1 צפייה בגלריה
ניתוח קיסרי לידה קיסרית
ניתוח קיסרי לידה קיסרית
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
לבית המשפט המחוזי בחיפה הוגשה לאחרונה תביעה של הורים לבן 3 הלוקה בשיתוק מוחין נגד שירותי בריאות כללית, בטענה שמצבו הרפואי נגרם כתוצאה מעיכוב קריטי של הצוות הרפואי בהולדתו באמצעות ניתוח קיסרי, אחרי שנמצא כי הוא ללא תנועה או נשימה ברחם אימו.
באמצעות משרד עורכי הדין גוטמן-אמיר טוענים ההורים שבשבוע 32+6 להריונה פנתה האם בשעת לילה למיון בית החולים "סורוקה" בשל דימום וכאבים בבטן התחתונה. לדבריה, אף שהניטור העוברי נמצא לא תקין, שכן נצפו בו האטות בתנועות העובר, הוחלט לשחררה כעבור פחות משעתיים מרגע קבלתה.
אלא שכאביה לא חלפו, ולכן בבוקר שלמחרת היא חזרה למיון. סביב השעה 13:40 – כשעתיים וחצי לאחר קבלתה ובעקבות שורת סממנים מחשידים – אומת בבדיקת אולטרסאונד שהתינוק סטטי וללא תנועות נשימה. ואולם, חרף הממצא הקריטי, טוענים ההורים שהצוות הרפואי פעל בעצלתיים על מנת לחלץ את בנם מהרחם. לדבריהם, הדבר נעשה 26 דקות לאחר הבדיקה שלא הותירה ספק לגבי מצוקתו.
ההורים סיפרו שכתוצאה משרשרת המחדלים, שהחלה עוד בשחרור הרשלני של האם מחדר המיון בערב שקדם ללידה, בנם סובל כיום משיתוק מוחין קשה, עיכוב התפתחותי חמור ולקות בראיה. מומחים מטעם ההורים, הביעו בחוות דעת שצורפו לתביעה את עמדתם, שלפיה הרופאים התרשלו באופן שגרמו לסיבוך באספקת חמצן לגופו של הפעוט (בעגה הרפואית: "אספיקציה") בדקות הקריטיות שחלפו עד להוצאתו בפועל מרחם אימו.
הם הוספו שלפני השעה שבה התקבלה ההחלטה הסופית ללכת על ניתוח קיסרי (13:40), הדגים הניטור העוברי תנועות מחשידות כך שההחלטה הייתה צריכה להתקבל לפחות 20 דקות קודם.
כאמור, גם אחרי קבלת ההחלטה לנתח את האם התעכבו הרופאים בהוצאתה אל הפועל, ולעובר נגרם נזק בלתי הפיך. אחד המומחים כתב שפרק זמן של 26 דקות עד להולדת התינוק "איננו עומד בסטנדרט הרפואי של ניתוח קיסרי בהול בימינו, אשר הינו פחות מ-15 דקות, ואף חורג מהפרקטיקה המקובלת בארץ ובעולם, בפרט בסיטואציה בה הייתה התובעת מאושפזת בבית חולים וכבר מוכנה לניתוח". ההורים טוענים שה"כללית" למעשה הודתה ברשלנותה, כשציינה ברישומיה כי מצבו של הפעוט הינו כתוצאה "מאספיקציה סביב הלידה". לטענתם מדובר בהודאת בעל דין על כל המשתמע מכך.
התובעים פירטו את הסבל שמצפה לבנם. לטענתם נגזר על הבן לחיות חיי מצוקה וסבל כשהוא נזקק לעזרת אחרים ולהשגחה כל ימי חייו. בנוסף, הוא לא יוכל בעתיד להתפרנס בכוחות עצמו או להקים משפחה לנוכח מצבו הקשה. עוד נטען כי גם חייהם של ההורים השתנו מהקצה אל הקצה וכעת הם מכוונים במלואם לבנם ולצרכיו. בנסיבות אלה עתרו ההורים לפיצוי של למעלה מ-2.5 מיליון שקלים עבור הנזקים שנגרמו להם ולקטין. עד למועד פרסום הכתבה לא נמסרה תגובה משירותי בריאות כללית.
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעים: משרד עורכי דין גוטמן-אמיר • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין