מלחמת "חרבות ברזל" העלתה את הביקוש לבניית מרחב מוגן חדש או לתיקון מרחב מוגן קיים. כולם רוצים להיות בטוחים שהמרחב המוגן שלהם תקין, ולשם כך פונים לחברות בנייה שונות שמייצרות מוצרי מיגון, אבל לא תמיד מוודאים שמוצרים אלו עומדים בתקן.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
בפיקוד העורף מסבירים ל-ynet כי לא מעט חברות בשוק מציגות את עצמן כבעלות אישור של פיקוד העורף ומכון התקנים, למרות שאין בידן אישור שכזה, ובבנייה או בתיקון של הממ"ד יש לפנות אך ורק לחברות שקיבלו אישורים אלה, זאת משום שבנייה או התקנה של מוצרים ללא האישורים והתקנים הנדרשים עלולה לסכן את השוהים בממ"ד.
2 צפייה בגלריה
בניית ממ"דים בשדרות, 2010
בניית ממ"דים בשדרות, 2010
בנית ממ"דים
(צילום: עמית שעל)
לדברי ראש מחלקת מיגון בפיקוד העורף, אל"מ ד"ר יניב וולפר, "מתחילת המלחמה אנו רואים כמות גדולה של גופים שונים אשר מציעים פתרונות מיגון, שיפורי מיגון או התקנות ממ"דים לאזרחים ומוסדות. באתר פיקוד העורף או במוקד 104 ניתן להתעדכן ברשימת החברות המאושרות על ידי פיקוד העורף. חברות רבות טוענות כי הן מאושרות או מציעות פתרונות מיגון בתקנים מאושרים, אך הן אינן כאלה. חלק מהחברות מוכרות פתרונות מיגון מאושרים ולצידם כאלה שאינם. לעיתים הן מוסיפות את לוגו פיקוד העורף או מציינות כי הן ספק מטעם פיקוד העורף, ומטעות את הציבור".
וולפר מוסיף כי "חברות אלה מסכנות את שלום הציבור, שכן מעבר להטעיית הצרכן, פגיעה במרחב מוגן שאינו עבר את הבדיקות המחמירות של פיקוד העורף עלולה לסכן את השוהים בו אף יותר עקב קריסה, הדף או פגיעת רסס. יחד עם גורמים נוספים אנו מוציאים בימים אלה עשרות מכתבי התראה לחברות שאינן מאושרות ומציגות עצמן ככאלה כדי לבלום את התופעה. אנו קוראים לציבור להתעדכן ברשימת החברות ופתרונות המיגון המאושרים בכל עת ונפעל להמשך שמירה על בטחון האזרחים, בשגרה ובחירום".

