בשנת 1992 הצעתי תוכנית שקיבלה תוקף על פי הוראת שעה שמאפשרת לאשר תב"ע של יחידות דיור רבות תוך חודשיים, במידה שלא הוגשו התנגדויות בזמן.
בזמנו טיפלתי במקרה כזה בחדרה, כשבמקום אזור תעשייה תכננו 600-500 דירות מגורים. 60 הימים להגשת התנגדות הסתיימו בחול המועד פסח ולכן הוגשה התנגדות רק לאחר החג. המועצה הארצית קיבלה את טענתי שעבר הזמן להתנגדויות ולכן אפשרו את הבנייה.
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
זה כמובן לא פתרון מיטבי והייתה על כך ביקורת, שכן החיפזון עשוי להתבטא בטעות תכנונית שתעלה המון לציבור, אבל זו בהחלט דרך מסוימת להאיץ תהליכי בנייה בכמויות גדולות, והוכחה לכך שאפשר לבנות מהר. את הסיכון אפשר לפתור באמצעות הגדלת כוח האדם בגופי התכנון ומתן בונוסים לעוסקים במלאכה.
עו"ד משה ימיןעו"ד משה ימיןצילום: רינטון
בחדרה למשל הייתה בנייה מהירה כזאת וראינו תופעה של קריסת מרפסות בבניינים חדשים. זאת תוצאה של מחסור בפיקוח. למפקחים, מהנדס, אדריכל, רשות מקומית ועורכי הדין המעורבים יש אחריות. אם מקפידים על החוק לא ייפול בניין, בין אם הבנייה מהירה או איטית, אך גם זה מושפע מחוסר בכוח אדם – פשוט אין מספיק מפקחים.
היום, גם אחרי שבקשה אושרה אחרי התנגדויות, אם מישהו מערער זה מעכב את הכול כי אותם גורמים אחראיים על כמה תהליכים. אם יהיה מספיק כוח אדם ניתן יהיה לדון גם ברישום וגם בערעור ולעבוד במקביל.
בעזרת מימון מתאים אפשר להביא כוח אדם ולייצר תכנון מהיר וטוב בלי פשרות. בצורה כזאת ניתן לייצר מצב תמידי של יעילות ומהירות בתכנון ובניה – גם בלי קשר למצב החירום.
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדיןעו"ד משה ימין עוסק בתכנון ובנייה • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין