אפשר כבר לדמיין את התמונה. אחרי חצות הלילה ביום ראשון הבא, אור ליום שני. 28 שרים מותשים, אחרי יום דיונים רצוף, הסברי ראשי האוצר על עשרות רפורמות, טבלאות וגרפים, מדפדפים השרים טרוטי העיניים בספר עב הכרס המונח לפניהם על שולחן הממשלה. הם מתקשים בשעת הלילה המאוחרת להבחין בין רפורמה העוסקת ביבוא מלפפונים לבין גיל הפרישה של אישה בשנת 2029 ובין מחיר הכניסה בטבעת התיכונה לתל אביב בשמונה בבוקר. עכשיו הם נדרשים להצביע האם הם בעד או נגד.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
וזה בדיוק החלום הרטוב של בכירי משרד האוצר, שארגנו להם את האמבוש הזה, אחרי שהכינו וגיבשו בתוך שישה שבועות את חוק ההסדרים הסבוך והרחב ביותר שהוגש אי פעם לאישור הממשלה.
1 צפייה בגלריה
שר האוצר, אביגדור ליברמן
שר האוצר, אביגדור ליברמן
שר האוצר, אביגדור ליברמן
(קרדיט צילום: דוברות משרד האוצר)
יש בו רפורמות מצויינות לציבור ולמשק, אבל גם כמה וכמה תוכניות כלכליות שנויות במחלוקת קשה, שאותן ניסו ראשי האוצר להעביר בעשור האחרון - ולא הצליחו. למשל, חוק העלאת גיל הפרישה לנשים ורפורמת הטלת אגרות הגודש בכניסות לגוש דן.
ויהיו בחוק ההסדרים גם מהפכות, כמו רפורמה מרחיקת לכת בחקלאות, ככל הנראה גם רפורמת הכשרות הפוגעת קשות במונופול הרבנות הראשית, התוכנית להפוך משרדים לדירות קטנות, שברשויות המקומיות כבר הפעילו לוביסטים לבטלה, וגם רפורמות הפוגעות בציבור החרדי, לדעת חברי הכנסת החרדים שנשארו לדאבון ליבם באופוזיציה, כמו הטלת מיסים על כלים חד-פעמיים ומשקאות ממותקים.

בעבר הוקצו לממשלה שלושה ימי דיונים על תקציב המדינה וחוק ההסדרים. הפעם אין זמן. הרי צריך להביא את חוק התקציב, בליווי חוק ההסדרים המנופח, לאישור הכנסת רק בתחילת חודש ספטמבר, עוד לפני ראש השנה, ולאשר את כולו בכנסת עד ל-4 בנובמבר.
וכך יצטרכו בסופו של יום דיונים מתיש השרים העייפים להצביע כמקשה אחת על אישור תקציב מדינה של 450 מיליארד שקל ועשרות רבות של רפורמות, שלרבים מהשרים לא יהיה כלל מושג מה תהיה השפעתם על המשק והאם הם טובים למשה כהן בעפולה וליפה מזרחי בבאר שבע.
הצפי: אור ליום שני בשבוע הבא יאושר בממשלה, לראשונה מזה 40 חודשים, חוק ההסדרים, אך המבחנים בשלל פרקיו השונים יהיו בסופו של דבר בדיונים המרתוניים גם הם בוועדות הכנסת ובמליאתה, בחודשיים הבאים.