בניית מרחב מוגן

בעזרת פיקוד העורף ניסחנו עבורכם מדריך שיאפשר לכם לבדוק שהמיגון שהזמנתם תקני ובטוח, לפני שאתם ממהרים להשקיע. תקנות ההתגוננות האזרחית קובעות שיש לכלול מרחב מוגן תקני בכל בנייה חדשה - בממ"ד (מרחב מוגן דירתי), ממ"ק (מרחב מוגן קומתי) או ממ"מ (מרחב מוגן מוסדי). בנוסף, כשמתכננים תוספת בנייה על שטח הגדול מ-12 מ"ר לבית קיים, החוק גם כן מחייב לבצע באותו הבית מיגון תקני, אם אין כזה.
הממ"ד נולד בעקבות מלחמת המפרץ, וב-1991 שונה החוק וחייב כל מי שמקים בניין חדש להקים ממ"ד בכל דירה, במקום חוק המקלטים הוותיק. עם הזמן, פותחו חלונות שמשלבים את שתי הפונקציות, ואף זזים, במקום החלונות הוותיקים הכבדים. נוספה יחידת אוורור גדולה, שהלכה והתכווצה עד לגודל מזגן, והיום היא מכילה גם יחידת טיהור אוויר. גם הדלתות השתכללו. בכל מקרה, כיום, בנייה של ממ"דים מתבצעת בשיטות בנייה קונבנציונליות, שכוללות יציקת בטון. לצד זאת, ניתן לרכוש מרחבים מוגנים יבילים, שמיוצרים במפעל ומובלים כיחידה אחת. היתרון המרכזי במרחבים אלו הוא קיצור משך ביצוע העבודה באתר.
2 צפייה בגלריה
מקלט בנתניה
מקלט בנתניה
מקלט בנתניה
(צילום: עידו ארז)
מרחב מוגן יביל מחייב הוצאת היתר בנייה כחוק מול הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה ואת אישור פיקוד העורף, אך כעת יש אפשרות למסלול מקוצר שאינו דורש היתר בנייה. הדגמים של המרחבים המוגנים היבילים מאושרים על ידי פיקוד העורף כדי לוודא שהם עומדים בדרישות החוק העדכניות למיגון וכי הם מתאימים לאיום לו הם נועדו לספק מענה.
כיצד תדעו אם רכשתם מרחב מוגן יביל תקני? יש לבדוק את החברות המאושרות על ידי פיקוד העורף לבניית מרחב מוגן יביל. רק החברות המופיעות ברשימה הזו מציעות מיגונים תקניים שאושרו על ידי מהנדסי פיקוד העורף. לאחר פנייה לאחת מהחברות המאושרות ברשימה, יש לבקש לראות את התוכנית (שרטוט) של המרחב המוגן המבוקש על מנת לוודא שהדגם עצמו מאושר גם הוא. החברות עצמן מציעות גם מרחבים מוגנים שאינם תקניים, ולכן יש לוודא שהסקיצה של התוכנית חתומה על ידי מהנדס מורשה של פיקוד העורף.
שימו לב: המיגונית, בשונה ממרחב מוגן יביל, אינה מהווה מרחב מוגן תקני. היא מיועדת להצבה בעתות חירום בשטחים ציבוריים של יישובים המצויים בטווח של עד 40 ק"מ מהגבול הצפוני או הדרומי, בהתאם לסוג האיום באותם אזורים. מטרת המיגונית לצמצם נזק מהדף ורסיסים במרחב הציבורי בלבד, כאשר זמן ההתגוננות קצר ואין זמן להגיע למרחב מוגן תקני.

שיפורי מיגון

כאשר לא ניתן להקים ממ"ד, בעיקר בבניינים ישנים בהם קיים חשש שהמבנה לא יישא את הממ"ד, או עלול לגרום לעיוותים במבנה בבנייני "רכבת" צמודים וארוכים, יש פתרונות חלופיים המכונים "שיפורי מיגון". יתרונם של הפתרונות הוא במהירות ההתקנה, ובחלק מהמקרים הם זולים יותר.
שיפורי המיגון כוללים שיטות לחיזוק חדר קיים בבית בעלות כספית מופחתת ובזמני הקמה ותכנון מהירים. כך למשל, הם יכולים להתחיל גם ב-35 אלף שקל למיגון עצמאי מפלדה בשטח של 3 מ"ר, שניתן להציב אותו בכל חלק בבית, והוא מתאים לאדם אחד עד שניים.
שיטות אלו לא מאושרות בבנייה חדשה או בתוספת בנייה, כאשר ניתן לבנות מיגון תקני בהתאם לתקנות. בנוסף, הן אינן מספקות מענה שווה ערך לזה של ממ"ד, אבל הן נמצאו כשירות בבדיקות פיקוד העורף ועומדות בדרישות ובתקנים. לפני התקשרות עם חברה המבצעת שיפורי מיגון, יש לוודא כי ההתקנה מבוצעת על ידי קבלנים מורשים וכי מדובר בפתרון שקיבל את אישור פיקוד העורף. לפירוט השיטות המאושרות על פיקוד העורף לביצוע שיפורי מיגון בבית.
דלתות וחלונות הממ"ד: אם דלתות הממ"ד הוסרו, או כאשר נדרש בהם תיקון, יש לפנות רק לחברות המורשות להתקנת דלתות וחלונות ממ"ד, שעברו ניסוי פיצוץ וקיבלו את תו התקן של מכון התקנים. שימו לב: התקנה של מוצרים במרחבים מוגנים לא מאושרים עלולה לסכן את השוהים בו.
חשוב לדעת כי בעת הנוכחית, קיים עומס פניות בקרב היצרנים המורשים. לכן עד לתיקון הדלת או החלון יש לפעול באופן הבא בעת קבלת התרעה: אם הדלת הוסרה, יש לשהות בממ"ד, לא מול הדלת; ואם החלון הוסר, יש לשהות בממ"ד מתחת לקו החלונות.