1 צפייה בגלריה
כף יד חבושה
כף יד חבושה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית משפט השלום בקרית גת קבע לאחרונה שאירוע שבמסגרתו נפגע נהג טרקטור כשהעמיס אותו על משאית מהווה תאונת דרכים. חברות הביטוח של המשאית והטרקטור טענו כל אחת שהתאונה אירעה כתוצאה משימוש ברכב האחר, אולם השופט אבישי זבולון קבע ששני הכלים היו מעורבים באירוע במידה שווה והטיל את האחריות על שתיהן.
התאונה אירעה בפברואר 2019. התובע (44), מפעיל טרקטור במקצועו, סיפר שעם סיום העבודה הוא העמיס אותו על גרר משאית. ההעמסה בוצעה בנסיעה על רמפה מיוחדת ובסיומה התובע פתח את הדלת והחל לרדת כשהוא אוחז בידית של דלת הטרקטור. תוך כדי הירידה, בזמן שרגל אחת כבר הייתה על הכביש והשנייה עדיין באוויר, הוא החליק ואחת מאצבעותיו, שעליה ענד טבעת נישואים, נתפסה במדרגות ונתלשה. התאונה הוכרה כתאונת עבודה על ידי ביטוח לאומי, שקבע לתובע נכות משוקללת, אורתופדית ופסיכיאטרית, בשיעור של 14.5%.
את תביעת הפיצויים הוא הגיש נגד "ש. שלמה חברה לביטוח", שביטחה את הטרקטור, ונגד "כלל חברה לביטוח" שביטחה את המשאית. לטענתו, מדובר בתאונת דרכים לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, שבה היו מעורבים הטרקטור והמשאית ולא ניתן להפריד בין שני כלי הרכב.
"ש. שלמה" טענה להגנתה שהתובע כבר סיים את הירידה מהטרקטור ולכן לא מדובר בתאונת דרכים ביחס לטרקטור, אלא ביחס למשאית. "כלל" טענה מנגד שהמשאית שימשה "זירה" בלבד והתאונה לא אירעה עקב השימוש בה. לגרסתה, התובע החליק ממדרגות הטרקטור לאחר שנהג בו. נטען כי הוא אמנם העמיס את הטרקטור על המשאית, אולם חוק הפיצויים קובע שפעולות טעינה ופריקה הן לא חלק מ"שימוש ברכב" לצורך הכרה ב"תאונת דרכים".
אבל השופט זבולון קיבל את התביעה נגד שתי חברות הביטוח והורה להן לפצות את הנהג בחלקים שווים. הוא קיבל את גרסתו לנסיבות האירוע וקבע כי מדובר בתאונת דרכים, שכן לפי החוק תאונת דרכים היא אירוע שבו נפגע אדם בעת ה"שימוש ברכב מנועי", ועלייה לרכב או ירידה ממנו נחשבת שימוש ברכב.
במקרה זה, צוין בפסק הדין, התובע נפגע בזמן הירידה ממש, לפני שניתק מגע עם כלי הרכב המעורבים ורכש עמידה יציבה על הכביש. זאת, לאור עדותו כי רק אחת מרגליו נגעה בכביש לפני הנפילה. השופט שוכנע כי התובע החליק לאחר שהניח רגל אחת על המשאית, ולכן קבע כי קיים קשר ישיר בין הפגיעה לבין המשאית ואין לראות בה כ"זירת" האירוע בלבד.
עוד נקבע כי שני כלי הרכב היו מעורבים בתאונה, שכן לא ניתן להפריד ביניהם ולקבוע אם בשלב כלשהו הסתיימה הירידה מהטרקטור והחלה הירידה מהמשאית, אלא מדובר בפעולה אחת המערבת את שני כלי הרכב.
לפיכך נקבע כי על שתי הנתבעות לשלם את הפיצוי לתובע בחלקים שווים. בניכוי תגמולי ביטוח לאומי, נפסק לתובע פיצוי בסך 161,871 שקל, בתוספת הוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד בשיעור של 15.34%.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד אבן ברי מחמוד • ב"כ שלמה חברה לביטוח: עו"ד ירון ארד • ב"כ כלל ביטוח: עו"ד מ. זיידמן • עו"ד אסף ברק עוסק בנזיקין • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין