1 צפייה בגלריה
אישה מבוגרת קשישה אילוסטרציה
אישה מבוגרת קשישה אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט למשפחה בתל אביב קיבל לאחרונה תביעה שהגיש בן לביטול לקיום צוואה של אימו המנוחה, אף שזו לא ידעה קרוא וכתוב ושירבטה את המסמך אצל רב. השופט ארז שני קבע שחרף ליקויים מסוימים, הצוואה משקפת את רצון האם.
הצדדים לתביעה הם בנה היחיד של המנוחה (המבקש) ואחד מחמשת נכדיה (המשיב) מבתה שהלכה לעולמה לפניה. כחודשיים לאחר מות הסבתא הגיש הנכד בקשה לצו ירושה תוך שציין כי קיבל את הסכמת דודו. בהתאם לכך, רשם הירושה הנפיק צו ירושה שחילק חצי מהעיזבון לטובת הבן וחצי לטובת חמשת הנכדים.
כמה חודשים לאחר מכן הגיש הדוד בקשה לקיום צוואה של אימו ולביטול צו הירושה. לטענתו, אחיינו מיהר להוציא צו ירושה מבלי לעדכן אותו, תוך זלזול בכבודה. הוא סיפר שב-2012 אימו ביקשה מהרב שלה – שעליו סמכה "הכי בעולם" – לערוך עבורה צוואה שתעניק לו (לבנה) את כל רכושה. לשיטתו, מדובר ברצון האותנטי האחרון שלה ויש לקיימו.
מנגד טען הנכד שסבתו, שלא ידעה קרוא וכתוב, הוחתמה על פיסת נייר כשהייתה במצב סיעודי ודמנטי מבלי להבין את תוכן ה"צוואה" וממילא מבלי שהייתה כשירה לכך. לטענתו, בכלל לא מדובר בצוואה שכן המסמך סובל מכשלים רבים – אין בו תאריך, אין חתימה של המצווה ועוד.
עו"ד גל אברג'לעו"ד גל אברג'ל
השופט שני הסביר שבהתאם לסעיף 25 לחוק הירושה ניתן לקיים צוואה חרף פגמים צורניים בה. "לא הצורה עיקר אלא התוכן, לא הקנקן אלא מה שיש בו", ציטט מפסיקה מנחה.
הוא קיבל את עדויות הרב ואשתו – עדי הצוואה – שסיפרו כי לא היו בקיאים ברזי חוק הירושה ובסך הכול רצו לקיים את רצון המנוחה להוריש הכול לבנה. הרב ורעייתו הוסיפו בעדותם שהייתה זו הפעם הראשונה בה נתבקשו לערוך צוואה עבור מישהו ובשל חוסר ניסיונם הם לא הקפידו על הוראות החוק. "אני לא איש משפטים", אמר הרב בחקירתו הנגדית.
השופט קבע שגרסת הרב ואשתו אמינה ומקובלת עליו. לדבריו, הם ראו עצמם כעדים של צוואת המנוחה לכל דבר, גם אם לא מהטעמים המשפטיים הנדרשים בחוק. לסיום הוסיף כי יתר הנסיבות – בהן חוסר תקשורת של הנכדים עם סבתם למשך העשור האחרון לחייה – תומכים במסקנה שלפיה המנוחה ביקשה לתת את כל רכושה לבנה, אולי כדי "לסגור חשבון" עם נכדיה המנוכרים.
בנסיבות אלה קבע השופט שצו הירושה יבוטל ואת מקומו תחליף צוואת המנוחה. הנכד חויב לשלם לדודו הוצאות משפט בסך 60 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפטמ הישראלי פסקדין • ב"כ הבן: עו"ד שירלי רחמנוב • ב"כ הנכד: עו"ד אלון סולומון • עו"ד גל אברג'ל עוסקת בירושות וצוואות • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין