1 צפייה בגלריה
סניף איקאה ראשון לציון
סניף איקאה ראשון לציון
סניף איקאה בראשון לציון
(צילום: EPA)
בית משפט השלום בירושלים קבע לאחרונה שאישה בת 59 שהחליקה על ירק ונפצעה במתחם ההסעדה בסניף איקאה בראשון לציון תפוצה בכחצי מיליון שקל. השופט מוחמד חאג' יחיא קבע שהרשת וחברת הניקיון התרשלו בשמירה על סביבה נקייה ממפגעים.
התאונה אירעה באוגוסט 2017, ביום האחרון של החופש הגדול. התובעת, מורה ותיקה לחינוך גופני, הגיעה לסניף עם בתה ונכדה. באותו יום הצפיפות והעומס באזור ההסעדה היו גדולים. לאחר שנטלה מגש עם מזון מדלפק האוכל היא שמה פעמיה לכיוון הקופה, ובדרך החליקה ונפלה בעוצמה על הרצפה. כתוצאה מהנפילה היא סבלה משבר בירך ונזקקה לניתוח לשם קיבועו בשלושה ברגים.
בתביעה שהגישה נגד הרשת וחברת הניקיון כשנה לאחר מכן היא טענה שיכולתה להמשיך לעבוד כמורה לחינוך גופני נפגעה עקב התאונה. לדבריה, בעקבות הפגיעה היא יצאה לחופשת מחלה בת כמה חודשים, ומאז שובה לעבודה היא נאלצה להקטין את היקף המשרה לחצי.
מנגד טענו הנתבעות כי הן עשו את המוטל עליהן, ולא ניתן להעמיד עובד ניקיון בכל מטר רבוע על מנת שיגן על העוברים ושבים ממפגעים. עוד נטען כי האישה הלכה בלי לשים לב היכן היא דורכת, ובכך תרמה באופן בלעדי להתרחשות התאונה.
עו"ד גיא ורטעו"ד גיא ורטלירן לוינוביץ'

אבל השופט חאג' יחיא קבע שהאחריות לתאונה רובצת על איקאה ועל חברת הניקיון במשותף. לדבריו, שתיהן היו מחויבות לספק למבקרים סביבה הליכה בטוחה - וכשלו בכך. "ניסיון החיים מלמד כי הימצאות ירק או פרי (במיוחד אם הוא נוזלי) על רצפה שטוחה עלול להוות מפגע בטיחותי מאחר והוא מעלה את רמת הסיכון להחלקה או אובדן שיווי משקל, לנפילה ולפגיעה בגוף", כתב.
הוא נימק שמדובר בסיכון בלתי סביר שניתן היה למנוע, ומשהנתבעות לא עשו זאת - הרי שהן התרשלו. נמצא כי בעוד שבימים רגילים עובדים באזור ההסעדה 13 עובדי ניקיון, הנתבעות הודו כי במשמרת שבמהלכה נפצעה הלקוחה היו רק שלושה עובדים.
לדברי השופט, מספר כה מועט של מנקים ביום עמוס במבקרים אינו מספיק על מנת לבצע שירותי ניקיון בצורה נאותה. בנסיבות אלה הוא קבע שלחברת הניקיון יש אחריות מוגברת לנזקי התובעת, בשיעור של 80%. יתרת האחריות (20%) הוטלה על איקאה.
בסופו של דבר נפסק לתובעת פיצוי בסך 491,500 שקל בגין כאב וסבל, הפסדי שכר, גריעה מכושר ההשתכרות, ימי מחלה, הוצאות וניידות, זכויות סוציאליות ועזרת הזולת. בנוסף, הנתבעות חויבו לשאת בהוצאות המשפט ובשכר טרחת עו"ד של התובעת.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעת: עו"ד יעקב לוי • ב"כ איקאה ישראל: עו"ד נטלי נר גאון • ב"כ חברת הניקיון: עו"ד יריב מדר • עו"ד גיא ורט עוסק בנזיקין • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין