1 צפייה בגלריה
קנאביס מריחואנה ג'וינט חשיש עישון
קנאביס מריחואנה ג'וינט חשיש עישון
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית משפט השלום בירושלים גזר לאחרונה עונש קל יחסית של מאסר על תנאי ו-120 שעות לתועלת הציבור על נרקומן לשעבר שהורשע בהחזקת קילו חשיש לצריכה עצמית: השופט פאול שטרק קבע שהוא צרך את הסם בשל כאבים שמהם הוא סובל וכי כיום הוא בעל רישיון לקנאביס רפואי.
הנאשם הורשע לאחר ניהול הוכחות בעבירה של החזקת סם לצריכה עצמית. כתב האישום המקורי ייחס לו החזקת סם שלא לצריכה עצמית נוכח הכמות שנתפסה בביתו – קילו חשיש. הנאשם טען כי מדובר בסם לצריכה עצמית ובסעיף זה הוא הורשע.
במסגרת הטיעונים לעונש טענה המדינה שיש להטיל עליו שנת מאסר, בשל כמות הסם הגדולה ועברו הפלילי, הכולל הרשעות בהחזקת סם לצריכה עצמית. הסניגור טען מנגד שניתן להסתפק בעונש של מאסר על תנאי, לנוכח העבירה שבה הורשע הנאשם בסופו של דבר, גילו, מצבו הרפואי והעובדה כי כיום הוא בעל רישיון לקנאביס.
השופט פאול שטרק הבהיר כי העבירות שבהן הורשע הנאשם פוגעות בערך המוגן של שמירה על שלום הציבור ובריאותו מפני נגע הסמים, שתוצאות השימוש בהם וההתמכרות אליהם קשות, ארוכות טווח ורחבות היקף. במקרה זה, קבע, הפגיעה בערך המוגן נמוכה.
בגזר הדין צוין כי מצד אחד מדובר בעבירה מתוכננת עם כמות לא מבוטלת של סם, אלא שכפי שפורט בהכרעת הדין, יש להביא בחשבון כמה נסיבות, בהן תחילת מגפה הקורונה שהביאה לסגר שהוטל על הציבור באותה עת וגרם לאזרחים לצבור מצרכים בביתם.
השופט הוסיף כי הנאשם שסובל מכאבים החליט לרכוש כמות לא מבוטלת של סם שתספיק לצרכיו, זאת במטרה לא להפר את הסגרים ולסכן את שלום הציבור. כמו כן, הוכח כי הנאשם רכש את הסמים לצורך צריכתו העצמית בלבד ואין ראיה לכוונת סחר.
עו"ד דורית בן אברהםעו"ד דורית בן אברהםQ elite beauty
זאת ועוד, חלו שינויים חברתיים משמעותיים ביחס לצריכת סם מסוג קנאביס וקיימת הכרה בפן הרפואי של הסם, כשהיום ניתן לקבל רישיון שימוש בו לצרכים רפואיים וטיפוליים. לנאשם היום רישיון להיעזר בסם מסוג קנאביס כדי לרפא את הכאבים המגבילים את יכולתו לעבוד במקצוע הכרוך בעבודה פיזית.
השופט הביא בחשבון גם את נסיבותיו האישיות של הנאשם וציין כי מדובר באדם בן 59 הסובל מבעיות רפואיות וכאבים. כמו כן, הנאשם היה עצור במשך 18 ימים ולאחר מכן שהה במעצר בית מלא כמעט שנה, ללא כל הפרות מצידו.
צוין כי מדובר באדם שבעברו היה מכור לסמים והוא השתקם תוך גילוי מוטיבציה ורצון לנהל אורח חיים נורמטיבי. לאחרונה עבר הנאשם תאונה שמונעת ממנו להמשיך לעבוד וכיום הוא מתקיים מקצבה של הביטוח הלאומי. בנסיבות אלה הטלת מאסר בפועל ולו בעבודות שירות, יפגעו בתהליך השיקומי של הנאשם, זאת בנוסף להתחשבות במצבו הכלכלי והבריאותי.
בסופו של דבר גזר השופט 18 ימי מאסר שאותם כבר ריצה עם מעצרו. עוד הוטל עליו מאסר על תנאי והתחייבות בסך 5,000 שקל שלא לעבור עבירה מסוג פשע במשך שנתיים. כמו כן הוטלו על הנאשם 120 שעות לתועלת הציבור.
• לקריאת גזר הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המאשימה: תביעות ירושלים • ב"כ הנאשם: עו"ד איתן להמן • עו"ד דורית בן אברהם עוסקת בפלילי • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין