חברת כרטיסי אשראי לישראל (כאל) תפצה באופן ישיר בתי עסק זכאים אשר הועלתה להם עמלת הסליקה במועדים ספציפיים בסכום כולל של כ-9.4 מיליון שקל. כך עולה מהסדר פשרה שאושר היום (ראשון) על ידי בית המשפט המחוזי בתל אביב. הסדר הפשרה הושג במסגרת בקשה לאישור תביעה ייצוגית שהוגשה נגד כאל במאי 2018.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
הבקשה לאישור תביעה ייצוגית שהוגשה באמצעות עוה"ד יניב סטיס ממשרד מושקוביץ-סטיס, עסקה בטענה כי כאל נהגה לייקר את עמלת הסליקה ללא ידוע לקוחותיה. עוד נטען, כי כאל נוהגת ליידע את לקוחותיה רק במסגרת דף פירוט החיובים שנשלח אליהם בהודעה שאינה אפקטיבית, הואיל וההודעה אינה מצויה בדף נפרד, אלא נטמעת בפסקה המכילה הודעות שונות ללא שום הבלטה. המבקשים ביקשו לייצג את כל בתי העסק שהתקשרו עם כאל לקבלת שירותי סליקה ואשר בשבע השנים שקדמו להגשת בקשת האישור כאל ייקרה להם את עמלת הסליקה מבלי לבצע ידוע אפקטיבי.
1 צפייה בגלריה
כרטיס אשראי ויזה כאל
כרטיס אשראי ויזה כאל
כרטיס אשראי ויזה כאל
מנגד, דחתה כאל את טענות המבקשים. בין השאר בטענה כי הסכם הסליקה מתיר לה לבצע שינויים בסוגי ושיעורי העמלות הנגבות על פי שיקול דעתה ומתן הודעה מראש על כך. וזאת, בהתאם לדין. כמו כן, נטען כי ההודעה כן החילה מאפיינים שונים שמבדלים אותה מן האחרות כמו גודל אותיות, הדגשה ופירוט. עוד נטען כי הידוע לבתי העסק היה אפקטיבי בהתחשב בכך שחלק לא מבוטל מהם נקטו בפעולה מסוימת בקשר לעדכון עמלת הסליקה, כמו לדוגמה החלטה לסיום ההתקשרות מולם.
בסופו של יום, במסגרת הליך גישור, הושג הסדר פשרה במסגרתו הוסכם כי קבוצת התובעים עליה יחול הסדר הפשרה הינה כל בית עסק אשר הועלתה לו עמלת הסליקה במסגרת מהלכי הייקור במאי 2014, ינואר 2015, פברואר 2016 ויולי 2017. סכום הפיצוי הכולל שכאל התחייבה לשלם הינו כ-11.8 מיליון שקל, הכולל את הפיצוי הישיר לחברי הקבוצה, הגמול למבקשים, שכר טרחה לבאי כוחם ומע"מ. סכום הפיצוי הישיר לחברי הקבוצה הינו כאמור כ-9.4 מיליון שקל.
הסכום אותו יקבל כל בית עסק זכאי תלוי במספר פרמטרים שונים, בהם המועד בו בוצע הייקור. לקוחות פעילים זכאים, כלומר בתי עסק בעלי חשבון פעיל המשתמשים בשירותי הסליקה של כאל, יזכו להשבה באופן אוטומטי דרך זיכוי כרטיס האשראי. לקוחות לא פעילים שסכום ההשבה עולה על 50 שקל, תבוצע העברה בנקאית לחשבון הבנק של אותם לקוחות.
באשר להסדרה עתידית, נקבע כי בתוך 30 יום מהיום שפסק הדין יהפוך לסופי, כאל מתחייבת לשנות את אופן הידוע של מהלכי ייקור עתידיים בדף הפירוט החודשי. בהיבט הצורני, תבוצע הדגשה והגדלה של לפחות 20% בגודל האותיות המרכיבות את ההודעה, כמו גם רווח של שתי שורות של קווים קצרים ורצופים בין ההודעה בדבר ייקור העמלה לבין הודעות אחרות. בהיבט התוכני, ההודעה תיבדק בכדי להימנע משימוש במונחים העשויים להשתמע לשתי פנים ותלווה בכותרת, כאשר בתחילת ההודעה תכתב הכותרת "העלאת עמלת הסליקה" ובגוף ההודעה ייכתב שהעמלה "תועלה" בצירוף שיעור עמלת הסליקה לאחר הייקור והמועד שבו תכנס ההתייקרות לתוקף.
עו"ד יניב סליסעו"ד יניב סליסצילום: יוסי גמזולטובה
מעבר להודעה כאמור שתשלח במסגרת דף הפירוט החודשי, כאל תשלח הודעה נוספת לפחות חודש לפני העלאת עמלת הסליקה באחת מן הדרכים וכפי שבחר בית העסק להתקשר מולם: מסרון, דוא"ל או מכתב נפרד שיצורף למעטפה של החשבון החודשי.
את כאל ייצגו עוה"ד ברק טל ותומר בר נתן ממשרד ארנון.