשרד סטודיו יגאל לוי, חלה על שטח של כ-40 דונם במתחם הרחובות אהרון שולוב וקוליץ בבירה. היא כוללת כ-35 אלף מ"ר בנוי ומימונה יתאפשר באמצעות תרומות שמגייס ארגון נכי צה"ל. שהיית הפצועים במתחם ההבראה תמומן בחלקה באמצעות תרומות לארגון ובחלקה באמצעות הפניות מאגף השיקום במשרד הביטחון.

לא רק בים המלח: שירותי חמי מרפא

במסגרת התוכנית, יוקם מתחם טיפולי שיקומי חדש, שיכלול בריכה הידרותרפית, קליניקה לפיזיותרפיה, מתחם לטיפולים משלימים (אלטרנטיביים) וכן אולם לאירועי תרבות והפגה. עוד כוללת התוכנית הרחבת מסעדת בית הלוחם, הגדלת אולם הכדורסל הקיים לצורך בניית יציע, תוספת של חדרי אמנות ומוזיקה ותוספת של אולמות ספורט כגון קרוס-פיט וספינינג.
בנוסף, יינתנו לפצועים שירותי חמי מרפא. מדובר בטיפול שחלק מהפצועים זכאים לו באמצעות הפניות מאגף השיקום במשרד הביטחון, וכיום הוא ניתן רק במלונות בים המלח ובטבריה (ולא בבתי הלוחם).
מבחינה סטטוטורית, מדובר בשלב ראשוני: לאחר דיון בתוכנית, החליטה הוועדה המקומית להמליץ עליה להפקדה בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים. השלב הבא כלל דיון של הוועדה המחוזית בתוכנית והמלצתה להפקיד אותה להתנגדויות הציבור. לאחר שתופקד בפועל, ייערך דיון לגבי ההתנגדויות ככל שיוגשו ולבסוף אישורה הסופי.
יו"ר ארגון נכי צה"ל, עו"ד עידן קלימן, מסר: "אנו מודים לעיריית ירושלים על שיתוף הפעולה והסיוע להרחבת בית הלוחם בירושלים. בתי הלוחם הם מודל שיקומי בינלאומי, והרחבתם מאפשרת להעצים את העבודה השיקומית שאנו מבצעים בהם. בעת הזו אנו בארגון נכי צה"ל נערכים לקליטה של כמות חסרת תקדים של פצועי צה"ל, והרחבת בית הלוחם בירושלים הוא צעד ראשון מיני רבים בדרך להרחבת המעטפת השיקומית לפצועי צה"ל שמגנים על מדינתנו בגופם ובנפשם".
מעיריית ירושלים נמסר: "אנו רואים ערך עליון בסיוע לשיקומם של חיילי צה"ל, שהתמסרו להגנה על המולדת ושילמו מחיר כבד בפגיעה פיזית ונפשית במהלך שירותם הצבאי. הרחבת בית הלוחם בבירה תגדיל את מגוון השירותים לנכי צה"ל בעיר ולבני משפחותיהם. אנו מברכים על אישור התוכנית. נמשיך לחבק את כוחות הביטחון ולסייע להם, לתמוך ולהוות עורף חזק ואוהב".
הרצל מורד, מנהל בית הלוחם ירושלים, הוסיף: "השיקום עבור פצועי צה"ל הוא מרכיב מרכזי של עשיית ארגון נכי צה"ל, באמצעות בית הלוחם. בנוסף למגוון פעילויות הספורט והתרבות, יפותחו מתחמים חדשים לשיפור איכות השיקום והשירות לפצועים הוותיקים והפצועים הצעירים מהמלחמה הנוכחית".