שני אסירים לשעבר טוענים במסגרת בקשה לאישור תביעה ייצוגית, כי כאשר רצו להשיב מיכלי משקה שרכשו בבתי הסוהר בהם ריצו מאסרם, בקנטינה סירבו לקבל מהם את הבקבוקים ולשלם להם בעדם דמי פיקדון.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
הבקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה בשבוע שעבר באמצעות עו"ד אייל אבידן לבית משפט מחוזי מרכז, כנגד חברת "ד.ד.ש מפיצי הדרום - חברה לשיווק", שעל פי הבקשה מפעילה קנטינות רבות בבתי סוהר שונים.
1 צפייה בגלריה
אסיר בבית כלא
אסיר בבית כלא
אסיר בבית כלא. אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
במסגרת התובענה, נטען כי החברה מפרה את חוק הפיקדון בכך שהיא מסרבת לשלם לחברי הקבוצה את דמי הפיקדון בעד מכלי משקה גדולים שקיבולתם 1.5 ליטר. עוד מצוין, כי התיקון לחוק אשר קבע את חובת החזרת דמי הפיקדון בעד מכלי משקה גדולים נכנס לתוקף בדצמבר 2021. המבקשים סבורים כי החברה מפרה את חובתה על פי חוק הפקדון לקבל מהאסירים מכלי משקה ריקים שרכשו בקנטינות ולשלם בעדם את דמי הפיקדון ששילמו לה.
במסגרת הבקשה, מבקשים האסירים לשעבר לייצג את "כל הכלואים אשר ביקשו להחזיר מכלי משקה גדולים ולקבל בעדם דמי פיקדון במערך מרכזי המכר (קנטינות) של החברה המשיבה - הן בבתי הסוהר והן בבתי מעצר וסורבו, החל מדצמבר 2021 ועד להכרעה בתובענה הייצוגית".
המבקשים טענו כי "בכל פעם שניסו המבקשים לקבל החזר של דמי הפיקדון בכל מרכז מכר (קנטינה) שאליו פנו, ואל מול כל עובד של מרכז המכר, תמיד 'זכו' לאותה תשובה קבועה - כי אין אפשרות להחזיר מכלי משקה ריקים ולקבל תמורתם את דמי הפיקדון.
עו"ד אייל אבידןעו"ד אייל אבידן
"מדובר בחברי קבוצה שהם אסירים וכידוע, חלקם אינם עובדים ואינם משתכרים כהוא זה בין כתלי בית הסוהר, ואף אלה שכן עובדים, משתכרים בדרך כלל שקלים בודדים ליום עבודה, כך שסכום הפיקדון (30 אגורות) הינו סכום משמעותי מאוד עבור חברי קבוצה אלה", נכתב בבקשה.
עוד נטען, כי סירוב החברה המשיבה להשיב לאסירים דמי פיקדון מזלזלת בהם ובכספם ופוגעת בתכלית החוק - שמירה על איכות הסביבה ומניעת זיהומה. נטען כי החברה המשיבה מנצלת את העובדה שחברי הקבוצה "כלואים בין סורגים על מנת להתייחס אליהם כאל אזרחים סוג ב'".