הממונה על רשות התחרות, עו"ד מיכל כהן, אישרה את עסקת המיזוג בין היבואנית הגדולה וענקית ההפצה דיפלומט, לבין חברת דורות, יצרנית מוצרי שום ותיבול שבבעלות קיבוץ דורות שבנגב. במסגרת המיזוג, דיפלומט רוכשת את השליטה (51%) בדורות לפי שווי חברה בסך 148 מיליון שקל. זאת ברקע ניסיונות משרד האוצר שכשלו להגביל את כוחה של דיפלומט בחוק ההסדרים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
דיפלומט מפיצה בישראל את מוצרי פרוקטר אנד גמבל, מגדולות יצרניות מוצרי הצריכה בתחום הטואלטיקה וההגיינה. בנוסף, היא פועלת בתחום הייבוא והשיווק של מוצרי צריכה מהירה, בהם: מותג שימורי הטונה Starkist, קטשופ היינץ ושוקולד מילקה.
1 צפייה בגלריה
עובדים כרגיל במפעל התבלינים בקיבוץ דורות
עובדים כרגיל במפעל התבלינים בקיבוץ דורות
מפעל התבלינים בקיבוץ דורות
(צילום: רועי עידן)

דורות פועלת בתחום הייצור והשיווק של מוצרי תיבול קפואים ומצוננים, ובעיקר שום קפוא, ומחזיקה במותג המוביל בתחום. כן עוסקת דורות בשיווק תחתיות בצק אפוי לעוגה.
מוצרי השום ועשבי התיבול הקפואים של דורות, שמחזור מכירותיה השנתי עומד על כ-70 מיליון שקל, יופצו על ידי דיפלומט לא רק בארץ. המוצרים נמכרים גם ב-6,000 נקודות מכירה בארה"ב, ברשתות טרגט, וולמארט וטריידר גו, ובאירופה.
מהרשות נמסר כי "אישור המיזוג נעשה לאחר בדיקה מעמיקה של ההשלכות האפשריות של העסקה על התחרות".
במסגרת בדיקת עסקת המיזוג נבחנו ברשות התחרות תרחישים שונים. בין היתר נבחנה האפשרות שהמיזוג יוביל לדחיקה של מתחרותיה של דורות או מתחרותיה של דיפלומט, או להגדלת כוח המיקוח של החברה הממוזגת מול קמעונאים. עוד נבדק חשש מאובדן מתחרה פוטנציאלי. בדיקת הממונה העלתה כי "בנסיבות המיזוג הספציפי, ובפרט היקף המכירות ומאפייני תחום הפעילות של דורות, מאפייני פעילות דיפלומט, כמו גם נתונים נוספים שנאספו במסגרת הבדיקה, ומידע שעלה במסמכים הפנימיים של הצדדים למיזוג ושל צדדים שלישיים, המיזוג אינו מעלה חששות לפגיעה בתחרות ובציבור".
יש לציין כי במסגרת החמרת המדיניות של רשות התחרות בנושא ריכוזיות וכוחם של ספקים יבואנים גדולים, הממונה לא אישרה לאחרונה כמה עסקאות של מיזוגים בתחום המזון. כל למשל, לשטראוס לא אושרה רכישת מחלבת וייל לייצור טופו, ולקרן לנטרן בראשות ריצי הנטר - ששותפה במחלבות גד, לא אושרה רכישת מחלבת תבור.