בית המשפט למשפחה בקריית גת דחה לאחרונה בקשה לקיום צוואה בעל פה ("צוואת שכיב מרע") של אב לארבעה שהוקלט אומר ממיטת חוליו שילדיו "הרגו לו את החיים" ולכן אין סיכוי שיוריש להם את כספו. השופט בן שלו קבע שלא הוכח כי המנוח התכוון לתת לאמירותיו משמעות צוואתית, ולכן עיזבונו יחולק שווה בשווה בין ילדיו.
האב הלך לעולמו בבית החולים כשהיה בן 63 ולפני מותו הוא הספיק להקליט את עצמו נותן הוראות בנוגע לחלוקת רכושו. את מאות אלפי השקלים מחשבונו ומביטוח החיים שלו הוא ביקש בהקלטה שלא לחלק לילדיו "בשום פנים ואופן. אני לא מעוניין לשלם להם אפילו שקל אחד". המנוח הוסיף כי "פגעתם בי קשות הרגתם לי את החיים" ו"אין סיכוי בעולם שאתן לכם את ההנאה הזאת, לחגוג על הכסף שלי".
1 צפייה בגלריה
מוניטור בבית חולים
מוניטור בבית חולים
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
אחרי מותו העלו אחיותיו את דבריו על הכתב, הגישו אותם לרשם הירושה כצוואת שכיב מרע וביקשו לקיימה. מנגד, אחת מבנותיו עתרה לקבלת צו ירושה לפי דין. משהוגשו התנגדויות לשתי הבקשות – הועבר ההליך לבית המשפט.
לטענת אחות המנוח מדובר בצוואת שכיב מרע קלאסית העונה לדרישות חוק הירושה, ומשום כך יש לקיימה. מנגד טענו אחייניה, ילדיו של המנוח, שהיא לא הוכיחה שמתקיים יסוד מרכזי בצוואת שכיב מרע – ידיעת אביהם בזמן ההקלטה שהוא נתון על ערש דווי ורואה עצמו כעומד למות.
עו"ד יחזקאל חרלףעו"ד יחזקאל חרלףחגי חרלף
השופט שלו קבע שהצדק עם הילדים, שכן אין מחלוקת שהמשפחה כולה הייתה מופתעת בנוגע לעיתוי המוות. "אם אמנם היו אלה פני הדברים, מדוע יש לראות בדברי המנוח משום צוואה?", תהה. הוא הוסיף שגם אם נראה בדברי המנוח צוואה, עדיין אין אפשרות להבין ממנה מהו רצונו המפורש.
עוד כתב השופט כי הערפל הפרשני בנוגע לשאלה מיהו הזוכה על פי דברי המנוח, גם בהנחה שהם בבחינת צוואה, מוביל למסקנה כי הלכה למעשה אין לקיים את דבריו. זאת לנוכח סעיף 33 לחוק הירושה הקובע כי "הוראת צוואה שאין לראות מתוכה למי ציווה המצווה או מה ציווה או שאין להבין משמעותה – בטלה".
בפסק הדין הודגש כי נסיבות עריכת ההקלטה מטילות אף הן צל כבד על רצונו האמיתי של המנוח. זאת משום שהיא בוצעה במכשיר הטלפון של אחיו, בעוד שלפי אחת העדויות הטלפון של המנוח היה ברשותו ונגנב לאחר מותו. בנסיבות אלה תמה השופט מדוע המנוח לא ביצע את ההקלטה במכשיר שלו.
התמונה הכוללת לדברי השופט היא שאין לראות בדברים שאמר המנוח ערב פטירתו משום צוואה. לפיכך הוא קיבל את התנגדות הילדים ואת בקשתם להוצאת צו ירושה.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ מבקשת קיום הצוואה: עו"ד עדי בראל • ב"כ יתר האחים: עו"ד אדוארדו ווסר • ב"כ מבקשת צו הירושה – לא צוין • עו"ד יחזקאל חרלף עוסק בירושות וצוואות • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין