"לא נאפשר קידום צעדים חד צדדיים בקשר לביטוח סיעודי קבוצתי של קופות החולים", כך כתב מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב במכתב חריף ששיגר אתמול לממונה על הביטוח, עמית גל.
בתחילת החודש, פרסמה רשות ההון הוראות להערות הציבור לפיהן תקופת ההמתנה בפוליסה תוארך מחודשיים לחצי שנה, וכן תבוצע הפחתה בתגמולי הביטוח החודשיים מסכום של כ-6,100 שקל ל-5,500 שקל. לפי נתוני הרשות, כ-4.6 מיליון אזרחים מבוטחים במסגרת הביטוח הסיעודי הקבוצתי לחברי קופות החולים שמשלמים מדי שנה תגמולים בסך של כ-3 מיליארד שקל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
מנכ"ל משרד הכלכלה משה בר סימן טוב
מנכ"ל משרד הכלכלה משה בר סימן טוב
מנכ"ל משרד הכלכלה משה בר סימן טוב
(צילום: עמית שאבי)
"בהתאם למכתבנו לקופות החולים בנדון מיום 26.7.2023 אשר הינך מכותב עליו, הבהרנו כי לא נאפשר קידום צעדים חד צדדיים בקשר לביטוח סיעודי קבוצתי של קופות החולים", כתב בר סימן טוב במכתב שהגיע לידי "כלכליסט".
לדבריו, "אנו מתנגדים לצעדים הפוגעים בזכויות המבוטחים, ולעניין זה אציין כי הארכת תקופת ההמתנה מ-60 ל-180 יום בהם המבוטח יהיה סיעודי ללא קבלת כל שיפוי מעמידה נטל כלכלי ותפעולי כבד שמשפחות רבות לא יוכלו לעמוד בו ויביא לבחירה בחלופות אשפוז על פני טיפול ביתי או קהילתי. בנוסף, אנו מתנגדים גם לצעדים הכוללים העלאת תשלומי המבוטחים תוך פגיעה בתחרות בין הקופות והעלאה משמעותית של יוקר המחיה של מיליוני המבוטחים בביטוח סיעודי קבוצתי".
בר סימן טוב טוען עוד כי מעבר לפגיעה בשירות למבוטחים העלאת התשלומים גם פוגעת ביכולת מבוטחים רבים להמשיך לשלם את התשלום החודשי ובכך מעמיד אותם בסכנה ברורה לאבד את הזכויות עליהן שילמו שנים ארוכות, "מצב שאינו מקובל ונמצא בליבת האחריות שלנו כרגולטור של מערכת הבריאות בישראל", לטענתו.
בפרט, מדגיש מנכ"ל הבריאות, "צפויה השפעה על יכולת מבוטחים לעבור קופה בהתאם לצרכים הרפואיים המשתנים, על מצבם הכלכלי של מיליוני מבוטחים ועל חלופות האשפוז העומדות לרשות המבוטחים. השפעה זו תדרוש מהממשלה ומקופות החולים לממן את חלופות האשפוז למבוטחים אשר לא יעמדו בתשלומי הביטוח, והיא שמה בסימן שאלה כבד את יכולת קופות החולים (ללא תמורה או בתמורה זניחה) להוסיף ולסייע לחברות הביטוח להציע לציבור פוליסות ביטוח סיעודי קבוצתי".
בר סימן טוב טוען כי המצב הפיננסי המסוכן אליו נקלעו הביטוחים הסיעודיים "מחייב גיבוש מדיניות ממשלתית רחבה ומתואמת אשר תכלול את כלל הגורמים המעורבים בנושא לצורך גיבוש פתרונות בני קיימא". בהקשר זה יש לציין כי גם גל סבור כי הפתרון לבעיית הביטוחים מצריך פתרון מערכתי רחב והצעד שהוא נקט הוא צעד חירום. בכל זאת בר סימן כותב כי "מהלך של העלאת מחירים והפחתת זכויות, על השפעותיו כבדות המשקל המתוארות לעיל, מחייב דיון ציבורי מסודר בממשלה ובכנסת".
היות ובר סימן טוב מודע לחוסר "הקשב" של הממשלה והכנסת הנוכחיות בסוגיות אזרחיות שלא קשורות להפיכה המשטרית הוא מזהיר כי "עד לגיבוש פתרונות מוסכמים, הנחייתנו לקופות החולים לפיה לא נאפשר שיווק פוליסות הכוללות את השינויים שהצעת – הן בפרמיה והן בתשלומים, מבלי שנבחנו פתרונות חלופיים, עומדת בעינה".