בזק הציגה היום (ד') את שירות האינטרנט החדש שלה, לאור רפורמת ביטול ההפרדה בין ספק אינטרנט לבין ספק תשתית אינטרנט, שתיכנס לתוקף ביום א' הקרוב. החל מהשבוע הבא בזק תמכור מסלול אחוד בלבד, בדומה למסלולים האחודים שכבר מציעות ספקיות האינטרנט. ההפרדה בין ספק לתשתית עדיין תקפה ללקוחות HOT.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לקוחות בזק שמצויים בבאנדלים או במסלולים מופרדים ימשיכו להיות במסלולים אלה ואם יתנתקו יצטרכו עדיין להתנתק משתי חברות, רק המכירה ללקוחות חדשים תהיה אחודה.
2 צפייה בגלריה
בניין בזק
בניין בזק
בניין בזק
(צילום: עמית שאבי)

העלאה מהירה יותר לעיתים בתוספת תשלום

בעקבות ביטול ההפרדה, בזק הודיעה שהיא תהיה החברה עם קצב ההעלאה (up) הגבוה בישראל. לעומת המתחרות שמציעות מהירות העלאת קבצים שמהווה 10% ממהירות ההורדה, בזק תציע עד 33% מהירות העלאה.
לטענתה, בזק תקפיץ את קצב ההעלאה ל-100 מגה לגולשים בכל קצבי הגלישה בתשתית הסיבים האופטיים שלה, ללא תוספת עלות. לגולשים בקצב 2.5 גיגה, בזק תציע קצב העלאה של 250 מגה בתוספת עלות.
קצב של 1 גיגה הורדה יגיע עם מהירות העלאה של 100 מגה ויימכר ב-139 שקל בחודש. אפשר יהיה לשלם 149 שקל בחודש ולקבל מהירות העלאה של 250 מגה.
לקוחות במהירות 2.5 גיגה יקבלו גם הם מהירות העלאה של 250 מגה ב-169 שקל בחודש.
קצב של 600 גיגה יגיע עם מהירות העלאה של 60 מגה ב-129 שקל בחודש ולקוח יוכל לשדרג קצב העלאה ל-100 מגה - ללא תוספת עלות. מהירות 300 מגה תגיע עם קצב העלאה של 100 מגה ב-119 שקל בחודש.
גם בתשתית הנחושת (adsl) ישודרגו מהירויות ההעלאה: חבילות 200 מגה יקבלו 20 מגה העלאה ב-109 שקל בחודש ו-100 מגה יקבלו 10 מגה העלאה ב-99 שקל בחודש.
מתחילת השבוע הבא לקוחות בזק יוכלו לרכוש חבילות מקצב של 300 מגה, ב-119 שקל בחודש. אין פה בשורת מחיר כי פרטנר גובה 90 שקל בחודש וסלקום 79 שקל בחודש על אותה מהירות. תוך שלוש שנים בזק תגיע לפריסת סיבים של 82% מהאוכלוסייה.
בזק גם גובה דמי חיבור לתשתית הסיבים היקרים ביותר בשוק: 450 שקל, כשחלק מהחברות לא גובות על חיבור או גובות מחיר נמוך בהרבה. הנתב שלה בי, זול יחסית לעומת המתחרים: 19.90 שקל בחודש לעומת 25 שקל בחודש אצל המתחרים. נתב בי ומש נמכרים ב-39.90 שקל בחודש.
מנכ"ל בזק, דודו מזרחי, אמר במסיבת עיתונאים שערך כי "אנחנו יותר יקרים מהמתחרים, אבל מצרפים יותר לקוחות משאר החברות אז כנראה שאנחנו נותנים ערך".
2 צפייה בגלריה
עבודות הנחת סיבים אופטיים
עבודות הנחת סיבים אופטיים
עבודות הנחת סיבים אופטיים של בזק
(צילום: דנה קופל)

שירות מעקב וסינון תכנים לילדים

החברה גם תציע יכולות חדשות של QOE (Qality of experience). לטענתה שיפרה את המערכת כך שניתן לייצב בקלות יותר את הרשת, לאפשר טיפול עצמי פשוט בתקלות וטיפול מהיר יותר על ידי טכנאי.
החברה תציע Wi-Fi kids - אפליקציה שתהווה רשת מאובטחת ומסוננת לילדים. המחיר: 4.90 שקלים בחודש. ההורה יכול להגדיר פרופיל לכל ילד ולקבוע לאלו אתרים הוא לא יכול לגלוש וכן להגביל אותו בשעות גלישה. משרד התקשורת מחייב סינון תכנים בחינם ויש כבר אפליקציות למעקב והגבלת גלישת ילדים בשוק, אך הן דורשות התקנה נפרדת בטלפון הסלולרי ובמחשב. השירות של בזק מגדיר את הילד כפרופיל אחד, ללא הורדת אפליקציה ובכל המכשירים: מחשב, סלולרי וקונסולה.
בהמשך בזק גם תציע שירותים לגיימרים, כמו כתובת ip קבועה ללא הגבלת רוחב פס ומערך מגה פופים.
לטענת בזק, היא תיתן טיפול אחיד מקצה לקצה והאיחוד יביא להפחתת פניות למוקד ב-30% (למרות שרוב הפניות היו על תשתית ולא על ספק). ללא צורך להתנתק משתי חברות וחשבונית אחת.
לשם שידרוג הרשת בזק נטלה קיבולות מהכבלים של בזק בינלאומי ספרקל וטמרס ללא קטימת נפח התוכן והסכמים להקמת מערכי CDN עם שינוע תוכן נייטרלי ללקוחות.
בשוק מעריכים שהמהלך של בזק יביא למחיקת חברות בתחום ספקי האינטרנט. בשיא פעלו בישראל 15 חברות ספקי אינטרנט מה שתרם להורדת מחירים לצרכן (בעיקר העובדה שלא עסקו בתשתיות), אבל גם לחשבונות רדומים וקושי באיתור מקור תקלות.

אין בשורת מחיר

כלומר לביטול ההפרדה אין בשורת מחיר לצרכן כרגע. למעשה המחירים בעלייה בעקבות המעבר לתשתית סיבים ושירותים נוספים על גביה. בענף מביעים חשש ממשי שביטול ההפרדה יחזק את המונופול של בזק בתשתית.
בענף מבקשים להביא להורדת התעריפים שהחברות משלמות לבזק על התשתית הפסיבית, כלומר על הצינורות בכל רחבי הארץ ולא רק באזורי תמרוץ. כרגע התשלום גבוה במיוחד - 400 שקל לק"מ בחודש. נטען שבזק כבר מזמן החזירה את ההשקעה על התשתיות נחושת ורק מתחזקת אותן כיום. כלומר היא משיאה פה מאות אחוזי רווח לכאורה.
כן הם מבקשים הורדת התעריפים הגבוהים מאוד שהחברות משלמות לבזק על שוק סיטונאי בסיבים - 81 שקל ללקוח בחודש לפני מע"מ. כל זאת לפני התקנה ושיווק כך שנטען כי בקושי נותר להן מרווח. בתשתית של IBC למשל (בבעלות של HOT וסלקום בין היתר) המחיר נמוך הרבה יותר והוגן וכדאי.