1 צפייה בגלריה
גירושים גירושין ריב פרידה סכסוך
גירושים גירושין ריב פרידה סכסוך
אילוסטרציה
(shutterstock)
סעיף 5 לחוק יחסי ממון בין בני זוג קובע שנכסים שהיו לאדם ערב נישואיו וכן מתנות וירושות שקיבל במהלך הנישואים, לא נחשבים רכוש משותף שיש לאזן בין הצדדים במקרה של פרידה. ועדיין, רוב האנשים חושבים בטעות שאם קיבלו את המתנה או הירושה כשהם נשואים, הנכס שייך גם לבן הזוג שלהם.
כך, למשל, אישה נשואה שקיבלה בירושה מהוריה מיליון שקל, נטלה את הסכום ופרעה באמצעותו את המשכנתה של הצדדים. לאחר חודשיים היא גילתה שבעלה בוגד בה עם החברה הכי טובה שלה וביקשה להתגרש. רק לאחר קבלת ייעוץ משפטי הבינה שעשתה טעות ושהסכום שקיבלה בירושה אינו משותף לצדדים, אלא שייך לה בלבד. הבעל לא הסכים להחזיר את הכסף שלטענתו "נבלע" בתוך הרכוש המשותף, ולכן יש לחלק את תמורת מכירת הבית בחלקים שווים מבלי להתייחס לכספי הירושה שפרעו את המשכנתה.
במקרה אחר ירש בעל מהוריו במהלך הנישואים שלוש דירות. את שכר הדירה הפקיד במשך שנים לחשבון המשותף שלו ושל אשתו. כשאשתו ביקשה להתגרש, היא דרשה במסגרת האיזון למכור גם את הדירות שקיבל בירושה ולקבל מחצית מתמורתן. היא טענה כי הדירות שייכות לשניהם ועצם העובדה שדמי השכירות הופקדו לחשבון המשותף מעידה על כוונת שיתוף.
במקרה נוסף, אישה קיבלה במתנה מהוריה במהלך נישואיה מגרש שנרשם על שמה. בהמשך, היא ובעלה נטלו משכנתה ובנו בית על המגרש, שאותו השכירו לצד ג' ונהנו במשך שנים מדמי השכירות. לימים שילש המגרש את ערכו. כשהבעל הודיע שהוא מעוניין להתגרש הוא דרש לקבל מחצית מהבית והמגרש הרשומים על שם האישה. האישה טענה שלא מגיע לבעל לקבל חלק מהמגרש שקיבלה במתנה. מנגד, הוא טען שהוא שותף בנכס שכן הצדדים בנו יחד את הבית וקיבלו דמי השכירות במשך שנים.
טעויות כאלה ואחרות אפשר למנוע עם ידע וייעוץ משפטי מתאים. הכלל הבסיסי הוא שהמצב המשפטי מתבהר אם רק "צובעים את הכסף": הדירה שלכם מלפני הנישואים? שמרו עליה ככזו. אם היא מושכרת, פתחו חשבון נפרד והפקידו את דמי השכירות אליו.
רוצים לשפץ את הדירה הנפרדת? השתמשו בכספים נפרדים לשיפוץ. שימוש בכספים משותפים עלול להתפרש כשיתוף בנכס. אין לכם כסף נפרד? קחו סכום כסף משותף, חלקו אותו ביניכם וכך תייצרו כסף נפרד לכל אחד מכם. אפשר גם להשתמש בדמי השכירות לצורכי השיפוץ.
עו"ד אורלי מנע-שניעו"ד אורלי מנע-שניאלה פאוסט
קיבלתם כסף במתנה או בירושה ורוצים לכסות משכנתה משותפת? חתמו אצל עו"ד על הסכם שקובע כי הכסף חוזר אליכם עם מכירת הדירה או לחלופין שהזכויות בדירה יחולקו ביניכם באופן לא שוויוני, תוך התחשבות בכסף הנפרד שהכנסתם לנכס המשותף. חלוקת אחוזים שונה גם תשמור על ערך הכסף במקרה של השבחת הנכס בעתיד או עליית מחירי השוק.
הבאתם לנישואים דירה והחלטתם לגור בה? ערכו הסכם שמסדיר את נושא המגורים והבעלות. קבעו בהסכם שבמקרה של פרידה הדירה שייכת רק לכם והצד השני מחויב לעזוב אותה. אחרת, הצד שאיננו הבעלים עשוי לטעון שהדירה שייכת גם לו כי גרתם בה וגידלתם בה ילדים.
הדברים נכונים גם לגבי ההורים של בני הזוג. לא אחת, הורים שרוצים לסייע לבן/בת שנישאו, מעמידים לרשות המשפחה החדשה דירה או יחידת דיור ששייכת להם ורשומה על שמם. כשהזוג מתגרש, ההורים עלולים למצוא עצמם נתבעים על ידי החתן או הכלה שלהם, שטוענים לזכויות בנכס שעליו עמלו ההורים כל חייהם.
נכון שלא נעים לדבר על הסכמים וחשבונות נפרדים בתחילתו של קשר כשהכול טוב וכולם מאושרים, אבל זכרו שאי הנעימות הזו עדיפה על מפח הנפש אם משהו ישתבש. הסכם מתאים יכולים לחסוך הרבה כסף ועוגמת נפש בעתיד.
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדיןעו"ד אורלי מנע-שני עוסקת בדיני משפחה • ynet הוא שותף באתר פסקדין