הבוקר (ראשון) אישרה הממשלה את החלטת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר המשפטים יריב לוין, להאריך את המועד להגשת הבקשות עבור ההסדר הכספי לפיצוי משפחות עולי תימן המזרח והבלקן בחצי שנה, עד ל-1 בספטמבר 2023. זו הפעם השלישית שהממשלה מאריכה את תוקף מתווה הפיצויים, מאחר ורוב המשפחות הזכאיות לא מבקשות את כספי הפיצויים, אלא דורשות לגלות את האמת בנוגע לילדיהם ולתעלומה שעד היום לא נפתרה - פרשת ילדי תימן, המזרח והבלקן.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
החלטת הממשלה מגיעה ברקע העובדה כי עד כה, מתוך סכום של 162 מיליון שקל שהוקצה למשפחות, מומשו רק 25 מיליון ו-35 מיליון נוספים צפויים להיות משולמים בהמשך בעד בקשות שהוגשו ונמצאות בבחינה. לאור ההערכה כי קיים פוטנציאל שטרם מוצה למימוש הכספים, החליטה הממשלה להאריך את מועד הגשת הבקשות. משפחות רבות לא מגישות בקשה לקבלת הפיצויים גם כי אינן רואות בהם פיצויים הולמים ביחס לעוול שנעשה להן לאורך השנים וגם כי אין ברצונן לקבל כסף אלא לגלות את האמת באשר למה שעלה בגורל ילדיהם שנעלמו ולקבל את הכרת המדינה לפרשה המזעזעת שאירעה בשנות ה-50.
1 צפייה בגלריה
עצרת לציון יום המודעות לחטיפת ילדי תימן, מזרח והבלקן
עצרת לציון יום המודעות לחטיפת ילדי תימן, מזרח והבלקן
עצרת לציון יום המודעות לחטיפת ילדי תימן, מזרח והבלקן
(צילום: משי בן עמי)

השר סמוטריץ' מסר כי "פרשת ילדי עולי תימן, המזרח והבלקן היא פרשה כאובה שמלווה את המדינה מזה מספר עשורים. מדינת ישראל עומדת מאחורי ההתחייבות שלה לפצות את המשפחות ואין סיבה שהתקציב שהוקצה לפיצוי המשפחות, לא ימומש במלואו. הארכת המועד להגשת בקשות הפיצויים זהו צעד חברתי, אנושי צודק ומתבקש. אני קורא לכל מי שזכאי לפיצויים - להגיש את הבקשה. מדינת ישראל עומדת לצידכם ותמשיך ללוות אתכם".
מעמותת עמר"ם, שפועלת להכרה ואחריות של המדינה בפרשה, נמסר בתגובה כי "ההיענות הנמוכה של המשפחות להסדר הכספי שמציעה הממשלה נובעת מכך שמדובר במהלך חד-צדדי, ללא דיאלוג עם הקהילה, והעמותות הפעילות בנושא. בנוסף, בהחלטת הממשלה נכתב כי ההסדר הינו 'לפנים משורת הדין', כאילו עושים חסד או טובה למשפחות. עמותת עמר"ם קוראת למדינה להתנצל ולקחת אחריות על העוול הקשה שנעשה למשפחות, ולאחר מכן לקדם מהלכים בהתייעצות ושותפות איתן".
בדיון שנערך בתחילת החודש בוועדת הכספים, עלה כי ישנם מספר גורמים לאי הגשת הבקשות: בהן סרבול אופן ההגשה, במיוחד במקרים בהם מדובר ביורשים, ולצד כך גם סירוב של חלק מהזכאים להכיר בפשרה.
בנושא הסרבול עלה כי ישנו קושי לקבל תעודת פטירה מצד חלק מהזכאים, אשר אינם בעלי אוריינות דיגיטלית גבוהה, ועלתה קריאה כי הרשויות יסתנכרנו בניהן על מנת לסייע לזכאים. עוד עלה קושי בכל הנוגע לצווי ירושה, כאשר בחלק מהמשפחות זו הייתה רשומה רק על שם האב, ואז עולה צורך בקבלת הסכמות גם מהדורות הבאים, כאשר חלקם לא גרים בארץ.
גל לנדו נציג משרד האוצר, הציג כי "המתווה של הסדר עם המשפחות אושר ב-2021, והוארך ב-2 הארכות, המתווה קובע שכל משפחה זכאית לפיצוי של בין 150 ל-200 אלף שקל, כשהזכאות ניתנת למשפחה הגרעינית ויורשיהם במידה שנפטרו, יש כ-1,050 משפחות, מתוכם הגישו בערך 50% מהמשפחות".
עוד הסבירו באוצר כי בצווי ירושה יש שונות, ולכן עליהם לוודא מי היורשים, כי להם הזכאות מותנת. עוד ציינו כי חברת ענבל האמונה על הנושא עושה מאמצים גדולים, בהן שיחות טלפון כהדרכה לפונים, והוסיפו כי כדי להגיש את הבקשה לא צריך עדיין את כל המסמכים, ולאחר הפנייה מוגש סיוע למבקשים, וקראו לכלל הזכאים להגיש בקשות.
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, תהה אם נעשתה פנייה יזומה למשפחות: "יש לכם נתון שזכאיות 1,048 משפחות, מתוכן הגישו 556 בקשות, מאיפה אתן יודעים מה המספר, מוועדות החקירה, האם פניתם לכמה משפחות או למשפחה אחת לשאול אותו, למה לא הגשתם בקשה?".
לנדו: "שאלנו משפחות שלצורך העניין אח אחד הגיש ופנינו להבין למה אחים אחרים שגם זכאים לא הגישו. חלק זה עניינים טכנים שם אנחנו משקיעים מאמצים רבים, חלק שמענו על משפחות שלא מעוניינות להגיש. הם מוותרים על זכות לתובע, יש פה גם עניינים רגשיים, חלק לא מוכנים להגיש".
עוד ציינו באוצר כי פרסמו פנייה בקמפיין רדיו, ודרך עמותות שבקשר עם המשפחות, וכן ברשת האינטרנט, לצד וגיוס תקנים "לעשות טלפונים לאחים נוספים שלא הגישו בתוך משפחות".
במשרד המשפטים ציינו כי ישנן עוד כ-100 בקשות שלא נבדקו, וכי המספרים עומדים על מעל 50%, וכי יש שורה של החלטות שהתקבלו כדי להקל על הפונים.
בקרב המשפחות ציינו כי נושא הפיצויים התקבל ברגשות מעורבים בקרב המשפחות, וכי המצב הנתון מקשה על המשפחות. כך ציין מאיר קורח: "כל נושא הפיצויים התקבל ברגשות מעורבים אצל המשפחות שלנו, משפחות הילדים החטופים, אלה שלא הגישו זה חלק מהסתייגות מהמתווה ומהפיצוי, שחלק חשוב שהוא לא מספיק וחלק חשבו שלא ייתן פתרון לבעיה. אני עצמי התייאשתי לקבל את החלק של אמא, קיבלתי את החלק של אבי, אני רואה את הבעיה בעיקר בבעיה של צוואת ירושה. אני מצפה לרגישות ולא להתחפרות בחוקים ובסעיף קטן כאן או שם. הצעתי לחברת ענבל שאיפה שיש משפחות שההורים לא התגרשו והם נפטרו, מספיק צו ירושה של האב".