1 צפייה בגלריה
גבר דיכאון פוסט טראומה אילוסטרציה אילוס
גבר דיכאון פוסט טראומה אילוסטרציה אילוס
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית הדין האזורי לעבודה בחיפה נתן לאחרונה תוקף של פסק דין להסכם בין הביטוח הלאומי לבין עובד עירייה בצפון, שחלה בסרטן לאחר שנים של חשיפה לשמש במסגרת תפקידו, והכיר בו כנפגע עבודה.
התובע החל לעבוד במחלקת מכונאות רכב ברשות המקומית בשנת 2006. לדבריו, מדובר במשרה בהיקף של 10 שעות ביום, שישה ימים בשבוע, כשבמשך מרבית שעות העבודה הוא היה חשוף לשמש ללא אמצעי מיגון מתאימים. ב-2020 הוא פנה לרופא עור בעקבות נגע עורי שהופיע באפו. בבדיקה נמצא כי מדובר בסרטן ממאיר מסוג BCC והוא הופנה לניתוח להסרתו.
בעקבות זאת הוא הגיש לביטוח לאומי תביעה לתשלום דמי פגיעה מעבודה. במכתב התשובה שקיבל צוין כי מבחינה רפואית לא הוכח קשר סיבתי בין מחלתו לבין תנאי העבודה שלו, וכי המחלה התפתחה על רקע מצב תחלואתי טבעי ולפיכך אין לראות בה "תאונת עבודה".
בעקבות זאת הוא הגיש תביעה לבית הדין לעבודה באמצעות עו"ד טארק ח'ורי. הוא טען שתשובת הביטוח הלאומי ניתנה שלא כדין, ועמד על כך שהמחלה נגרמה מהחשיפה לשמש בעבודתו ועל כן יש להכיר בה כמחלת מקצוע או לחילופין כפגיעה בעבודה על פי תורת המיקרוטראומה.
בכתב ההגנה שהוגש באמצעות עו"ד יפעת קונה התבצר ביטוח לאומי בעמדתו שלפיה לא התקיימו בתובע התנאים להכרה במחלת מקצוע או בתאונת עבודה ואין קשר סיבתי בין המחלה לעבודה. לחלופין נטען כי ככל שיש קשר בין השניים, השפעת העבודה על התפתחות הסרטן פחותה מהשפעתם של גורמים אחרים, לרבות מצבו הרפואי, ומשכך יש לדחות התביעה.
השופטת דניה דרורי מינתה מומחה רפואי שיחווה דעתו בשאלת הקשר הסיבתי. בהתבסס על הידע העדכני והמחקרים האחרונים בתחום, הוא העריך שקיימת סבירות של יותר מ-80% לקשר סיבתי בין חשיפת התובע לשמש בעבודה לבין הופעת הסרטן.
הוא הדגיש כי זה לא אומר שהחשיפה לשמש בעבודה היא הגורם הבלעדי, אולם להערכתו הייתה לכך תרומה משמעותית של כ-50% להתפרצות המחלה, לצד גורמים נוספים הקשורים בגנטיקה, סוג העור, וחשיפה לשמש בילדות ומחוץ לשעות העבודה שהשפיעו גם הם.
עם קבלת חוות הדעת, הביטוח הלאומי הודיע לבית המשפט כי בהתאם לאמור בה הוא מכיר בכך שהליקוי העורי של התובע נגרם כתוצאה מתנאי עבודתו. השופטת נתנה לכך תוקף של פסק דין, וחייבה את ביטוח לאומי בשכר טרחת עו"ד בסך 2,000 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד טארק ח'ורי • ב"כ ביטוח לאומי: עו"ד יפעת קונה • ynet הוא שותף באתר פסקדין