הקרב הגדול של השבוע על התקציב עוד לפנינו: שר האוצר אביגדור ליברמן, שר הביטחון בני גנץ והרמטכ"ל אביב כוכבי קבעו מספר ישיבות לימים הקרובים, כדי להכריע במחלוקת הגדולה סביב תקציב הביטחון.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בעוד שצה"ל דורש תוספת של 9 מיליארד שקל, כולל 3 מיליארד שקל כהחזר עבור מבצע "שומר החומות" - לתקציב הביטחון לשנה הנוכחית, 2021 - ולהכניס תוספת של כ-6 מיליארד שקל לבסיס התקציב לשנת 2022, מוכנים במשרד האוצר לדבר על פחות בהרבה: תוספת חד פעמית של כ-2 מיליארד שקל עבור "שומר החומות", מיליארד שקל להסדר עם הנכים ושדרוג הטיפול בתשושי הנפש, ולהוסיף מהשנה הבאה כ-4 מיליארד שקל בלבד לבסיס תקציב הביטחון.
3 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן ובני גנץ
אביגדור ליברמן ובני גנץ
אביגדור ליברמן ובני גנץ. הקרב בין האוצר לביטחון
(צילום: מיכאל לוריה, ערוץ הכנסת)
בשל הפער העצום בין מה שמוכן לתת משרד האוצר לדרישות מערכת הביטחון, שכמעט כולן נובעות לטענתם מהצורך להתמודד עם האיום האיראני – בהתחמשות הגנתית והתקפית גם יחד - לא מן הנמנע שכמו בממשלות קודמות, שבראשן עמדו אהוד ברק, אריאל שרון, אהוד אולמרט וב-12 השנים האחרונות בנימין נתניהו – המכריע האחרון במחלוקת המשמעותית בתחום הרגיש הזה יהיה ראש הממשלה, נפתלי בנט. עם זאת, בסביבת ליברמן אמרו גורמים המעורבים בנושא, כי "מי שמכיר את ליברמן יודע כי אחרי הדיונים ברור הוא מי יהיה המכריע".
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
רה"מ נפתלי בנט. יידרש להכריע?
(צילום: AP)
הוצאות מערכת הביטחון נובעות הן מהאיום האירני אולם גם מהתגברות הפעולות של צה"ל בסוריה ועקב צורך בהתחמשות חדשה לאחר מבצע "שומר החומות" סביב רצועת עזה. כמו כן תידרש תוספת עבור עדכון הקצבאות לנכי צה"ל והטיפול המשודרג במחלקת שיקום הנכים ופגועי הנפש.
גורמים במשרד האוצר הבהירו במגעים עם מערכת הביטחון כי אין כלל מה לדבר על תוספת מיידית של 9 מיליארד שקל לתקציב הקרוב. "זה לא ריאלי ולא יהיה", אמרו באוצר.

מחלוקת גם על השקיפות

במשרד האוצר מתכוונים כאמור לכלול בתקציב הקרוב העלאה של כ-4 מיליארד שקל בתקציב הביטחון וזאת לשנת 2022 וככל הנראה גם העברה חד פעמית בעניין הנכים של כמיליארד שקל, וזאת עדיין במסגרת תקציב השנה הנוכחית.
לאחר גיבוש תקציב המדינה יוקם צוות שיגבש תוכנית חומש חדשה לשנים 2021-2025, לאחר שתוכנית החומש הנוכחית, תר"ש גדעון, הסתיימה בשנת 2020.
3 צפייה בגלריה
אביב כוכבי בטקס החנוכה
אביב כוכבי בטקס החנוכה
הרמטכ"ל אביב כוכבי. יסכים לפשרה?
(צילום: משרד הביטחון)
נושא נוסף שמעורר מחלוקת הוא השקיפות. המדובר בכמה וכמה מישורים של העברת מידע לאוצר על המתרחש כספית במערכת הביטחון, תוך מינוי חשב מיוחד חדש שאחריותו תהיה בעניין תשלומי השכר והגמלאות במערכת הביטחון. במשרד הביטחון מתנגדים ליוזמה הזאת.
גם על נושא השקיפות ימשיכו לדון בין הצדדים ואחד הפתרונות יהיה לחייב את משרד הביטחון לדווח בכל רבעון על הוצאות הצבא, כולל עלות הרכש הביטחוני, ועל השכר במערכת הביטחון, שם מתנגדים לדווח על חלק מההוצאות שהם בבחינת סודות צבאיים של המדינה.
בתוך כך, שר הביטחון גנץ החליט היום למנות את אלוף-משנה גיל פנחס ליועץ הכלכלי לרמטכ"ל וראש אגף התקציבים במשרד הביטחון. זאת בתיאום עם הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי ומנכ"ל משרד הביטחון אלוף (במיל') אמיר אשל. פנחס יועלה לדרגת תת אלוף ויחליף בתפקידו את תא"ל אריאלה לזרוביץ' שכיהנה בתפקיד ב-4 השנים האחרונות.
תגובת משרד הביטחון לדברים המובאים בכתבה: "משרד הביטחון מקיים שיח ישיר עם משרד האוצר ולא בתקשורת".